StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

PROXIMA Per matera ad astra ili majčinstvo u zvijezdama

12. listopada 2020. - 21:39

Per aspera "Ad Astra". Da bi dosegnula zvijezde, tj. zvjezdani film "Ad Astra" s Bradom Pittom, "Proxima" prolazi trnovit put. Biti astronaut je većinski muško zanimanje u modernoj kinematografiji i astronautice su rijetka pojava, još rjeđe da se radnja vrti oko njih ili da se nalaze u glavni(ji)m ulogama.

Zato u filmu "Proxima" američki astronaut Mike Shannon (Matt Dillon) seksistički časti francusku kolegicu Sarah Loreau (Eva Green) koja je "last minute crew member" za "very special mission". Predstavljajući Sarah, Mike kaže kako su Francuskinje navodno dobre kuharice, dakle ne astronautice, jer to "nije posao za djevojke", čujemo jednom, srećom ne i više puta s obzirom da film izbjegava biti isforsirano pamfletičan za #MeToo doba. Izgleda da je Mike u pravu.

FILM: Proxima, drama; Francuska/Njemačka, 2019. REŽIJA: Alice Winocour ULOGE: Eva Green, Matt Dillon OCJENA: ****

Posljednjih desetak godina astronautske protagonistice ne mogu se nabrojati niti na prste jedne ruke. Sandra Bullock u "Gravitaciji", Anne Hathaway u "Interstellaru", Natalie Portman u "Lucy na nebu"... S dojmljivom Green u glavnoj ulozi, "Proxima" nastavlja niz i fino se isprepleće s recentnim filmovima o muškim astronautima, bivajući prizemljenija u odnosu na Cuaronov "Gravity" i Nolanov "Interstellar".

"Proxima" je žena "Prvog čovjeka" Damiena Chazellea i drama iz obiteljskog svemira "Ad Astre" Jamesa Greyja . "First Man" je i film o roditeljstvu u obitelji astronauta s dvojicom sinova. "Ad Astra" je, pak, svemirska drama otuđenog oca i sina koji će premostiti kozmos da se ponovno sastane s tatom.

Novi uradak redateljice i scenaristice Alice Winocour "Proxima" samo je aproksimativno film o letu u svemir. To je drama o roditeljstvu i majčinstvu, roditeljima i djeci, majkama i kćerkama. U drami s ove strane svemira Winocour rabi "down to Earth" pristup.

Film koji hrvatsku premijeru ima ove srijede na HBO-u, gdje će se nastaniti za još par projekcija do kraja listopada, dovodi nas do točke polijetanja u svemir (pripreme za let, treninzi) i tu hrabro staje. Nema spektakularnih kadrova misterija svemira, specijalnih vizualnih efekata, zvijezda, planeta, panorame Zemlje s Mjeseca, višestrukog izlaska probuđenog Sunca...

Najviše što ćemo se približiti tome, svemirskom "sci-fi" spektaklu, slijedi u sceni kad Sarahina osmogodišnja kćerka Stella (Zélie Boulant) posjeti centar za astronaute sa setovima Mjeseca i Zemlje, veoma nalik filmskoj scenografiji, što redateljica kao da želi istaknuti budući da se klinka nekoliko trenutaka prije toga nađe ispred velikog ekrana.

Misterije unutrašnjeg svemira prvenstveno interesiraju Winocour, poput odnosa majke i kćerke pred Sarahin odlazak na godinu dana dugo svemirsko putovanje na Mars i Stellin ostanak na Zemlji s njezinim bivšim mužem, astrofizičarem Thomasom (Lars Eidinger).

Odnos je uspostavljen od prvih kadrova, kad Sarah uspavljuje kćerku. Kćerka je zabrinuta da bi majka mogla stradati. "Hoćeš li umrijeti prije mene", pita ona. Njih dvije su veoma povezane i Sarah se nije lako razdvojiti od Stelle i fokusirati na preparacije za let koje vode do neminovne separacije od kćerke.

Winocour pripreme snima po ugledu na Chazellea, ali promotrene iz "First Woman" optike jedne žene i majke koja ne čeka astronauta kod kuće, već jest astronaut(ica). Scenama treninga u bazenu, fizički napornog poput poroda, tj. vježbi ulaska u usku kapsulu u svemirskom odijelu natopljenom vodom, Winocour pronalazi kontrapunkt kad Sarah, također u bazenu, drži u naručju Stellu, nježno, kao da ju je tek rodila.

Majčinska ljubav je najsnažija na svijetu, to se u filmu vidi i o tome "Proxima" govori. Sarah može biti supstitut za svaku majku (i uopće roditelja) pred odlazak na duži službeni put/rastanak od djeteta, majku koja pokušava uskladiti posao i majčinstvo. U tome i leži poistovjetljvost "Proxime", neovisno o spolu protagonistice, ali to što jest ženski daje svježu perspektivu filmu koji postaje majčinski, roditeljski i čovječno egzistencijalan.

"Najgore je vratiti se, kad shvatiš da život ide dalje bez tebe", notira jedan astronaut. Ova misao proganja gledatelja i "Proximu" sve do lansiranja rakete pred Stellinim raširenim okicama boje neba, kamo će njezina majka poletjeti. Kamera snima majčinu raketu kako leti dok ne postane bijela točkica i pobratimi se sa zvijezdom na ulasku u "Ad Astrin" svemir. Per matera ad astra.

Mačka Lajka

Interesantno je da se Sarahina maca zove Lajka. U sporednoj ulozi nalazi se i Sandra Huller ("Toni Erdmann"), a "cameo" nastup ostvario je pravi francuski astronaut Thomas Pesquet.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

13. listopad 2020 11:16