StoryEditor
Film & TVProlistane ‘Novine‘

Politički triler do zadnje kapi tinte: večeras se prikazuje uzbudljivo finale treće sezone Matanićeve serije koja je ‘balkanluku‘ dala moderan ‘look‘

Piše Marko Njegić
4. svibnja 2020. - 18:38

"To je to, gotovo, nema više", odjekne rečenica u dramatičnoj desetoj i finalnoj epizodi treće sezone "Novina", koja se prikazuje ovog ponedjeljka navečer na HTV-u. "Novine 3" su se još prije početka emitiranja najavljivale kao završno poglavlje serije redatelja Dalibora Matanića, scenarista Ivice Đikića i producentskog dvojca Miodrag Sila–Nebojša Taraba.

Zadnja epizoda treće sezone kao da potvrđuje najave. Naravno, serije ne bi bile serije da ne idu sezonski dalje do iznemoglosti, tako da nije sto posto isključeno da se (jednom) snimi i četvrta sezona "Novina". Matanić i Đikić su dosta toga kompletirali u vrlo dojmljivoj završnici, stavili točku na "i", ali i ostavili ponegdje tri točkice u "loose end(s)" maniri.

SERIJA: Novine 3; trilerska drama; Hrvatska, 2020. KREATOR: Ivica Đikić ULOGE: Branka Katić, Trpimir Jurkić OCJENA: ****

No, nadajmo se da će autori serije ostati dosljedni i stati na vrijeme dok su u prednosti. U slučaju nastav(a)ka "Novine" bi mogle pokazati zamor materijala, (tek) na trenutke primijećen u trećoj sezoni. Četvrta sezona teško bi se nosila s prve tri, kao što se općenito svim budućim hrvatskim serijama neće biti lako nositi s "Novinama". Povijest hrvatskih serija trebala bi se (po)dijeliti na razdoblje prije i poslije "Novina", koje jedva da imaju takmaca u domaćoj serijskoj produkciji od devedesetih naovamo ("Počivali u miru", "Uspjeh").

Ugledani na izvrsne društveno-političko-trilerske novinarske filmove kao što su "Svi predsjednikovi ljudi" ("veliki uzor") i "Spotlight", te kvalitetne krimi-dramske serije poput "Žice", Matanić i ekipa su snimali lokalno, a razmišljali globalno, stoga nije čudno da je Netflix uvrstio "Novine" u svoju serijsku ponudu.

"Mislim da si previše gledala filmove", sudac Vrhovnog suda Zvonimir Mihalić (Draško Zidar) kaže ravnateljici Nacionalne službe sigurnosti Katarini Jerkov (Daria Lorenci) u jednoj sceni zadnje epizode treće sezone. Gledao ih je i Matanić, pratitelj svega što se događa u svijetu filma (i serija).

"Novine" su se fino pripojile na "novo zlatno doba" televizije, tj. serije koje se snimaju i izgledaju kao filmovi. Serija i u trećoj sezoni njeguje suvremeni izgled, osobito u odličnim, nanovo nadahnuto iskorištenim riječkim eksterijerima. "Balkanluk" kakav dominira serijom u pogledu likova s mrljom ove ili one "tinte" na prstima i njihovih ne-djela (korupcija, zataškavanje, sukobi interesa itd.) ima prilično moderan "look".

Pojedini pretplatnik Netflixa iz neke strane zemlje mogao bi Rijeku zamijeniti za grad nekog nordijskog "noira". A svaki put kad scene u interijerima zamalo poprime ukočeniju mizanscenu svojstvenu hrvatskoj produkciji, Matanić i njegov direktor fotografije Danko Vučinović ("Zagreb Cappuccino", "Uzbuna na zelenom vrhu", "Kratki izlet") poigraju se rakursima i/li usmjeravaju kameru u odraze staklenih ploha.

Potonje je jedan od lajtmotiva "Novina", simboličan u kontekstu zbilje (serija kao zrcalo hrvatskog društva unatoč kovanici na odjavnoj špici "svaka sličnost je slučajna ili nenamjerna"), ali i televizije kao takve pa kamera u jednom trenutku hvata likove i u odrazu TV ekrana.

Drugi lajtmotivi su otprije poznati, tipa da svaka epizoda počne budućim citatom jednog od likova i postavi njezin ton ("Ako imaš problem sa svojom savješću, došao si na krivu adresu", "Neozbiljno je biti nenaoružan u ovakvoj zemlji", "Igranka tek počinje"...).

S druge strane, nekadašnji motiv uranjanja lica likova u vodu/umivanja/(o)trježnjenja u krupnom planu sada zamjenjuje nešto drukčiji "krupnjak". Glumci se na nekoliko sekundi fokusirano, poluodsutno ili rezignirano zagledaju u kameru, što je posebno efektno kad pred očima imate bore i podočnjake velikog Zdenka Jelčića, treći put u sjajnoj ulozi bivšeg udbaša Blage Antića, ili prekrasno lice Nadije Cvitanović unatoč ožiljcima (žensko pojačanje serije kao prosvjednica Žana).

Svejedno, "Novine" i dalje djeluju dovoljno "otrježnjujuće", a Matanić je još uvijek dobar redatelj glumaca koji su dali uloge karijere (Branka Katić, Trpimir Jurkić, Dragan Despot, Zijad Gračić, Aleksandar Cvjetković), ustoličili svoje ime (Tihana Lazović, Goran Marković) ili se pokazali kao otkrića (Dajana Čuljak).

Ansambl likova je prevelik i neće svatko od njih dobiti zadovoljavajuću minutažu u mnoštvu premreženih podzapleta treće sezone, fokusirane na "pravosuđe i njegove stranputice", s nizom dramskih rukavaca sa ili bez kraja i konca. Režija je dinamična, iako se naracija drži filozofije "festina lente" tijekom deset epizoda u prosječnom trajanju od 50-ak minuta.

Sve to ponekad nalikuje na politički šah koji u jednoj sceni doslovno igra Jovan Arbutina (legendarni Ivan Bekjarev iz "Boljeg života"). Šah se, srećom za nestrpljive, u trećoj sezoni također igra i s pištoljem u ruci, čak i onoj predsjednika države Tomaševića (Despot) koji će se suočiti s Antićem u napetoj završnici. Polagano bildanje uzbuđenja "Novina" ispisuje politički triler do zadnje kapi tinte.

Matanićeva ‘Zora‘ čeka svanuće

Produktivni Matanić snimio je i "Zoru", nastavak svoga najboljeg filma "Zvizdan". "Zora" je na "čeki" za možebitni upad na neki od velikih filmskih festivala, čije se održavanje odgađa zbog korone. "Zvizdan" je, podsjetimo, 2015. upao u Cannes.

Uho za soundtrack

Matanić je i ovaj put pogodio soundtrack serije na kojem je zaštitni znak fenomenalna pjesma "Ti" riječkog benda Quasarr. U trećoj sezoni Matanić je na soundtrack, među ostalim, uvrstio Urbanovo "Nebo" i "Lovers" također riječkog benda The Siids.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

29. studeni 2020 01:04