StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

PAKLENI POSLOVI Martin u Hong Kong, Martin iz Hong Konga

3. listopada 2020. - 19:12

Multipleks kino u Hong Kongu poprište je jedne od važnijih scena "Paklenih poslova" ("Infernal Affairs"/"Mou gaan dou", 2002.). U toj sceni gangster infiltriran među policajce Ming (Andy Lau) nalazi se u kinu s šefom mafije Samom (Eric Tsang) koji ga je i ubacio u policiju, a u zadnjim redovima dvorane promatra ih Yan (Tony Leung), murjak na tajnom zadatku pod krinkom mafijaša.

Kad Ming izađe iz dvorane, Yan ga slijedi i njih dvojica prolaze hodnicima multipleksa s čijih zidova ih pogledom prate plakati američkih filmova, blockbustera 2002. poput "Ljudi u crnom II", "xXx-a" i "Tajne podmornice K-19". Režiserski dvojac Andrew Lau-Alan Mak nije postavio scenu u neko malo hongkonško singl-kino koje, recimo, vrti stare, pred-hollywoodske "gun fu" akcije Johna Wooa, nego baš multipleks.

FILM: Mou gaan dou/Infernal Affairs; Hong Kong, 2002. REŽIJA: Andrew Lau i Alan Mak ULOGE: Tony Leung, Andy Lau OCJENA: *****

Lau i Mak kao da su time predvidjeli kako bi i "Infernal Affairs" jednog dana mogao biti "amerikaniziran" i postati američki film. Dogodilo se to četiri godine kasnije, kad je Martin Scorsese prekrstio "Paklene poslove" u "Pokojne" i preselio ih iz Hong Konga u Boston s megazvijezdama Leonardom Dicapriom, Mattom Damonom i Jackom Nicholsonom u ulogama Yana, Minga i Sama.

Martin u Hong Kong, Martin iz Hong Konga? Tako nekako. Scorsese je (napokon) dobio svog prvog Oscara za "The Departed", ironično pozlaćen za remake superiornijeg filma. "Pokojni" je dobar film, no daleko od remek-djela poput "Taksista", "Razjarenog bika", "Dobrih momaka" ili "Casina".

I daleko od originala koji je predložen kao hongkonški kandidat za zlatni kipić 2003. u "stranoj" kategoriji, ali na kraju nije upao među pet nominiranih (kamoli da je Oscara i dobio), iako je bolji od svih koji jesu. Ključna riječ je "originala" jer "Infernal Affairs" je bio dotad neviđen komad (hongkonškog) akcijskog/policijskog krimi-trilera, dok je "The Departed" premjestio već ispričanu priču u Scorseseov mafijaški milje i prilagodio je "scorseseovskom" komadu kriminalističke drame.

Ništa slično "Paklenim poslovima" nije prethodno snimljeno u žanrovskoj kinematografiji, napose hongkonškoj. Gledali smo mnoštvo akcijskih trilera i krimića "undercover" tematike ("Sirovi ugovor", "Stanje milosti", "Pakleni val", "Psi iz rezervoara"...), ali nijedan kao ovaj.

"Infernal Affairs" je ultimativni "undercover movie" zato što je infiltracija dvostruke prirode: ne ubacuje se samo policajac u mafiju, već i mafijaš u policiju. S druge strane, među žanrovskim filmovima "made in Hong Kong" poslovično su prednjačile pucačke ili borilačke akcije s baletnim revolverašenjem/puškaranjem/udaranjem u "slow motionu".

Pištolji se potežu u "Paklenim poslovima", a to se potezanje uokviruje (i) polunakošenim rakursima kakve bi potpisao John Woo ("Bolje sutra") u čijem je "Žestokom policajcu" Leung također igrao "undercover" policajca uvučena u mafiju. No, u jednoj sceni iz tog filma ima više pucanja nego u cijelom "Infernal Affairs", gdje jedan mafijaš opomene drugoga kad olako posegne za pištoljem.

Više od metaka iz revolvera akciju pokreću pulsevi Morseova koda i češće se od pištolja potežu mobiteli, jednako ubojiti ako prenose pravu informaciju u napetoj partiji šaha između policije i mafije/igri mačke i miša između Minga i Yana ili obratno jer uloge još nisu podijeljene u smislu tko će biti "mačka", tko "miš", ali jasno je da "tko izgubi – umire".

Psihologija je prava akcija psihološkog akcijskog krimi-trilera, a akcija nastupa kao reakcija/posljedica reperkusija "deep (under)cover" zapleta o "krticama" policije i mafije, policajcu koji je mafijaš i mafijašu koji je policajac, što istovremeno rovare jedan protiv drugoga duboko ukopani u suprostavljenim taborima i krvare "iznutra", psihološki ozbiljno načeti.

"Deep, deep, deep, deep undercover", rekao bi Eddie Murphy u "Policajcu s Bevery Hillsa II", ali šalu na stranu, ovo je seriozan, kompleksan i iznimno dubok film, savršen primjerak žanrovskog ostvarenja visoke umjetničke kakvoće koji stilski/tematski duguje žanru i Mannu ("Vrućina") koliko i Bergmanu ("Persona").

"Pakleni poslovi" egzistencijalno propituju suštinu kriminalističkog i policijskog "good cop"/bad cop" žanra, usput transcendirajući oba, pa i same čovjekove pozitivac/negativac egzistencije kao takve. Film je svojevrsni brat blizanac "Čovjeka bez lica" ("Face/Off") Johna Wooa u pogledu dualnosti između dobra/zla, nošenja maski, igranja uloga i (metafilmski) glumačke/redateljske/scenarističke (re)interpretacije arhetipskih žanrovskih likova.

Metafilmske konotacije provučene su i kroz lik Mingove djevojke, spisateljice (Sammi Cheng), koja piše roman i pita se hoće li jednoga protagonista načiniti dobrim, spominje i čovjeka s 28 identiteta koji počne glumiti čim ustane, kao i jednog bijednog, sve bjednijeg lika.

Spisateljica time reflektira karaktere filma, od Minga do Yana koji samo želi da mu vrate "običan život". Tko je dobar, a tko loš, postaje prvo krucijalno pitanje u "Infernal Affairs", odnosno "jesam li pozitivac ili negativac", kako se pita Yan i odgovara "ne znam". Ovaj policajac je već deset godina u "civilu", infiltriran u Trijadu. 

Yanov nadređeni, Wong (Anthony Wong), jedini čovjek koji zna njegov identitet, da je policajac, ne kriminalac, obećao mu je da će biti "undercover" samo tri godine koje su se pretvorile u dodatne tri pa još toliko i dovele ga do stanja trajne agonije, toga da više ne zna tko je i (za)što je, do točke pucanja, gdje se približno nalazi i njegov parnjak Ming, također zarobljen u egzistencijalnom paklu.

"Odat ću vam tajnu, ja sam policajac", otkriva Yan psihijatrici (Kelly Chen) koju je Scorsese u svom filmu sjedinio s Mingovom djevojkom da dobije samo jedan ženski lik (Madolyn; Vera Farmiga). Otkrivanjem svoje "tajne" psihijatrici Yan kao da želi uvjeriti sam sebe u svoje postojanje i spriječiti gubljenje svog primarnog identiteta (murjak) koji je preuzeo i utjelovio Ming.

Zbog paralele i simetrije među likovima i njihovim mentorima u policiji/mafiji, pitanje "tko je dobar, a tko loš" postaje još slojevitije – tko je tko. Oni kao da utjelovljuju jedan drugog, tj. preuzimaju lik i djelo onog drugog, i to toliko dugo da je njihovo drugo "ja" postalo prvo u očima okoline, a gluma/uloga sastavni dio života.

Kad nih dvojica, svaki u svojim redovima, moraju pronaći krticu, oni ustvari traže sami sebe, kao što su Travolta i Cage na vrhuncu "Čovjeka bez lica" nišanili/pucali u svoje odraze koji su odrazi onog drugog. Odrazi Minga i Yana reflektiraju se od staklene prozore nebodera na čijem krovu će se njih dvojica finalno suočiti. Ming i Yan su dvije strane istog novčića, protagonist i antagonist/dobro i zlo u jednome. Yin i Yang.

Pitt i Cruise prije DiCaprija i Damona

Jedan od producenata "Pokojnih" je Brad Pitt koji je isprve razmatrao i odigrati jednu od dvije glavne uloge, a drugu je namijenio Tomu Cruiseu, partneru iz "Intervjua s vampirom". P.S. "Pakleni poslovi" se emitiraju 3. lisopada u "črime time" večernjem terminu na HTV3, nakon čega "maratonski "slijede i ostala dva dijela kultne hongkonške trilogije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. listopad 2022 11:38