StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

NOVI MUTANTI Kad ‘X-Men‘ mutira do horora

1. listopada 2020. - 23:22

"Zarobljeni smo ovdje s demonima." – "Novi mutanti" (2020.)

Prema svemu sudeći, "The New Mutants" je posljednji kinofilm studija 20th Century Fox. Vjerojatno ste čuli da je moćni Walt Disney Pictures (ot)kupio Fox, nakon akvizicije "Ratova zvijezda", da bi ga potom i kapitalistički bezobrazno dokinuo onakvog kakvog smo dosad poznavali i pretvorio u 20th Century Studios.

Tužno i neprostivo, stari dobri Fox je otišao u kinematografsku povijest u godini kad slavi svoju 85. godišnjicu. S grčem u želucu potpisnik ovih redaka ušao je u kinodvoranu gdje su se prikazivali "Novi mutanti". Grč je bio još veći s obzirom na recepciju koju (ne)uživa film "The New Mutants", "spin-off" popularnog superjunačkog serijala "X-Men".

FILM: The New Mutants; fantastični akcijski horor; SAD, 2020. REŽIJA: Josh Boone ULOGE: Maisie Williams, Anya Taylor-Joy DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ** ½

"Novi mutanti" su ukleti i prokleti takoreći od samog starta snimanja. Trebali su u kina doći još u travnju 2018. (!) da bi stekli titulu problematične produkcije i višekratno odgađali start kinodistribucije, čemu je ove godine, dakako, kumovala i prokletnja zvana korona.

Kad su, nakon dugog puta posuta trnjem, napokon stigli na velike ekrane koncem kolovoza u dijelom ponovno otvorena američka kina, pa dalje mic po mic u svjetska koja rade, uključujući i hrvatska, kritika i publika sasjekla je "The New Mutants". Sasvim očekivano jer "Nove mutante" se siječe već neko vrijeme i proglašava promašajem, na "neviđeno".

Nesretni film nije, zapravo, nikad ni imao šanse, premda je, još malo tugaljivog obljetničarenja, izašao u godini kad je 20. godišnjicu proslavio "X-Men", prvi visokobudžetni superherojski blockbuster nove ere ("Spider-Man" je bio drugi) bez kojeg tko zna bi li se dogodio onakav superjunački "boom" Marvela i DC-ja.

Nema što, gorka proslava obljetnice Foxa i "X-Mena" kojima se ionako smiješio kraj i "reboot" u sklopu Marvel Cinematic Universea (MCU), a "The New Mutants" su zakucali posljednji čavao u njihov lijes. Uzimajući sve to u obzir, onaj grč u želucu bio je uparen s maksimalno smanjenim očekivanjima od filma koji je već (i prije gledanja) od mnogih proglašen daleko najlošijim u "X-Men" franšizi i ne gine mu, čini se, vrh liste najgorih ove godine.

Sukladno tome, maksimalno smanjenim očekivanjima, "Novi mutanti" nisu ispali baš toliko-toliko loši ni grozni. Nije to "good movie", niti čak "good 'X-Men' movie", ali nije, kvragu, najgori film godine, ni najlošiji "X-Men". Osobno je bolji od trostruko skupljeg spektakla "X-Men: Apocalypse", na čijoj smo odjavnoj špici ugledali naziv "Essex Corporation", korporacije koja se navodi u "The New Mutants", a nije tako daleko ni od razočaravajuće "Posljednje fronte".

Najveća odlika filma jest što je pokušao napraviti nešto prilično radikalno unutar (šireg) superherojskog/"X-Men" svemira, inspiriran "spin-off" stripom Chrisa Claremonta i Boba McLeoda kreiranim 1982. godine, odnosno "x-menovsko" superjunačenje pospojiti s mračnijim hororom.

Dakle, slično kao zadnja "Fantastična četvorka", još jedan omraženi, unaprijed prekriženi Foxov "superhero movie" s kojim "Novi mutanti" dijele lika nalik Ljudskoj baklji. Mutacija i njome izazvane moći posjeduju materijala za horor film, bolan za aktere i ljude oko njih (čak i dobre, ne samo zločeste) dok se pretvaraju u nešto više ili manje čudovišno, ili možda već jesu takvi.

Sjetite se, primjerice, samo bolnog izlaska kandži iz Wolverineovih šaka u nekim "X-Men" filmovima. Likovi u "The New Mutants" transformiraju se u vuka kao Rahne Sinclair (Maisie Williams, zvijezda hit-serije "Game Of Thrones") ili izgaraju poput Roberta da Coste (Henry Zaga; "13 Reasony Why").

Pet takvih likova-tinejdžera, Rahne, Robert, ruska vještica s metalnom rukom i mačem u toj ruci Illyana Rasputin (Anya Taylor-Joy; "The VVitch", "Split", "Emma"), "topovska kugla" Sam Guthrie (Charlie Heaton; "Stranger Things") i pridošlica Danielle Moonstar (Blu Hunt), uče kontrolirati ili tek manifestirati svoje moći zatočeni na "liječenju" u nekakvoj kvazi-bolnici.

Zamislite kao da je šačica X-Mena zarobljena u školi profesora X-a i da nad njima testiranje vrši zločesti William Stryker, autor "wolverineovskog" programa "Weapon X".  Jeste? E, pa nešto tako se otprilike ovdje odigrava. Misteriozna dr. Reyes (Alice Braga; "Ja sam legenda", "Predatori"), članica korporacije "Essex Corporation", nadgleda mladiće i djevojke.

Jednom kad ona završi s njima, oni bi možda mogli postati dio X-Mena (nakratko spomenuti, bez forsiranja poveznica) ili se ponovno uključiti u društvo, ali čini se da je to mjesto zatvor, ne bolnica, a oni njezini zatvorenici, ne pacijenti. Zanimljivo je da su dr. Reyes, Rahne, Robert, Illyana, Sam i Danielle jedini likovi filma.

To je dosad neviđena, gotovo kazališna svedenost nekog superjunačkog blockbustera, zaključno s jednim jedinim mjestom radnje i, općenito, ulozima koji nisu globalni, već osobni, ne tiču se spašavanja svijeta nego samih sebe. Utoliko, "Novi mutanti" se više razvijaju kao "Klub ranoranilaca" koji je odsanjao "Stravu u Ulici brijestova 3" ili su se njegovi protagonisti našli u ukletoj kući s demonima.

Zgodan "pitch" uz poveznicu i sa SF hororom "Morgan" gdje je glumila Taylor-Joy. Redatelj Josh Boone ("Krive su zvijezde") i koscenarist Knate Lee ("Otmica") trude se pronaći neke interesantne kutove gledišta ekranizirajući Claremontov i McLeodov strip, tipa da se mutantske tinejdžere ispituje kako im je bilo "prvi put"... iskusiti svoje moći, ne seksati se.

Manifestacija moći dovedena je u vezu sa spolnim sazrijevanjem. "Trebala si već dobiti mutantsku mjesečnicu", Illyana podbada Danielle čije su moći tada još neodređene, a kad se odrede ispada da ona, kao "krajnje opasni subjekt", ulazi u tuđe glave, "uzima vaš najveći strah i tajnu i tjera da ih ponovno proživljavate", djelujući poput demona iz uklete kuće dok njima ne ovlada.

Potentno, bez daljnjega, zato je šteta što Boone odustaje od upošljavanja nekolicine baba roga/Freddyja Kruegera ovog filma, s naglaskom na Smješka, jezivu kreaturu nalik Slender Manu ili Kvarnu čovjeku iz "Prizivanja 2", što opstoji u Illyaninim košmarima. "The New Mutants" prema završnici ne donosi ništa novo, već samo staro, jer u hororu ne ide do kraja uz nametnuti "PG-13" predikat.

Na koncu se (malo licemjerno) odaje orgijanju CGI-ja izgledajući kao generički superjunački spektaklić s finalnom bitkom udruženih superheroja protiv golemog monstruma koji često nije računalno dojmljivo generiran da bi film zavrijedio titulu istinskog ljetnog "superhero" blockbustera poput "Osvetnika". Ipak, treba cijeniti pokušaj što su "Novi mutanti" probali biti bar drukčiji ako ne i dobar superherojski film. U tome su i uspjeli tijekom prve trećine, skoro i do polovine.

Iz jedne uklete kuće u drugu

Anya Taylor-Joy i Charlie Heaton već su glumili zajedno, i to baš u (podcijenjenom) hororu "haunted house" tematike "Ukleta kuća"/"Marrowbone".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

29. studeni 2020 14:02