StoryEditorOCM
Film & TVRETRO(PER)SPEKTIVA

‘Moja Afrika‘: Ljubav na safariju

Piše Marko Njegić
4. ožujka 2023. - 09:30

Afrički kolorit perfektno je prenesen na ekran u epskoj romantičnoj melodrami “Moja Afrika” (“Out Of Africa”, 1985.), nagrađenoj s čak sedam Oscara od ukupno jedanaest nominacija, uključujući važnije kategorije najboljeg filma, režije i adaptiranog scenarija.

Redatelj Sydney Pollack uz pomoć direktora fotografije Davida Watkina uspijeva gledatelja transportirati u Afriku na nešto više od dva i pol sata. Gledajući “Moju Afriku” imamo osjećaj prostora i mjesta. Osjećamo kao da smo “tamo” i da smo dobili ekskluzivan “pogled na svijet kroz Božje oči” tijekom nezaboravnih panoramskih letova avionom.

FILM: Out Of Africa; romantična drama; SAD, 1985. REŽIJA: Sydney Pollack ULOGE: Robert Redford, Meryl Streep OCJENA: ****

Tako je Afriku gledala danska barunica Karen Blixen (Meryl Streep) zahvaljujući lovcu i pustolovu Denysu Finchu Hattonu (Robert Redford). Barunica je gledala i progledala. Inspiriran stvarnom pričom, ovjekovječenom u autobiografskoj knjizi danske barunice i spisateljice, poznate i pod pseudonimom Isak Dinesen (“Babettina gozba”), “Out Of Africa” je i film o jednoj samosvjesnoj i slobodoumnoj ženi u potrazi za pustolovinom, neovisnošću i emancipacijom.

Karen se udala za ljubavnikova brata blizanca, baruna Brora Blixena (Klaus Maria Brandauer) te se preselila u Istočnu Afriku, točnije Keniju, kako bi s njim tamo vodila plantažu kave. Naizgled skladan brak nije bio dugoga vijeka, bez strasti, s barunovim opijanjima, nevjerama i čestim izbivanjima zbog putovanja i/li ratovanja; u podlozi priče odvija se Prvi svjetski rat.

”Nećeš se zaljubiti, zar ne?”, barun pita barunicu u jednoj sceni. “Ne u nekoga tko uvijek odlazi”, odgovara ona, koja u njegovoj odsutnosti vodi farmu i bičem tjera lavove. Brak je bio gotov kad je barunica rekla barunu da se iseli iz kuće, nakon čega je započela vezu s Denysom u kojem je pronašla srodnu slobodnu dušu.

Denys i Karen su dvoje snažnih individualaca, ali ostvarit će nježnu, suptilnu romansu u središnjem ljubavnom filmu u karijerama Streep (“Biti zaljubljen”, “Mostovi okruga Madison”) i Redforda (“Djevojka koju sam volio”, “Šaptač konjima”), jedinom pozlaćenom Oscarom.

Takva romansa zrcali se u sceni kad Denys opere Kareninu kosu, a kulminaciju doživljava nakon njezina trećeg susreta s lavovima. Prilikom prvog susreta Karen je bila skroz prestravljena, iako ju je Denys smirivao da je lavica već doručkovala i da će otići, baš kako se na kraju i dogodilo.

U trećem susretu Karen je naoružana puškom (u drugom je, podsjetimo, imala bič u ruci) i reagira spretno kad lav krene prema njoj u pomalo nezgrapno orkestriranoj “slow motion” sceni, ispalivši metak u pravom trenutku. Iako se postavila hrabro, Karen je izgrizla donju usnu od nervoze, što opaža Denys, džentlmenski skine maramu s vrata i njome obriše krv s njezine ranice.

To je jedna od onih malih-velikih scena u romantičnim filmovima, ekvivalentna trenutku kad Streep usputno popravi okovratnik košulje Clinta Eastwooda razgovarajući na telefon u “The Bridges Of Madison County”. Iskreno govoreći, “Moja Afrika” nije iznimno moćan komad ljubića kadar slomiti srce kao “Mostovi okruga Madison”.

Nije ni najbolji film 1985. da je zaslužio onoliki broj nominacija i osvojenih kipića, deklasiravši Spielbergovu “Boju purpura”; ako se potpisnika ovih redaka pita, prije je “Svjedok” zavrijedio biti nagrađen u glavnoj kategoriji, kao i Akira Kurosawa za režiju “Kaosa”/”Ran”.

No, oskarovski trijumf filma može se shvatiti, kao i velika gledanost u kinima: “Out Of Africa” je prestižna, grandiozna, produkcijski raskošna romansa po ukusu Akademijinih glasača i ambicioznije publike, a i režijski Oscar za Pollacka (“Jeremiah Johson”, “Tri Kondorova dana”) bio je godinama na čekanju (“I konje ubijaju, zar ne?”, “Tootsie”).

Snimajući na lokaciji, Pollack je probudio u sebi Davida Leana pa i Terrencea Malicka, postavljajući “Moju Afrku” negdje između “Lawrencea od Arabije” i “Božanstvenih dana” u pogledu epskog zamaha i predivnoće kadrova. Teško se sjetiti da je neki film ljepše oslikao Afriku od ovoga i za nju napravio ono što je “Lawrence Of Arabia” učinio za bliskoistočnu pustinju (“Duh i tama” je došao jako blizu).

Ako “Moja Afrika” nije jedan od najboljih epskih romantičnih filmova svih vremena, zasigurno je jedan od najljepših zahvaljujući prekrasnoj Watkinovoj fotografiji u savršenoj sinergiji s dirljivom glazbom Johna Barryja, majstora koji su filmu donijeli dva najzaslužnija Oscara. Fotografija i glazba dozivaju epske romanse prošlosti (“Prohujalo s vihorom”, “Doktor Živago”) i budućnosti (“Engleski pacijent”, “Titanic”), osiguravajući filmu i audiovizualnu egzotičnost jedne “Godine opasnog življenja”.

Glazba je toliko dobra da joj Pollack, naoko zainteresiraniji za totale Afrike nego krupne planove zvjezdanih glumaca, dopušta da nadglasa Karen dok priča priču, a u paru s fotografijom podiže film na veličanstvenu, mitsku razinu, najizrazitije u zadivljujućoj sceni leta zrakoplovom poviše krda divljih životinja i ružičastih flamingosa.

Ljubavna priča je ujedno i ljubavno pismo izgubljenoj Africi i izgubljenoj netaknutoj ljepoti afričkih krajobraza. “Tamo je zemlja koju biste trebali vidjeti... neće još dugo trajati”, Denys govori Karen. “Out Of Africa” oslikava sve boje Afrike prije njezine potpune kolonizacije.

Veliki kinohit 1985.

Pollack je znao da želi angažirati Brandauera nakon što ga je vidio u (neslužbenom) Bond-film "Nikad ne reci nikad". Malu ulogu u filmu ima Iman, manekenka i (buduća) supruga Davida Bowieja. "Moja Afrika" je bila veliki kinohit 1985. sa zaradom od 227.5 milijuna dolara u svjetskim kinima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. svibanj 2023 19:45