StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

MISTIČNA RIJEKA Prljavi Shakespeare

15. srpnja 2020. - 23:39

Bol je opipljiva u svakom kadru "Mistične rijeke" (2003.). Ona se prenosi s jednog lika na drugog kao nasljedstvo, nosi sa sobom iz djetinjstva u svijet odraslih, od đačkog doba do groba. Ne mora policajac Whitey Powers (Laurence Fishburne) verbalizirati tu bol i reći "Jako će ga boljeti", misleći na Jimmyja Markuma (Sean Penn), oca nestale 19-godišnje djevojke Katie (Emmy Rossum), čije je beživotno tijelo pronađeno u bostonskom parku.

Penn će pokazati što je jaka, ma najjača bol, ona koja izjeda ljudsku dušu i srce do njihove posljednje mrvice. Nesretna Katie nije se vratila kući nakon večernjeg izlaska. Nema je na poslu, u očevom dućanu, a nije došla ni u crkvu na prvu pričest mlađe sestrice.

FILM: Mystic River; trilerska drama; SAD, 2003. REŽIJA: Clint Eastwood ULOGE: Sean Penn, Tim Robbins OCJENA: *****

Jimmy sluti da se nešto loše moglo dogoditi ili se već dogodilo, naročito kad policijske patrole s upaljenim rotirkama i sirenama prozuje pored crkve jureći prema gradskom parku. Dan prije nestanka kćer ga je pogledala kao da ga "više neće vidjeti". I Jimmy, zbrojivši dva i dva, sa svojim rođacima-razbijačima pohita u park.

Policija je ogradila područje oko šume, no Jimmy opaža kćerino napušteno auto gdje su, čuli smo od policajca Seana Devinea (Kevin Bacon), njegova prijatelja iz djetinjstva, nađeni tragovi zločina, a ona, mrtva, pronađena u parku. "Je li mi kći unutra", krikne Jimmy kojeg jedva pridržava čopor policajaca.

"Pogledaj me u oči, Seane, je li mi kći unutra". Seanov pogled govori sve – Jimmy je shrvan od boli i ispušta krik ranjene i neukrotive divlje zvijeri kojoj je netko iščupao srce "naživo". Jedna od najsirovije emotivnih i najsnažnije odglumljenih (i režiranih) scena novomilenijske kinematografije donijela je Pennu zlatni kipić za glavnu mušku ulogu i favorit brojnih filmofila Bill Murray jednostavno se nije mogao nositi s nečim takvim, koliko god da je bio izuzetan u "Izgubljenima u prijevodu".

"Mystic River" je spomenik moćne glume i glumaca koji eksplodiraju i implodiraju pred kamerom (Oscara je dobio Tim Robbins za sporednu ulogu, a Bacon je isto mogao biti nominiran), ali i izvrsne režije i redatelja. Na novo gledanje "Mistična rijeka" još uvijek teče kao najbolji film Clinta Eastwooda u novom mileniju, ispred "Djevojke od milijun dolara", "Gran Torina"...

To je film koji se slobodno može naći i na listi najboljeg od redateljskog Eastwooda uopće, iza "Nepomirljivih" i "Savršenog svijeta" kojima je duhovno blizak, a označio je njegov povratak u punu formu nakon neujednačena niza na prijelazu devedesetih u dvijetisućite ("Ponoć u vrtu dobra i zla", "Istiniti zločin", "Svemirski kauboji", "Krvna slika").

U bestselerskom romanu Dennisa Lehanea, adaptiranom u scenarij Briana Helgelanda, redatelj Eastwood pronašao je autorski bliske motive vigilantizma, odnosno trajnih reperkusija nasilja i prošlosti kakva proganja njegove likove u sadašnjosti, njega samoga također, da je/se preispita.

Nije Jimmy mlađa verzija Williama Munnyja ("Unforgiven") ili Prljavog Harryja, nema ni njihove pištoljčine, ali radio je neke stvari na koje ne bi smio biti ponosan i kadar je za potrebe odmazde ponovno uskočiti trojnu ulogu suca, porote i krvnika, prvo (za)pucati/ubosti pa onda postaviti sva pitanja. Naime, Jimmy se zaklinje da će krivca za kćerkinu smrt naći prije policije, pronaći ga i – ubiti.

Kako je Eastwood u "Mističnoj rijeci" bio stariji 11 godina od Eastwooda u "Nepomirljivima", samim time zreliji i mračniji u pogledu na svijet oko nas, osveta i uzimanje zakona u svoje ruke obrađeni su na dvosmisleniji način unutar dihotomije dobro-zlo, uz još istaknutije (pod)motive krivnje i kivnje, objedinjene u sceni kad Eastwood vozi montažni slalom između otkrivanja identiteta pravog ubojice i kažnjavanja nevinog čovjeka pokraj rijeke u kojoj "pokapamo grijehe i ispiremo ih".

Prljavi Harry gotovo da postaje Dirty Dostojevski i Prljavi Shakespeare u filmu koji, propitujući besmisao zločina i "smisao" kazne, inicijalnoj kriminalističkoj drami i trilerskoj misteriji daje gorki okus "šekspirijanske" tragedije, a s lica Jimmyjeve supruge (Laura Linney) skida masku ledene lady Macbeth.

Tragedija otvara i zatvara film, pečatirajući prokleti fatum likova da postanu to što jesu od malih nogu, kad im je sudbina natovarila težinu svijeta na leđa, kao Daveu Boyleu (Robbins). Dave se nije nikad oporavio od traume iz djetinstva – oteli su ga stariji muškarci glumeći policajce i zauvijek mu oduzeli dječju nevinost držeći ga četiri dana zatočenog u podrumu, dok nije pobjegao kroz šumu u sceni režiranoj kao da bježi od predatorskog monstruma, jer oni to i jesu.

Prvu scenu dječje igre uličnog hokeja Eastwood iz ove optike snima kao horor "Ono". Loptica upada u kanalizaciju i ubrzo se pojavljuje čudovište u ljudskom obliku, nedugo nakon što će 11-godišnji dječaci, Jimmy, Sean i Dave, početi urezivati svoja imena na svježi beton.

"Policajci" su prekinuli Davea u urezivanju imena, onako kao što su mu prekinuli mladost. Svakom od tri klinca taj se dan urezao u sjećanje za cijeli život, najviše Daveu, čije ime na betonu godinama kasnije strši poludovršeno. Sudbina ga je proklela na ulogu vječnog stradalnika zauvijek zarobljena u onom podrumu i nije završila s njime, naprotiv dolazi po svoje kad nekadašnje prijatelje poveže nova tragedija u vidu umorstva Jimmyjeve kćerke.

Prošlost i sadašnjost su povezani i upečatljivo tužnim prizorom Davea na stražnjem sjedištu automobila. Najprije Davea odvoze lažni policajci dok on bojažljivo sa stražnjeg sjedišta gleda prijatelje kako nestaju u daljini, a drugi put kad sjedne u auto Jimmyjevih rođaka. Povijest će se ponoviti u sadašnjosti, možda i opet u budućnosti. Bol ne prestaje završetkom filma i nastavlja teći poput "mistične rijeke" neispranih grijeha.

Epizoda za Elija Wallacha

Uloga Laure Linney kao da je bila zagrijavanje za "Ozark", posebice s monologom o suprugu kao kralju koji zna što treba napraviti i napravi to koliko god bilo teško. U filmu je odlična i Marcia Gay Harden u ulozi Robbinsove supruge i drugoj suradnji s Eastwoodom nakon "Svemirskih kauboja". Spominjući kauboje, ne nužno svemirske, Eastwood je u epizodi angažirao starog znanca, legendarnog Elija Wallacha ("Dobar, loš, zao"). P.S. "Mistična rijeka" se prikazuje 18. srpnja na kanalu Doma TV.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

22. rujan 2020 13:18