StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Mauritanac: Dnevnik iz Guantanama‘: O pravu i nepravdi

4. ožujka 2021. - 19:45

Osvojeni Zlatni globus za odličnu izvedbu dvostruke oskarovke Jodie Foster stigao je kao naručen pred kinodistribuciju drame "Mauritanac: Dnevnik iz Guantanama". Indikativno je da je film imao još jednu glumačku nominaciju – za ulogu francuskog glumca alžirskog podrijetla Tahara Rahima ("Prorok", "Prošlost"), njegovu dosad najveću na engleskom jeziku i ponajbolju uopće.

"The Mauritanian" nose kvalitetni glumci (sporedne uloge Benedicta Cumerbatcha i Shailene Woodley) koji su pred sobom imali inspirativne karaktere iz istinite priče o nepravdi i nadi u režiji provjerenog Kevina Macdonalda, poznatog po izvrsnom "based on a true story" filmu "Posljednji škotski kralj" i dokumentarcu o Whitney Houston.

FILM: The Mauritanian; drama; SAD/Velika Britanija, 2021. REŽIJA: Kevin Macdonald ULOGE: Tahar Rahim, Jodie Foster DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: *** ½

Priča je to o Mauritancu po imenu Mohamedou Ould Salahi i njegovoj nesretnoj sudbini početkom dvijetisućitih, ukoričena u bestseleru "Guantanamo Diary", objavljenom 2015. i prevedenom na brojne svjetske jezike.

Naime, Salahi je proveo čak 14 godina utamničen u Guantanamu pod sumnjom da je jedan od organizatora napada na Ameriku 11. rujna 2001., blizak Osami Bin Ladenu, s tim da nikad nije bio konkretno optužen u nedstatku čvrstih dokaza za ijednu optužnicu.

Stvoren za maraton s još boljim ostvarenjem na sličnu temu iz mračnog poglavlja novije američke povijesti, "The Report" Scotta Z. Burnsa, film počinje dva mjeseca nakon kobnog 9/11 na Mauritaniji, državi u sjeverozapadnoj Africi. Slušamo da su "Amerikanci podivljali" zbog napada i gledamo kako Salahi biva odveden na ispitivanje, prije čega sumnjičavo izbriše sve kontakte s mobitela i dugo se zagleda u majku na odlasku kao da je slutio što ga čeka.

S tog ispitivanja neće se vratiti kući, već biti prebačen kao pritvorenik u zloglasni Guantanamo gdje zakon kao da ne vlada. Ondje će godinama trunuti podvrgnut ispitivanju i mučenju zato što je jedan od 9/11 napadača prespavao kod njega u Njemačkoj.

Ispitivači su uvjereni da je on kriv i dobio je (uvredljiv) nadimak "Forrest Gump Al-Quaide" jer, kao, "gdjegod pogledaš, tu je". Eto nas zatim u veljači 2005., kad upoznajemo odvjetnički tim na strani Salahija jer "svatko ima pravo na obranu". Slučaj prihvaća Nancy Hollander (Foster), "nadobudna humanitarka koja se bori s vladom od Vijetnama", te angažira asistenticu Teri Duncan (Woodley).

Upoznajemo Cumberbatchova lika, poručnika Stuarta Coucha, kojeg američka vlada traži da u ulozi tužitelja vodi Salahijev slučaj. Couch ima osoban razlog da prihvati zadatak: njegov je prijatelj bio pilot u jednom od otetih zrakoplova, premda će uložiti prigovor savjesti kad sve više otkriva mračnu "guanatanamovsku" pozadinu slučaja i shvaća da netko mora odgovarati, ali ne i "bilo tko" dok drama počinje sezati ka vrhuncu.

Drama je dvojnog karaktera u filmu i staromodna u punom smislu te riječi, oskarovskog tipa, kao da je dio kvalitetne američke produkcije devedesetih. "Mauritanac: Dnevnik iz Guantanama" je sudska drama na temu pravne bitke s elementima paranoidnog političkog trilera sedamdesetih s kakvim je Macdonald već imao posla ("U vrtlogu igre"). Istovremeno je to i zatvorska drama o preživljavaju zatočeništva.

Dva filma u jednome ne koegzistiraju uvijek podjednako dobro. Angažirana sudska drama prijeti postati rutinska, no zato je zatvorska učinkovita, režirana s dosta nadahnuća kako bi se na gledatelja prenio osjećaj svega što je Salahi proživio i preživio tijekom okovanog uzništva i torture (uskraćivanje sna, mučenje vodom i teškim metalom, prinudni seks...), ali i njegove borbe da sačuva zdrav razum (slušanje valova).

Macdonald flešbekovske segmente snima u uskom, klaustrofobičnom formatu slike, krajnje suprotnom od širokog "widescreena" u "sadašnjosti" filma. Vrhunac dramskog efekta slijedi kad Macdonald rekreira Salahijevu "guantanamovsku" torturu, amenovanu od strane Rumsfelda, a s ciljem iznuđenivanja priznanja.

Rahim je upravo izvanredan u scenama kad se na njegovu licu ocrtavaju strah, ranjivost, bijes i istrajnost stvarnog čovjeka, žrtve nenadoknadive nepravde, koji je u treucima nadomak smrti pronalazio razloge za život i maštao o slobodi. Testament njegove uloge vidljiv je u dokumentarističkoj završnici kad kadar preuzme pravi Salahi.

Jodie Foster rijetko pred kamerama

Ovo je tek peti film Jodie Foster od 2011. naovamo. Glumica je prorijedila nastupe i snimila "Bračne svađe" i "Dabra" 2011., "Elysium" 2013. i, nakon petogodišnje pauze, "Hotel Artemis" 2018.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

07. ožujak 2021 14:31