StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Marginalci‘: Ni desno ni levo, samo Črevo

30. studenog 2022. - 10:58

Sušno komercijalno razdoblje hrvatske kinematografije napokon je prekinuto. Najprije je komedija “Nosila je rubac črleni” krajem rujna zabilježila solidnu prođu u kinima, najbolju u protekle dvije godine (više od 17.000 posjetitelja), a zatim smo dobili još gledaniji film. Točnije, nakon pune tri godine imamo film koji je najbliže došao pojmu kinohita. 

Komedija “Marginalci”, redatelja, scenarista i glumca Ljubomira Kerekeša, najgledaniji je hrvatski film od jeseni 2019., s dosadašnjih 38.569 gledatelja i zaradom od gotovo 1,5 milijuna kuna. U posljednje dvije godine, vjerovali ili ne, samo su se dva hrvatska filma dobacila preko 10.000 gledatelja (“Ljubav oko svijeta”, 16.674; “Murina”, 10.980).

FILM: Marginalci; komedija; Hrvatska, 2022. REŽIJA: Ljubomir Kerekeš ULOGE: Ljubomir Kerekeš, Draško Zidarić DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ** ½

A “Marginalci” su na putu prema 40-ak, ako ne i 50-ak tisuća gledatelja i već su preskočili slično žanrirane “Majstore” te prestigli filmove kao što su “Dnevnik Diane Budisavljević”, “Moj dida je pao s Marsa” i “Posljednji Srbin u Hrvatskoj” iz 2019. godine, ali i ovogodišnju srpsko-hrvatsku koprodukciju “Ljeto kada sam naučila letjeti”.

Kad je u pitanju nacionalni box-office 2018. – 2022., ispred “Marginalaca” nalaze se samo “General” i “Koja je ovo država”. Dobra je (pače odlična) vijest da su “Marginalci” rasplamsali interes šire publike za hrvatskim filmom, posebice što dolaze s “margine”, odnosno nastali su u privatnoj produkciji Kerekesh Teatra, mimo HAVC-a.

Međutim, loša vijest jest da ovo baš i nije dobra-dobra komedija, kao što su to kvalitetn(ij)e uspješnice Vinka Brešana, tj. bliža je komičnoj poetici “Narodnog heroja Ljiljana Vidića”, “Svinjara”, “Happy End: Glup i Gluplji 3” i “Po tamburi”, premda ima potentnu humoristično-satiričnu postavku i predstavlja stanoviti korak naprijed u odnosu na prethodni, istovjetno žanrirani Kerekešov filmski projekt “Ufuraj se i pukni” koji je u kina privukao 17-ak tisuća gledatelja.

Kerekeš je ambijentirao radnju u fiktivno (zagorsko) selo Črevo. Parola filma je štosna: “Ni desno ni levo, samo Črevo.” Selo je spremno za godišnju skupštinu u nazočnosti korumpiranog i nekompetentnog predsjednika seoskog odbora Drageca (Draško Zidar), njegove tajnice Đurđe (Marija Krpan), animatora kulture Iveka (Mijo Pavelko) i predstavnika romske manjine Trpimira Oršusa (Kerekeš, nanovo dobar i kad režira samoga sebe).

Održavanje skupštine sa stavkama uvođenja kanalizacije i rješavanja oružja poklapa se s dolaskom snimateljske ekipe NNHTV-a/Naša najnovija hrvatska televizija (vrlo raspoloženi Jan Kerekeš kao gej reporter Silvio te Andro Damiš i Milan Pavlović u ulogama Gliste i Kreše).

NNHTV dolazi u “vukojebinu” za potrebe reportaže “hrvatski seljak u Europi”. “Samo kažeš da će biti na TV-u, odmah otvore dušu i pipu”, govori Silvio. Za Kerekeša je Črevo svojevrsna Hrvatska u malom, skupština nekakvo zasjedanje sabora, a reportaža NNHTV-a odgovor na reality showove tipa “Ljubav je na selu”.

Iako netko u “Marginalcima” kaže “Nema političkih sudova”, politika je prisutna u filmu. Štoviše, “Marginalci” najbolje funkcioniraju u postavci društveno-političko-satiričke alegorije stanja Lijepe naše. No da je to stanje poprilično sranje, znamo i bez intruzija skatološkog, zahodskog humora, tj. scene predsjednika seoskog odbora kako sjedi na poljskom WC-u i obavlja veliku nuždu prije nego što opsuje “jebem ti skupštinu”.

”Ufuraj se i pukni” je dražio vulgarnim, prizemnim humorom (“Kapnulo je na krivo mjesto”). Sada Kerekeš, snimajući film bez figa u džepu, odlazi do kraja, što jest subverzivno i rijetko viđeno za pojmove hrvatske kinematografije, ali “ne treba ići u krajnost”, rekao bi Šoić u “Tesnoj koži”, uzornoj srpskoj komediji kojoj nije trebao “toilet” humor da dokaže poantu.

Takve stvari pretvaraju potencijalno britku satiru u jeftinu, plitku “bad taste” zabavu, podebljavajujući neozbiljnost, grotesknost i karikaturalnost filma oslobođenog poželjne humorne suptilnosti za jednu komediju ozbiljnih satiričnih namjera.

Dijaloški, verbalni humor bolje pristaje Kerekešovoj satiri od tjelesnog, kao kad likovi izvale “Sve odluke kad doneseš nisu pravoslavne, ovaj pravovaljane”, “Selo koje je četnički... etnički čisto” ili “Demokracija je kad te stjeraju u tri p.m., a ti ideš gdje hoćeš”. “Marginalci” pokušavaju nasmijati publiku djelujući negdje u tom međuprostoru. Ni desno ni levo, samo Črevo.

Kinohit je i ‘Šesti autobus‘

Nakon "Marginalaca" imamo, čini se, još jedan kinohit – "Šesti autobus". Ratna drama je ostvarila peto najbolje vikend-otvaranje hrvatskog filma s brojkom od 18.841 gledatelja, a u prvih deset dana zabilježila gledanost od 24.385 i zaradu od gotovo 756.000 kuna. Solidno, premda ispod očekivanja s obzirom na komercijalni potencijal, tj. brojne nagrade i odlične kritike, prolaze film za djecu "Kapa" (8736 gledatelja) i drama "Sigurno mjesto" (7149).

Najbolja vikend-otvaranja hrvatskog filma
1. ‘Svećenikova djeca‘ (33.759 gledatelja)
2. ‘General‘ (28.383)
3. ‘Koja je ovo država‘ (23.212)
4. ‘Šegrt Hlapić‘ (21.693)
5. ‘ŠESTI AUTOBUS‘ (18.141)
6. ‘Narodni heroj Ljiljan Vidić‘ (14.327)
7. ‘ZG80‘ (13.810)
8. ‘Uzbuna na zelenom vrhu‘ (12.985)
9. ‘Koko 3: Ljubav ili smrt‘ (12.705)
10. ‘Ustav Republike Hrvatske‘ (12.336)
11. ‘Zvizdan‘ (12.019)
12. ‘Zagonetni dječak‘ (11.617)
13. ‘Larin izbor: Izgubljeni princ‘ (11.105)
14. ‘Što je muškarac bez brkova‘ (10.829)
15. ‘Sonja i bik‘ (9949)
16. ‘Osmi povjerenik‘ (9116)
17. ‘MARGINALCI‘ (8470)
18. ‘Kauboji‘ (8210)
19. ‘Posljednji Srbin u Hrvatskoj‘ (7689)
20. ‘Maršal‘ (7271)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. siječanj 2023 22:18