StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Ljubav i krvoproliće‘: Thelma i Louise iz teretane

Piše Marko Njegić
1. kolovoza 2024. - 19:12

Bodibilderi i noir neočekivano dobro pristaju jedno drugome u krimi-trileru “Ljubav i krvoproliće” (“Love Lies Bleeding”), jednom od najboljih filmova i najvećih osvježenja na kinorepertoaru 2024. godine. Da, tko bi rekao da ćemo jednog dana gledati bodibilderski noir, ali “Ljubav i krvoproliće” točno je to.

Britanska redateljica Rose Glass (vjerski/religiozni horor “Sveta Maud” iz 2020. kao odličan prvijenac) snimila je schwarzeneggerovski ili stalloneovski nabildani noir sa snažnim feminističkim konotacijama, “Krvavo jednostavno” braće Coen, “Red Rock West” Johna Dahla i “Preko svake mjere” braće/sestara Wachowski na steroidima, svojevrsnu “Thelmu i Louise” iz teretane.

FILM: Love Lies Bleeding; krimi triler; SAD, 2024. REŽIJA: Rose Glass ULOGE: Kristen Stewart, Kathy O‘Brian DISTRIBUCIJA: MCF OCJENA: **** ½

Nema sumnje da Glass dobro poznaje noir i dodaje mu prefiks “neo”, modernizirajući i subvertirajući klasičnu priču o autsajderima u malom američkom gradu usred ničega, fatalnim ženama i lokalnim moćnicima.

“Love Lies Bleeding” poštuje žanrovske konvencije, s naglaskom na provincijsku Ameriku i “femme fatale”, ali im ne robuje. Naprotiv, Glass potencira ono što su napravile sestre Wachowski u njihovu lezbijskom noiru “Bound” i odlazi još više “preko svake mjere”.

Noir je ovdje promijenio spol, pa i seksualne preferencije u odnosu na Scottovu “Thelmu & Louise”: glavne protagonistice su žene, lezbijke, od kojih je jedna, Lou (nanovo dojmljiva Kristen Stewart), menadžerica teretane, a druga bodibilderica, Jackie (Katy O’Brian s frizurom u stilu Jennifer Beals u “Flashdanceu”; ima nešto od Jennifer Tilly iz “Bound”).

Zanimljivo je da Jackie obnaša dvojnu noirovsku ulogu kao autsajderica/strankinja i bodibilderska fatalna žena. Još zanimljivije jest da je radnja ambijentirana u 1989. (pad Berlinskog zida na TV-u u jednoj sceni), kad je era nabildanih mačo-frajera osamdesetih polako kretala prema sutonu nakon što je “pussy face” izvanzemaljac desetkovao mišićavce u “Predatoru” i “Rambo III” krahirao u kinima, a zora frajerica polako svitala (Sigourney Weaver, Linda Hamilton, Geena Davis).

O’Brian kao Jackie anticipira i bilderice u akcijskim filmovima ranih devedesetih, poput Corinne “Cory” Everson u “Osveti blizanaca” i Rachel McLish u “Čeličnom orlu 3”. “Ljubav i krvoproliće” nije akcijski film, premda koketira s maskulinom, steroidnom kinematografijom epohe, osovljenom na kult tijela i oružja, znoj i krv.

Uvodni prizori fokusirani su na mišiće i sprave u teretani, k tome Glass krupno kadrira napete bicepse O’Brian gotovo kao da snima “Ramba II” i “Komandosa”. Povrh toga, Jackie se prije odlaska za natjecanje u Las Vegasu zapošljava kao konobarica u streljani izvan grada koju za “gun crazy” tipove vodi Louin otac (Ed Harris, glumio negativce u akcijskim trilerima “Stanje milosti”, “Hrid” i “Noćna potjera”), usput dilajući oružjem.

“Voliš li oružje?” Louin otac pita Jackie. “Ne baš”, odgovara ona. “Što onda radiš ovdje? Svatko se može osjećati snažnim skrivajući se iza komada metala. Radije se pouzdajem u svoju snagu...” Dakle, mačo-toponimi i opsesija mišićima izvrnuti su naglavačke u “Love Lies Bleeding”, ali sve to djeluje organski, a ne trendovski pomodno, u službi priče o ljubavi i krvoproliću, požudi, pobuni i slobodi u kojoj akcije likova imaju reakcije/posljedice.

Odnos Lou i Jackie je upečatljiv i gledatelj je involviran u likove zahvaljujući erotičnoj i energičnoj režiji Britanke, perfektno ozvučenoj atmosferičnom glazbom Clinta Mansella, koja se ne libi voziti priču u neočekivanim pravcima do psihofizičkih ekstrema, miješajući noir krimić i osvetnički triler s elementima tjelesnog horora i nadrealnog filma.

Kako se Jackie sve više puca steroidima, tako i Glass injektira tripoidni magični realizam u steroidni noir, toliko da bilderica po potrebi može postati i she-hulkovska superheroina, što će nekim gledateljima biti previše, ali ambiciozniji filmofili respektirat će pulsirajuću režiju i redateljičinu beskompromisnu viziju.

Glass je vodeća predvodnica ženske off-Hollywood žanrovske kinematografije uz Coralie Fargeat (debitirala akcijom “Osveta” pa režirala horor “Supstanca”) i snimila je drugijenac neupitnog kult-statusa. Titula “kultni film” tetovirana je na bicepsu “Ljubavi i krvoprolića”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. listopad 2024 23:21