StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Krstarenje džunglom‘: Indiana Johnson i otimači zelenog dijamanta

6. kolovoza 2021. - 21:07

"Drži kurs." – "Krstarenje džunglom" (2021.)

Disneyland atrakcija "Jungle Cruise" dobila je napokon i filmsku inačicu popularne vožnje kroz tematski park. "Napokon" jer ova atrakcija krstari od pradavne 1955. godine. Naravno, tada se filmovi nisu "franšizirali" na temelju tematskih parkova, ali pravo je čudo da smo čekali ovoliko dugo na "Krstarenje džunglom" nakon što je 2003. blockbuster sličnog diznijevskog "theme-park ride" podrijetla "Pirati s Kariba" postao megahit i izjedrio serijal.

Film "Jungle Cruise" uplovio je u kina gotovo 20 godina kasnije s hollywoodskim zvijezdama Dwayneom "The Rock" Johnsonom i Emily Blunt u glavnim ulogama. No, do idućeg filma vjerojatno nećemo tako dugo čekati. "Krstarenje džunglom" je proteklog vikenda stekao titulu najgledanijeg filma u američkim i svjetskim kinima, gdje je ostvario više nego dobar uspjeh s obzirom da širenje delta soja i privukao mnoge obitelji pred velike ekrane, ali i male.

FILM: Jungle Cruise; avantura; SAD, 2021. REŽIJA: Jaume Collet-Serra ULOGE: Dwayne Johnson, Emily Blunt DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ***

Disney je simultano plasirao film u kina (60-ak milijuna dolara zarade u prvom vikendu prikazivanja) i na streaming servis Disney+ (30 milijuna), što bi se studiju moglo obiti o glavu nakon tužbe zvjezdane Scarlett Johansson kojoj nije sviđao taj model (paralelne) distribucije za "Black Widow", posebice kad se usput prekršio ugovor o njezinu producentskom honoraru.

Kako bilo, obitelji su ciljana skupina za "Jungle Cruise", kao i ljubitelji staromodnih humorističnih akcijskih avantura (Spielbergov "Indiana Jones", "Romancing The Stone" Roberta Zemeckisa) s daškom moderne fantazije (serijali "The Mummy" i "Pirates Of The Caribean").

Filmovi osamdesetih sa zvjezdanim glumcima ili parom zvijezda u glavnim ulogama najveća su inspiracija za "Krstarenje džunglom", dakle od serijala "Indiana Jones" do "Lova na zeleni dijamant", "Rudnika kralja Solomona", "Dragulja s Nila" i "Puta u Kinu".

Redatelj Jaume-Collet Serra ponosno ističe utjecaje i pokušava od njih napraviti ono što su Stephen Sommers i Gore Verbinski napravili s "Mumijom" i "Piratima s Kariba" – dobru kopiju ili varijaciju. Serrin film nije toliko dobar (kamoli dobar kao neki "Indiana Jones" i "Lov na zeleni dijamant"), ali je na tom tragu i, kao takav, rijedak primjer blockbustera klasičnog ili klasičnijeg štiha.

Prva trećina je vrlo zaigrana u egzekuciji avanture, akcije i "slapstick" komedije, dijelom čak i nadahnuta klasicima kao što su "Afrička kraljica" Johna Hustona i "Aguirre, gnjev božji" Wernera Herzoga, što je moguća subverzija scenarističkog dvojca Glenn Ficarra-John Requa ("Zločesti Djed Mraz", "Volim te, Phillip Morris"). Da se Johnson ne hrva s računalno generiranim leopardom, netko bi mogao pomisliti kako gleda blockbuster iz osamdesetih i devedesetih.

Pripovjedač uspostavlja mitologiju pričajući priču iz 16. stoljeća o konkvistadoru Aguirreu (Edgar Ramirez), praćen orkestralnom izvedbom Metallicine hard rock/heavy metal balade "Nothing Else Matters". Aguirre je stigao u Amazonu pronaći drevno stablo zvano Mjesečeve suze, čije latice imaju ljekovita svojstva. Tamo je Aguirrea snašlo prokletstvo kad se okomio na pripadnike lokalnog plemena koji su spasili njega i njegovu ekipu, a nisu ga htjeli odvesti do lokacije magičnog stabla.

Nekoliko stoljeća kasnije, u Londonu 1916., botaničarka željna pustolovine Lily Houghton (Blunt), odlazi u Amazonu u potragu za Mjesečevim suzama zajedno s bratom (Jack Whitehall), a njihov vodič postat će brodski kapetan i pustolov Frank "Skipper" Wolff (Johnson), zadužen za riječno krstarenje s turistima ekvivalentno vožnji kroz tematski park.

Sličnosti tu prestaju između "Jungle Cruise" i "Jungle Cruise", a film postaje bliži filmskim uzorima nego Disneyjevoj park-atrakciji. Jer, za Mjesečevim suzama traga i njemački princ Joachim (Jesse Plemmons) koji bi moći stabla iskoristio da odnese prevagu Njemačke u Prvom svjetskom ratu.

Joachim je svojevrsni Rene Belloq ovog filma koji će junake naganjati s podmornicom sa zakačenim strojnicama, a raspoloženi Plemmons ga glumi otprilike kao da se Christoph Waltz našao u "Indiani Jonesu". Nego, čekajte, podmornica u Amazoni? Strojnice? Dobro ste pročitali, ali akcijska scena s podmornicom koja ruši dokove i brodove je daleko najbolja u filmu zato što djeluje najpraktičnije i nije previše digitalizirana, ma koliko možda djelovala pretjerano.

Godine rada na akcijskim trilerima Liama Neesona ("Ukradeni identitet", "Non Stop", "Putnik") i režija "Opasnosti iz dubine" učinili su svoje. Ako je suditi po ovoj sceni, Serra je spreman za visokobudžetne spektakle i pokazuje osjećaj za blockbustersku navigaciju kakav je imao Verbinski u prvim trima dijelovima "Pirates Of The Carribean" serijala, pronalazeći trenutke mira u akcijskom kaosu i pregledno izlažući zbivanja kao da je dospio iz Hollywooda osamdesetih.

Režija, barem do polovice filma, razlikuje "Krstarenje džunglom" od suvremenih blockbustera. Tu i tamo se čini kao da Serra režira "Indianu Jonesa 2.5" sa Schwarzeneggerom cca 1987. godine, ali je 2021. i pred sobom ima Johnsona kojeg koristi maksimalno koliko može kao njegova naizglednog nasljednika.

The Rock se trudi glumiti Franka kao prenabildanog Indianu Jonesa, svojevrsnog Indianu Johnsona, ali i skipera Humphreyja Bogarta na steroidima iz "The African Queen" pomiješanog s Michaelom Douglasom i Brendanom Fraserom iz "Romancing The Stone" i "The Mummy".

Blunt je njegova Marion ("Otimači izgubljenog kovčega"), njegova "afrička kraljica" Katharine Heburn, njegova Joan Wilder i Evelyn Carnahan ("Lov na zeleni dijamant", "Mumija"), uz tu razliku što kemija među njima nije seksualno-romantične prirode, zauzdana restrikcijama obiteljskog "PG-13" predikata.

Ipak, britanska glumica, na krilima uspjeha s "Mjestom tišine", leti do zvijezda i krade film krupnom akcijskom junaku poprilično živahna u ulozi žene koja nosi hlače i želi biti ravnopravna muškarcima, posjedujući šarm starijih diva Hollywooda, što je vidljivo u lijepoj sceni kad Frank snima Lily "kamerom za pokretne slike". Ne viđaju se svaki dan stari crno-bijeli kadrovi nalik onima kad je kinematografija bila nijema unutar šarenog i bučnog novovjekog hollywoodskog blockbustera.

Zato je prava šteta što se u drugoj polovici "Jugle Cruise" pretvara u tipičan ili tipičniji blockbuster novog milenija, generičan i prekrcan CGI-jem, srodniji četvrtom "Indiani Jonesu" ("Kraljevstvo kristalne lubanje") i "Piratima s Kariba" koje želi naslijediti s likovima neumrlih, prokletih konkvistadora s glavama od zmija ili tijelom od pčela, stvorenim po uzoru na Davyja Jonesa, mada ne tako savršeno kompjuterski generiranima. Što bi Herzog rekao na zmijskog Aguirrea?

Nisu sve Disneyjeve vožnje filmski hitovi

Nije svaki film prema vožnji iz tematskog parka superuspješan. "Začarana kuća" ("The Haunted Mansion") s Eddiejem Murphyjem, primjerice, nije zaradila ni trećinu utrška "Pirata s Kariba".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2022 04:37