StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

KRADLJIVCI TIJELA Bliski susret treće vrste u drugom stanju ili kad tinejdžerica rodi ubojitog izvanzemaljca

18. travnja 2020. - 21:31

FILM: Snatchers; SF horor komedija; SAD, 2020. REŽIJA: Stephen Cedars i Benji Kleiman ULOGE: Mary Nepi, Gabrielle Elyse OCJENA: ***

Neplanirana trudnoća srednjoškolke bila je pokretač radnje jako lijepe tinejdžerske humorne drame "Juno". Maloljetna djevojka je slučajno ostala trudna prilikom prvog seksa i suočila se s dilemom kako reći roditeljima i što s djetetom. Pa ipak, Junoina situacija je "mala beba" prema (drugom) stanju njezine vršnjakinje Sare (Mary Nepi) u filmu "Kradljivci tijela", premijeri iz "A1 Videoteke".

Sara je također zatrudnjela prilikom prvog seksa bez kondoma s bivšim dečkom Skylarom (Austin Fryberger), ali njoj se događa najgori mogući scenarij. Zatrudnjela je doslovce preko noći i probudila se u devetom mjesecu trudnoće. To nije sve. Jer, kad s prijateljicom Hayley (Gabrielle Elyse) dođe na pregled kod ginekologa, na ultrazvuku se, veli sestra, vidi "nešto čudno".

"Dolje nema ničega što već nisam vidio", siguran je ginekolog prije nego zaroni ispod plahte u Sarino međunožje, ali ostaje obezglavljen dočim iz do zuba trudne mladice izleti to "nešto čudno" i masakrira osoblje ginekologije. "Što je to bilo, dovraga", unezvjereno će Hayley. "Beba nije", sigurna je Sara.

I nije, to je kukcoliki parazitski izvanzemaljac nalik alienskoj uholaži/jastogu koji će zakačiti svoj žalac za vrat sestre i upravljati njome kao lutkom na koncu. Da nije ostao raznesene glave, doktor bi garant porekao kako "dolje" nema ničega što već nije vidio, tj. rečenicu kojom su redatelji filma "Snatchers" Stephen Cedars i Benji Kleiman zasigurno izazivali filmofile.

Već smo vidjeli hrpu tinejdžerskih komedija ("American Pie", "Superbad"...), kao i SF horora o ubojitim izvanzemaljcima ("The Thing", "The Hidden", "Species"...) čak i o rađanju krvoločnog monstruma iz ljudske vagine ("It's Alive" Larryja Cohena). Međutim, nešto poput "Kradljivaca tijela" nismo, makar izvorni i hrvatski naslov filma podsjećao na "Invasion Of The Body Snatchers"/"Invaziju kradljivaca tijela".

Hormoni i horori su bili povezani i ranije (od "slashera" do isprve naizgled sličnih "Zubi"), ali "Snatchers" pomiruje naizgled nepomirivo - SF filmove strave i tinejdžerske komedije. "Kradljivci tijela" daju odgovor na pitanje što bi bilo da se "Vrsta" stvorila u jednom filmu iz serijala "Američka pita", da su se "Skriveni" ili "Stvor" sakrili u "Superbadu", a "Djevojke s Beverly Hillsa" otvorile "Dosje Alien" i povikale "Živo je!".

Dvojac Cedars-Kleiman poznaje interžanrovsku materiju i prema njoj se odnosi s (p)osvetom, odnosno u isti mah je poštuje i sa njom/njezinim stereotipima zbija šale. Klišeji su napose prisutni unutar tinejdžerske komedije kao prvog žanrovskog pola ovog filma: heroina koja želi biti statusno prihvaćena u školi (Sara), popularna zločesta djevojka (Ashley Argota) s kojom se junakinja počinje družiti, njezina bivša nerdovska prijateljca nepozivana na tulume (Hayley), glupasti i napaljeni momak (Skylar)...

"Snatchers" je svjestan svake tinejdžerske komedije, ali i "Juno". "Ne mogu šetati po gradu s ovim (trudničkim stomakom) kao Juno", kaže Sara. Svjestan je i SF horora, punokrvnih poput "Aliens", kao i onih nešto ležernijih/komičnijih tipa "Gremlini" i "Monstrumi čupavci".

Nakon što momentalno nanovo zatrudnjela Sara porodi još jedno aliensko stvorenje, ispostavit će se da je to ženka koja se pretvara u paukolika monstruma i inkubator za male izvanzemaljce kad je oplodi prvi alien, sklon "gremlinskom"/"critterskom" skakutanju, letanju i odbijanju o površine te skončavanju u blenderu.

Nažalost, pristup dvojnim žanrovima često nije ujednačen i humor prednjači nad hororom, često crni da crnji ne može ("Ima li što nova o lešu? Nema, još je mrtav!"). Na snazi su, dakle, trudničke promjene raspoloženja, zgodno oslikane kad "smješko" na testu za trudnoću postane namršteni "tuško".

No, ako "Kradljivci tijela" i nisu ultimativni transžanrovac ovog tipa, svejedno su provokativni i zabavni, gozbica za ljubitelje "Gozbe" i gledanje u subotu navečer, a ekstra plus zaslužuju i zbog praktičnih efekata čudovišta koje filmu stvorenom iz istoimene generičke novomilenijske serije daju "feel" osamdesetih.

Film preko tinejdžera pošpricanih "vanzemaljskim seksualnim plinom" poručuje da maloljetnički seks bez zaštite može imati neželjene posljedice ("eto zašto treba koristiti kondome") zbog kojih stariji misle da je Sara izmislila ovo o izvanzemljcima jer ne želi biti osuđivana.

Istovremeno, poput "Juno", hrabri mlade mame da se uhvate u koštac s trudnoćom ako do nje dođe i općenito propagira feminizam. Iako Sara tvrdi kako "nije vrijeme za feminističke pobune", iz njezine vagine izlijeću nazubljene "topovske kugle", a Hayley joj ne dozvoljava da "omogućuje opstanak patrijarhalnih budalaština", u smislu toleriranja Skylerova nezauzimanja za dijete koje joj je napravio.

Napokon, Skyler je, još provokativnije, "meksičko čudovište trudnoće", tj. infekciju/izvanzemaljca donio iz Meksika, ali film se zaustavlja na vrijeme u ksenofobičnom/političkom smislu i okrivljuje majansko prokletstvo te pretvara u heroja policajca-američkog Meksikanca (Nick Gomez).

Jedini će on preživjeti "terminatorski" masakr u policijskoj postaji, dočaran u sceni s otfikarenom rukom koja drži odgrizenu krafnu i preslikava čitavu samosvjesnu crnohumornost i apsurdnost filma o bliskom susretu treće vrste u drugom stanju. "Jeste li svjesni da imate jastoga na vratu, gospodine?"

Od kratkog do dugog filma

Izvorna baza za "Snatchers" bio je kratki šestominutni film koji su snimili Stephen Cedars i Benji Kleiman.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

24. rujan 2020 11:30