
"Bilo je uspona i padova, ali sad smo OK." – "Izlet" (2021.)
Odlazak u prirodu, daleko od civilizacije, okosnica je radnje i norveškog filma "Izlet ("The Trip"; izvorno "I onde dager"), također s potpisom jednog kultnog redatelja. On je Tommy Wirkola, autor nezaboravnog niskobudžetnog komičnog horora "Dead Snow" sa zombijima nacistima koji je mu je instantno osigurao titulu "norveškog Quentina Tarantina".
Uspjeh filma omogućio je Wirkoli pozivnicu za Hollywood, gdje je angažirao Jeremyja Rennera, Gemmu Arterton, Petera Stormarea i Famke Jannsen te u koprodukciji Paramount Picturesa i Metro-Goldwyn-Mayera snimio fantazijski spektaklić "Ivica i Marica: Lovci na vještice", ali s njim se baš i nije proslavio.
Nakon tog kvazi-blockbustera Wirkola se vratio u domovinu i režirao "Dead Snow 2" da bi zatim dobio još jednu priliku da radi sa zvijezdama na futurističkom akcijskom trileru "Tajna broja 7" (Noomi Rapace, Glenn Close, Willem Dafoe) koji je na momente solidno evocirao žanrovske osamdesete i devedesete, a otkupio Netflix.
Bio je to početak prijateljstva Wirkole i popularnog streaming servisa, ali i Wirkole i švedske glumice Rapace, ove godine nastavljenog s "Izletom". Logo Netflixa otvara novi Wirkolin film s europskom ("Millenium" trilogija, "Vrisak iz druge sobe") i hollywoodskom zvijezdom ("Prometej", "Plan osvete", "U opasnosti") u glavnoj ulozi.
Rapace nastupa kao kazališna glumica Lisa, stacionirana u nesretnom braku s neuspješnim filmskim redateljem spalim na sapunice Larsom (Aksel Hennie; "Lovci na glave") koji je u nekom momentu okarakterizira kao "lošu" i posprdno naziva "Meryl Streep".
Jednog vikenda Lisa i Lars odluče otići za vikend u kolibu njegova oca u šumi na osami, naizgled kako bi se ponovno zbližili, udaljeni financijskim nedaćama. "Naizgled" je ključna riječ jer Lisa i Lars imaju plan ubiti jedno drugo – on nju zbog nevjere s izvjesnim Diegom, ona njega radi kockarskih dugova koji su ih financijski unazadili. Dok nas smrt ne rastavi, doslovce.
Ako vam na pamet pada crnohumorni akcić "Gospodin i gospođa Smith" Douga Limana s Bradom Pittom i Angelinom Jolie, dobro poznajete filmove. Wirkola je, međutim, drukčiji žanrovski redatelj od Limana pa ni "The Trip" nije novi "Mr. and Mrs. Smith", počevši od ubojitih planova supružnika koji će biti stavljeni na čekanje.
Lars planira Lisu sasjeckati na komadiće i utopiti (tim redom), a ona njega napucati i fingirati tragičnu nesreću tijekom lova. Supružnici će navaliti jedno na drugo, ali i biti prekinuti kad otkriju da su se u potkrovlju kolibe sakrila trojica bjegunaca iz zatvora (Atle Antonsen, Christian Rubeck, André Eriksen) i već dobrano suluda situacija postane još suludija borba za opstanak u kojoj se rabi sve što dođe pod ruku, od čekića do biljarske kugle i dalje.
Tada Lisa i Lars moraju ostaviti svoje razmirice po strani kako bi preživjeli susret s trojkom, koji bi ih, suočene sa smrti, mogao opet sastaviti kao emotivno rastavljene supružnike, a Wirkola boja crnim (humor) i crvenim tonovima (nasilje, krv) dok ne ostane bez jedne i druge boje.
Ovoliko mračna krvava komedija gotovo da se nije snimila od kraja devedesetih i "Gore ne može". Kao i u spomenutom "Very Bad Things", crni humor i crveno nasilje ponekad znaju postati sebi svrhom i prijete otkazati "Izlet", posebice kad im se pridoda prizemni zahodski humor, no Wirkoli se ne može poreći da nema dobar smisao za apsurdno i da nije inteligentno struktuirao film s zaustavljanjima radnje u sadašnjosti i flešbekovima u funkciji pogleda iz perspektive pojedinih likova otprije par dana.
Također, Wirkola je i hrabar, beskompromisan i nepredvidljiv režiser koji ne mari za loš ukus i političku korektnost, već tjera svoj "film", gradi ludu kuću zvanu "The Trip", u nju ubacuje gledatelja i igra se s njegovim osjećajima. U jednom trenutku gledatelj umire od smijeha, iako možda ne bi smio, u drugom govori "ma neće valjda" i vrpolji se u stolici kad se ispostavi da "hoće" (scena s grabljama i, napose, kosilicom). Fanovima crnohumornih trilera dovoljna preporuka za jednodnevni "Izlet".