StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Izgubljeni dječaci‘: Vampiri iz Nigdjezemske

30. siječnja 2021. - 22:25

Baza fanova "Izgubljenih dječaka" (1987.) još uvijek je velika i tridesetak godina nakon premijere. Vole ih britanski i hrvatski gledatelji. Londonsko kino "Prince Charles Cinema" upriličilo je nekoliko projekcija kultnog filma Joela Schumachera u jesen 2019. godine.

Jednu od tih projekcija pohodilo je i dvoje splitskih filmofila a da tada nisu ni znali da se nalaze u isto vrijeme na istom mjestu, odnosno skužili su tek naknadno, 365 dana kasnije. To je možda i najbolji pokazatelj istrajnosti Schumacherova filma koji nije bio problem pogledati i još jednom prije pisanja ovog teksta.

FILM: The Lost Boys; horor komedija; SAD, 1987. REŽIJA: Joel Schumacher ULOGE: Jason Patric, Kiefer Sutherland OCJENA: ****

Došli ste u London, "The Lost Boys" prikazuju se u kinu i idete ih pogledati. Odlazak u "Prince Charles Cinema" je, dakle, bio podrazumijevan (ne samo) za potpisnika ovih redaka, to više što se "Izgubljeni dječaci" nisu pogledali na velikom ekranu u realnom vremenu.

Vampiri su tada bili "too much" za klinca koji nije napunio ni deset godina, a trtario je od videospota "Thriller". "The Lost Boys" je onda sigurno izazvao "thrillerski" učinak. Danas ne izaziva, ali uspijeva teleportirati odraslu djecu u vrijeme kad su maske i praktični efekti (ovdje djelo Ve Neill, dobitnice Oscara za "Bubimira" dvije godine kasnije) bili strašniji od računalno generirane CGI slike.

Uspijeva vratiti u vrijeme kad su bili klinci na BMX-ici, ili ponici, gledali "Družbu Goonies" i preko filmova upoznavali svijet odraslih, njegove strahove. Može se reći da "Izgubljeni dječaci" dođu kao stariji tinejdžersko-hororski filmski brat "Gooniesima" koji ne vozi samo BMX-ice, već i krosere, svojevrsni neslužbeni nastavak za "teen" publiku s mladim vampirima umjesto staroga gusara Jednookog Willieja.

U centru priče nalaze se dva brata, Michael i Sam Emerson (Jason Patric, Corey Haim). Michael i Sam dolaze s razvedenom majkom Lucy (dvostruka oskarovka Dianne Wiest; dobila prvi zlatni kipić godinu ranije za "Hannah i njezine sestre") u fikcijski kalifornijski gradić Santa Clara, "prijestolnicu ubojstava".

Bratska dinamika je jednako zaigrana kao kod Brandona i Mikeyja u "Družbi Goonies", a imamo i Coreyja Feldmana koji je nakon lova na blago spreman za lov na vampire. Što su Gooniesi bili nego klinci koji nisu htjeli odrasti – Izgubljeni dječaci u potrazi za blagom Kapetana Kuke. Sjetite se da su htjeli ostati što dulje "dolje", u bunaru, jer "gore" ulaze u svijet odraslih. "Gooniesi" su se djelomično poigravali mitom o Petru Panu i njegovoj škvadri, a to još više rade "Lost Boysi".

Naime, Schumacher zamišlja Petra Pana kao vampira iz Nigdjezemske osuđenog na beskrajno djetinjstvo ili u ovom slučaju mladost. Podatna alegorija i Schumacher je fino koristi, kao i metaforu za (izgubljenu) nevinost i mladenačku neprilagođenost skrivenu iza sunčanih naočala, tj. otuđenost od roditelja i okoline u tim godinama oslikanu u uvodnoj montaži s pjesmom "People Are Strange", adolescentski revolt prilikom prelaska u svijet odraslih.

S vampirskim iskušenjem suočava se Michael kad upozna djevojku Star (Jamie Gerz) te misterioznog Davida (Kiefer Sutherland) i njegove pajdaše Marka, Dwaynea i Paula (Alex Winter, Billy Wirth, Brooke McCarter). Oni su vampiri koji egzistiraju po hedonističkom mladenačkom načelu "spavaj cijeli dan, tulumari cijelu noć, nikad ne ostari, nikad ne umri", preteči "eat, sleep, party, repeat".

Svatko tko je jednom bio mlad zamijenio je dan za noć i maštao da tulum nikad ne završi, stoga je razumljivo da je Michael pokleknuo. Razumije i Michaelova majka Lucy kako je biti mlad. "I mi smo bili njihove dobi", pravda ona sinovo mladenačko ponašanje. U Samovim reakcijama na Michaelovu metarmofozu, kad (ne)vidi njegov odraz u zrcalu, Schumacher uvodi i komediju.

"Ti si stvor noći", usklikne Sam i doda: "Čekaj dok mama sazna, nije to kao dvojka u školi." Humor je tu da olabavi vampirski horor kad ga Schumacher stegne ("Ubi' ga hi-fi!"), a njegova blesava komična/autoparodična samosvjesnost, na primjeru vampirskih stripova koje braća Frog (Feldman, Jamison Newlander), samoprozvani lovci na vampire, sugeriraju Samu kao "priručnik za preživljavanje", brani "Izgubljene dječake" od kritičarskih kolaca u nekim trenucima kad im godine ne idu naruku.

Kombinacija "horor + komedija" teža je nego što izgleda, a Schumacher je otežao sebi zadatak pridodavši i romantični "teen movie" (Michael + Star). Pa ipak, "The Lost Boys" su se upravo zbog Schumacherova hibridnog, transžanrovskog pristupa izdvajali iz grupe tinejdžerskih filmova ili filmova o odrastanju osamdesetih, sa ili bez potpisa Johna Hughesa, premda je dekada otisnuta u slici Scorseseova snimatelja Michaela Chapmana ("Taksist", "Razjareni bik") i zvuku (himnička tema "Cry Little Sister" Gerarda McManna).

Spotovska estetika, imidž vampira koji spajaju post-punk Billyja Idola i Davida Bowieja, "new wave" Duran Durana i natapirane heavymetalske fudbalerke, njihova gotička crna odjeća u inat kalifornijskom suncu, soundtrack INXS-a, Echo & the Bunnymen, Aerosmitha i Run DMC...

Sve to je pripomoglo da "Izgubljeni dječaci" budu jedinstveni i unutar šireg vampirskog žanra, dotad najviše obilježena filmovima u "Drakuli". Vampirskih pravila Schumacher se nije striktno pridržavao, slijedeći svoju intuiciju, stvarajući vlastitu mitologiju (češnjak ne pali, bolje reći samo u kombinaciji sa svetom vodicom) i oslanjajući se na komediju/parodiju koju je u žanr uveo Roman Polanski ("Bal vampira").

Takav kakav jest, nešto drukčiji, film je ostvario veliki utjecaj na vampirski žanr, popularizirao ga za mlade više u odnosu na "Noć strave" Toma Hollanda i predstavio novim generacijama neupoznatim s "Gladi za krvlju" Tonyja Scotta i "Blizu tame" Kathryn Bigelow kojeg je 1987. i zasjenio.

Na valu ovog filma vampiri su se probudili u devedesetima u "Drakuli", "Intervjuu s vampirom" i "Od sumraka do zore"; na potonji je napose utjecala njegova "povampirenost" u završnici. Bez "The Lost Boys" tko zna bi li bilo mladih i seksi vampira u "Buffy", "Twilight" sagi, "True Blood" i "The Vampire Diaries". Tko zna bi li bilo i Schumachera.

Poznat tek po "Vatri sv. Elma", Schumacher je nakon "Izgubljenih dječaka" postao jedan od najtraženijih filmaša ("Tanka linija smrti", "Dan ludila", "Batman zauvijek"...). Schumacher je prošle godine umro u dobi od 80 godina, ali "The Lost Boys" nastavljaju živjeti i starost im ništa ne može, a čak i kad pokazuju znakove starenja, još uvijek su mladi u duši.

"Sad si jedan od nas, nikad nećeš ostarjeti, nikad umrijeti", David je rekao Michaelu. "Izgubljeni dječaci" su nadživjeli mnoge filmove osamdesetih, preživjeli kolce kritičara, ustali iz mrtvih i (p)ostali utjelovljenje vampirskih besmrtnika, zamrznuti u vječnoj adolescenciji.

Dva zakašnjela nastavka

Snimljena su dva zakašnjela nastavka "Izgubljenih dječaka" (2008., 2010.), ali nisu bili ni blizu originalu, a u prvome od njih je glumio Feldman. P.S. "The Lost Boys" se prikazuje u noći s 30. na 21. siječnja na TV1000.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. svibanj 2023 17:49