StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

‘Iskopina‘: Malo filmsko blago

4. veljače 2021. - 22:15

Kupivši prava za film "The Dig" Netflix je povukao odličan potez. "Iskopina" je jedna od onih starih dobrih (britanskih) drama kakve nasušno nedostaju u ponudi popularnog streaming servisa, usmjerenog primarno na mlađe gledatelje. Ovo je pravi film, uz "Bijelog tigra" nešto najkvalitetnije što je Netflix ponudio publici posljednjih mjeseci. I drukčije.

Intrigantan, suptilan, sućutan, senzitivan, refleksivan, elokventan, dramski orijentiran, "The Dig" je sušta suprotnost prosječno-generičkom Netflixovom kvazi-blockbusterskom akcijskom sadržaju, perfektno oslikanom u friškoj SF akciji "Outside The Wire" s Anthonyjem Mackiejem.

FILM: The Dig; drama; Velika Britanija, 2021. REŽIJA: Simon Stone ULOGE: Ralph Fiennes, Carey Mulligan OCJENA: ****

Ekranizacija romana Johna Prestona, inspirirana istinitom pričom o esencijalnom arheološkom otkriću u Engleskoj 1939., tipuje na zrelije gledatelje koji velikog britanskog glumca Ralpha Fiennesa poznaju po ulozi u oskarovskoj drami "Engleski pacijent", a ne fantazijskom blockbusterom serijalu "Harry Potter".

Fiennes igra samoukog, amaterskog, lokalnog arheologa Basila Browna, pripadnika radničke klase, koji je znanje o arheologiji naslijedio od oca i djeda. Browna će 1939. angažirati imućna udovica Edith Pretty (Carey Mulligan), nesuđena arheologinja, nakon što dobije špurijus da nešto vrijedno stoji ispod njezina imanja kraj Woodbridgea u grofoviji Suffolk.

"Stojimo na nečijoj grobnici, Vikinzi ili starije", sluti Basil kad opipa tlo. Oboje imaju pravo. Pod nogama im se nalazi legendarno arheološko nalazište Sutton Hoo, skrivajući anglosaksonski brod iz stoljeća sedmog, sa savršeno očuvanim artefaktima u unutrašnjosti poput grobne komore krcate blagom, jedno od najvećih otkrića u povijesti britanske i svjetske arheologije.

Naravno, s blagom dolaze i mahom pohlepni ljudi koji su se sjatili na nalazište kako bi nastavili s iskapanjem, dvojeći pripada li otkriće neukom Brownu kao arheologu bez formalne naobrazbe i gospođi Pretty ili "kruni", tj. Britanskom muzeju, gdje će na kraju biti (i još uvijek stajati) izloženo njezinom zaslugom.

Zato je angažiran novi tim arheologa na čelu sa Stuartom Piggotom i njegovom mladom suprugom Peggy (Ben Chaplin, Lily James) koja će se zaljubiti u Edithina rođaka, fotografa nalazišta Roryja Lomaxa (Johnny Flynn). Fikcionalni ljubavni trokut jedino je što film okreće prema mlađoj publici.

A ako tu malčice gubi na uvjerljivosti, podzaplet ima načelnog smisla kao manifestacija odnosa između centralnih likova koji ostaje na pogledima divljenja i uzajamnog poštovanja, platonski senzualan kao u dramama dvojca Merchant-Ivory, unatoč tome što bi u nekom drugom životu bili savršen par i sin gđe Pretty, Robert (Archie Barnes), vidi očinsku figuru u Basilu.

Jednako tako, podzaplet potencira urgentnost priče budući da bi Rory svakog trena mogao biti pozvan u ratno zrakoplovstvo. Zbivanja se, podsjetimo, odvijaju u zoru Drugog svjetskog rata koja sviće sve češćom pojavom zrakoplova na nebu. Dok se ostatak zemlje sprema za rat, arheolozi su u stisci s vremenom da iskopaju što mogu više.

Redatelj Simon Stone tu povlači zanimljivu paralelu. Rat će pokopati kulturu i umjetnost, a Brown je iskapa. Iako su se Anglosaksonci smatrali divljacima bez kulturnog i umjetničkog nerva, otkriće je opovrglo takve tvrdnje. "Mračno doba više nije mračno", netko kaže ususret crnom ratu.

Osjećaji optimizma i pesimizma miješaju se kroz film koji se ne boji egzistencijalnih razmišljanja o ljudima i prošlosti (kakvi su Anglosaksonci bili, o čemu mislili, jesu li znali da će jednog dana biti kulturno-umjetnički priznati?) prenoseći ih na sadašnjost i budućnost.

Brown dvoji hoće li zaslužiti kredit i biti barem fusnota otkrića, a bolesna Edith lamentira o prolaznosti, tome da umiremo, trunemo i ne nastavljamo živjeti, zrcaleći čovjekovu potrebu za ostavljanjem traga i nasljedstva na ovome svijetu i u njegovoj povijesti s onim što radi, makar nakon smrti. Sutton Hoo je bio njihov trag, njihov legat. Poruka "Iskopine" jest da treba nastaviti s doslovnim ili simboličnim iskapanjem. Netflix je u tom procesu iskopao malo filmsko blago.

Mulligan kao nasljednica Kidman

Za ulogu gđe Pretty prvotno su bile razmatrane Nicole Kidman i Cate Blanchett. Uloga je za Carey Mulligan uletjela u pravo vrijeme; glumica je popularnija nego ikad zahvaljujući filmu "Djevojka koja obećava".

item - id = 1075611
related id = 0 -> 1125369
related id = 1 -> 1125100
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
08. rujan 2021 21:51