StoryEditor
Film & TVNASTAVAK HIT-SERIJE

Igra vatikanskog prijestolja: ‘Novi papa‘ potpiruje kontroverzije farsičnim tonom i erotskim scenama priličnijim za ‘Game of Thrones‘

Piše Marko Njegić
26. siječnja 2020. - 22:46

SERIJA: The New Pope; drama; Italija/Francuska/Španjolska/SAD/Velika Britanija, 2019. KREATOR: Paolo Sorrentino ULOGE: John Malkovich, Jude Law OCJENA: *** ½

Habemus papam. Objavu na latinskom jeziku pri odabiru novoga pape čujemo još jednom u kratkom roku. Nakon Netflixova filma “The Two Popes”, s emitiranjem je počela HBO-ova serija “The New Pope”. Plakat “Novog pape”, nastavka “Mladog pape”, sugerira sličan dramski materijal o prenošenju papinstva i odnosu između dvaju poglavara Katoličke crkve, trenutnog i budućeg, ovdje Judea Lawa i Johna Malkovicha. No, nije baš tako.

Za početak, “The New Pope” je, poput prethodnika “The Young Pope”, fikcija kreatora i režisera Paola Sorrentina. Likovi papa Pija XIII. i Ivana Pavla III. (kao i drugi) u seriji nisu stvarni kao u filmu (Benedikt XVI., Jorge Bergoglio). Serija opet ima apsurdistički, farsični, satirični ton, stvoren za potpirivanje kontroverzije kroz poticanje smijanja (u) crkvi. Međutim, postoji razlog zašto se ne zove “Mladi papa 2” (klasični nastavak, tj. druga sezona), nego “Novi papa”, iako je smještena u isti (fikcionalni) svijet vatikanskih papinskih i inih peripetija, napučena mnogim likovima koje smo već upoznali i njeguje relativno sličnu premisu.

Na tragičnom kraju prijašnje serije papa Pio XIII. (Law) pretrpio je srčani udar. Početak nove serije zatječe ga u komi nakon transplantacije srca, dok vjernici - poklonici mole za njega na Trgu svetog Petra i drugdje te slušaju kako diše (!) u direktnom prijenosu, svojevrsnom reality radio showu i oglednom primjeru ekstremne, konzervativne idolatrije, o čemu je “The Young Pope” i govorio. Pio XIII., time i zvijezda prve serije Law, većinu vremena provodi u ležećem stanju i tek povremeno napusti nepokretno tijelo kako bi netko od kardinala i ostalih likova osjetio njegovo prisustvo. Dakle, nema glumačke međuigre Lawa i Malkovicha a la Anthony Hopkins i Jonathan Pryce, barem ne u prvih šest (od devet) epizoda dobivenih na uvid za recenziju.

Da će Sorrentinu i ovaj put malo toga biti sveto, sugeriraju prvi kadrovi. Neka mlada redovnica - njegovateljica prolazi spužvom po tijelu seksi pape u komi i zatim legne sa strane i glasno uzdiše od uzbuđenja, naizgled se samozadovoljavajući.
Uvodna scena, pak, orkestrira provokativni ples časnih sestara ispred neonskog križa i najavljuje miksanje svjetovne glazbe s klupskom, ali i “sorrentinovske” kadrove sjajne fotografije i scenografije, kakve smo posljednji put vidjeli u filmu o Berlusconiju “Loro”.

Je li Sorrentino povlači paralelu između Berlusconijeva svijeta sa svijetom pape ili ne, to je, dakako, tek preludij ludnici koju je redatelj pustio u (mizan)scenu da uvrijedi dušebrižnike neozbiljno-ozbiljnim pristupom ozbiljnoj temi kao što je religija, premda se on ne ruga dobrom Bogu, već onima koji su korumpirani i loše djeluju u ime Božje. Olakotna okolnost jest da neujednačeni “The New Pope” počinje kao crna komedija i potom biva sve dramskiji, tj. seriozniji, ali ne otupljujući satiričnu oštricu do kraja.

Humor prednjači pred dramom i u tu crnu komediju dolijeću bijeli golubovi otimajući papire s govorom kardinalu Vigliettiju (Marcello Romolo), prvom papinskom nasljedniku komatozna Pija XIII. koji leži u Veneciji. Makjavelistički kardinal - manipulator Angelo Voiello (nanovo izvrsni negativac Silvio Orlando) mislio je da će moći kontrolirati naizgled naivnog Vigliettija i manipulirati njime, ali kad ovaj “počne shvaćati da ima moć”, operu ga milodarske ideje da Vatikan “prihvati izbjeglice” i crkva postane “manifestacija siromaštva” jer “vrijeme privilegiranih je gotovo”.

Naravno, to neće biti dugoga vijeka budući da će se za Vigliettija “pobrinuti” Voiello, čovjek iz vatikanske sjene. “Svijet se brzo giba. Vatikan se giba u svom ritmu, zato smo opstali toliko dugo”, govori Voiello koji i sam godinama opstaje na kardinalskom vrhu neovisno o tome tko je papa. Idući izabranik je britanski aristokrat John Brannox (Malkovich) i upoznajemo ga sa sjenilom na očima, kao da je Sean Pennov goth-rocker Cheyenne iz Sorrentinova filma “Ovo mora biti pravo mjesto”, a dotiče se Brexita te Meghan Markle koju savjetuje oko toga koju će haljinu odjenuti (“Misli da sam gay!”).

“Brexit je jedan korak prema dekršćanizaciji Europe”, smatra Brannox. “Već zvučite kao papa”, kažu mu dok on najavljuje da će napraviti “liječnički pregled” i “dijagnozu” crkve te otkriti “što je fiziološko, a što patološko”. Teške riječi, no Sorrentinov “touch” je većinski lagan i - samosvjestan. Voditeljica vatikanskog marketinga Sofia (Cecile De France) reći će Branoxu da je podsjeća na - pazite sad! - njezina omiljenog glumca Johna Malkovicha. “Nije mi nešto”, veli na to Branox kojeg, znači, glumi Malkovich.

Pomaknuta “meta” scena navodi na pomisao kako je bilo štofa da “Novi papa” postane nekakav “Biti John Malkovich 2”, s ulaskom u glumčevu glavu prilikom njegova ulaska u ulogu pape i snimanja ove serije koja proklamira kako “veliki glumci umiru na pozornici”. Ipak, Sorrentino ne ide toliko daleko u nadrealnome i zadovoljava se papinim audijencijama s njemu “omiljenim poznatim ljudima” Marilynom Mansonom i Sharon Stone koji igraju sami sebe.

Susret s Šeronkom je opće mjesto, u smislu šale na račun njezina križanja nogu u “Sirovima strastima”, što će ona napraviti i ovdje, doduše ni izbliza onako erotično, a papa i ostali u sobi iz pristojnosti prema dami okreću glavu u drugom smjeru. Serija, inače, ima dubiozan pogled na žene, kao u slučaju djevojke kompromitirana morala Esther (Ludivine Sagnier). “Koja je razlika između kurve i svetice? Nikakva”, čujemo, a Esther (i Sofiju, kad smo već kod toga) u par navrata gledamo nagu u erotskim scenama priličnijim “Igri prijestolja”.

Kombinacija finog i profanog zaštitni je znak Sorrentina koji raskošnom, baroknom režijom nivelira neravnomjeran ton, neurednu naraciju i višak podzapleta (štrajk časnih sestara, prijetnje islamskih terorista...). Sorrentino vadi svako oružje iz svog arsenala i režira seriju s božanstvenim osjećajem za vizualno i auditivno (krasna scena posjeta komiranom papi u Veneciji), kao što je režirao “Veliku ljepotu”, “Mladost” i “Loro”. U audiovizualnom smislu serija je jedinstvena i gotovo bez premca unutar prestižne televizije. “Novi papa” ulazi u oko i uho, unatoč manama. Poklonici “Mladog pape” dat će mu blagoslov.

Papa gleda ‘Gole u sedlu‘ i voli Sharon Stone

U jednoj sceni Malkovichev papa gleda "Gole u sedu" Dennisa Hoppera, i to završnicu kad seljačine nastrijele bajkere. Razlika drastična u odnosu na "Inspektora Rexa", omiljena štiva za gledanje Hopkinsovu Benediktu XVI. u filmu "Two Popes" koji, pak, nije isticao omiljene glum(i)ce kao što je Sharon Stone. Vrijedi navesti da kardinala Gutirreza ponovno igra Javier Camara, jedan od omiljenih glumaca Pedra Almodovara ("Pričaj s njom", "Loš odgoj", "Putnici ljubavnici"). Prve dvije epizode serije premijerno su emitirane na HBO-u 10. siječnja, treća i četvrta su puštene 17., peta 24. siječnja, te slijede dvije 31. siječnja i zatim posljednja 8. veljače.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2022 14:33