StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

HOTEL MUMBAI ‘Check-in’ samo za najhrabrije: dramatizacija terorističkog napada tjera gledatelja da se pita kako bi se i sam ponio u datim okolnostima

25. travnja 2020. - 17:18

Većinski, filmovi u Hrvatskoj imaju premijeru u kinu, na festivalu ili u ("online") videotekama. Rijetko kad se dogodi da prekoče nešto od toga i premijerno osvanu na nekom televizijskom kanalu. Nakon sjajnog filma "The Rider", drugi takav svježi primjer je vrlo upečatljivi "Hotel Mumbai".

Nekim čudom "Hotel Mumbai" nije slijedio redovan oblik filmske distribucije od premijere u Americi i svijetu koncem 2018. te festivalske i kinodistribucije tijekom 2019., što je doista neočekivano s obzirom na zvučnu temu. Radi se o dramatizaciji nesretnog događaja - koordiniranog napada pakistanskih terorista na titularni indijski grad 26. studenog 2008., prilikom čega je smrtno stradalo gotovo 200 ljudi.

FILM: Hotel Mumbai; akcijska drama; SAD/Indija/Australija, 2018. REŽIJA: Anthony Maras ULOGE: Armie Hammer, Dev Patel OCJENA: ****

Na svu sreću, Cinemax je uzeo "Hotel Mumbai" pod svoje TV okrilje i spasio film od potencijalnog zaborava, kao i "Jahača". Tako, filmofili mogu pogledati "Hotel Mumbai" ove subote 25. travnja u "prime time" terminu (20.55h).

Vikend-preporuka se podrazumijeva, odnosno gledateljski "check-in" u "Hotel Mumbai", posebice za (naj)hrabrije filmoljupce snažnijih živaca.

Redatelj i (ko)scenarist Anthony Maras napravio je u svom dugometražnom prvijencu veoma tenzičnu rekonstrukciju tragedije, s naglaskom na opsadu "Taj Mahal Palace Hotela". Za jednog debitanta Maras vješto barata odrednicama filma katastrofe, akcijskog trilera i doku-drame, ravnajući se prema sličnim – i ipak boljim – ostvarenjima Paula Greengrassa (remek-djelo "Let 93", izvrsni "Kapetan Phillips").

Oslanjanje na "disaster movie" dođe kao redateljev "statement": za njega je teroristički napad jednak katastrofi epskih razmjera kakva se proživljavala i preživljavala od "Posejdonove avanture" do "Geostorma". Struktura je čisti film katastrofe, na način da upoznajemo (važnije) aktere priče čije će se sudbine ispreplesti u hotelu, od terorista do gostiju i posluge.

Među gostima se nalaze znana lica, pa Armie Hammer glumi arhitekta koji je u hotel stigao sa suprugom (Nazanin Boniadi), bebom i dadiljom (Tilda Cobham-Hervey), Jason Isaacs utjelovljuje ruskog VIP-ovca, dok u ulozi konobara Sikha gledamo najprobitačnijeg indijskog glumca današnjice Deva Patela.

Sva trojica su dovoljno poznati, ali ne i megazvijezde da bi njihov zvjezdani status skrenuo pozornost s filma i "glamur" prevladao, a jedino je Isaacov Rus opasno blizu karakterizaciji klišeiziranog lika iz "disaster" filma. Po tome se vidi da Maras odbija eksploatirati tragediju, kao i činjenici da se nitko od likova neće junačiti i postati akcijski heroj tipa Bruce Willis i, konačno, da je film pušten u kina deset godina nakon događaja.

Maras pokušava i teroristima dati psihologizaciju, na momente ih i humanizirati, kako bi pronikao u njihovo stanje uma i malčice ih uzdigao iznad ekstremista "u službi Alaha", premda je prokleto teško razumjeti nekoga tko je kadar izvesti metodsku egzekuciju gostiju, kat po kat, sobu po sobu.

To su mladići religijom opranih mozgova, radikalizirani i nahuškani od nepoznatog muškarca s druge strane telefonske žice i sigurnosne udaljenosti koji im je obećao slavu u zagrobnom životu i novac za njihove obitelji. "Pogledajte što su vam uzeli, nijedno od njih ne zaslužuju Alahovu milost", pumpa mlade teroriste tip iz sjene, uz poruku "zapamtite: cijeli svijet će gledati".

Cijeli svijet je doista gledao i od šoka nije mogao doći sebi. Taj šok Maras prenosi na film i glavne likove koje upoznajemo taman toliko da nam do njih bude stalo i da im u sebi ili čak naglas dovikujemo "Bježi!" kad meci počnu fijukati i žrtve se gomilati. Svaki metak odzvanja i u našim ušima kao da smo "tamo", a prijetnja je opipljivija u odnosu na npr. mnoge superherojske blockbustere zbog redateljeva osjećaja za akcijsko-trilersku i doku-dramsku urgentnost.

Tenzija je konstantna, nepopustljiva i prenosiva na ovu stranu ekrana, najviše u sceni s dadiljom/bebom skrivenima u ormaru sobe u koju ulaze teroristi, tj. Hammerovim likom zaklonjenim iza kolica u dizalu. "Hotel Mumbai" postavlja gledatelja psihički, ako ne i fizički, u nezavidnu situaciju zajedno s akterima i tjera ga da se pita kako bi se i sam ponio u datim okolnostima – sakriti se i čekati spas ili pokušati pobjeći?

Film u izvornom vlasništvu Weinsteina

"Hotel Mumbai" je bio film u vlasništvu The Weinstein Company, ali je prodan kad je kompanija proglasila bankrot nakon skandala s njezinim vlasnikom.

item - id = 1018161
related id = 0 -> 1129139
related id = 1 -> 1128493
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. rujan 2021 09:39