StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

GOSPODAR I RATNIK Gladijator preko sedam mora

10. listopada 2020. - 20:41
1996-98 Accusoft Inc., All Right

 Staromodni pristup spektaklu razlikovao je "Gospodara i ratnika" (2003.) Petera Weira od svih 100+ milijuna dolara blockbustera u kinima prije 17 godina. Bila je to godina nastavaka "Matrixa", "X-Mena 2", "Terminatora 3", "Zločestih dečkiju II", "Hulka", "Charliejevih anđela 2"... i, naravno, "Pirata s Kariba".

Redom moderni, eskapistički, CGI-jem više ili manje potpomognuti filmovi za vječne tinejdžere, nipošto realistički za stariju publiku. Da se pojmi razlika, najbolje je usporediti "Master and Commander: The Far Side Of The World" i "Pirates Of The Carribean: The Curse Of The Black Pearl" s kojim je Weirov film 2003. vodio najveću pomorsku bitku na kinoblagajnama i – izgubio.

FILM: Master and Commander: The Far Side Of The World; avantura; SAD, 2003. REŽIJA: Peter Weir ULOGE: Russell Crowe, Paul Bettany OCJENA: **** ½

"Pirati s Kariba" su avanturistička gusarska "popcorn" fantazija-zezancija, a "Gospodar i ratnik" povijesno autentična i dramski ozbiljna akcijska pustolovina. Gledatelje prvog filma nije zanimalo iskusiti "stvaran" život na jedrenjaku pod naletom nevere, topovskom paljbom i uopće, primjerice kad danima vlada suša i ništa se ne događa. Oni baš i nisu htjeli čuti dalje od nevere i topovske paljbe, odnosno vidjeti što se zbiva kad oluja mine, topovi ispucaju salvu i dim se raščisti.

U protivnom, da jesu, "Master and Commander" bi zaradio dvostruko više od 211 milijuna dolara u svjetskim kinima, razvio jedra i postao franšiza prema seriji romana Patricka O'Briana. Možda bi dobio nastavke da je pozlatio najvažnije od ukupno deset nominacija za Oscara (film, režija), a ne "sporedne" (fotografija, montaža zvuka).

Međutim, na Oscarima je dominirao završni "Gospodar prstenova", "Povratak kralja", a njegova dominacija potvrdila je fantaziju ove ili one vrste kao udarni epski spektakl novog milenija. Klasični visokobudžetni povijesni ep ubrzo je opet završio u ropotarnici povijesti, nakon što ni "Troja" nije izvojevala pobjedu nad "Shrekom 2", "Spider-Manom 2", "Harryjem Potterom III"...

Sigurno bi "Gospodar i ratnik" imao više sreće da se pojavio koju godinu ranije i doplovio u kina na valu "Gladijatora", s jednako revnim Russellom Croweom u naponu glumačke snage. Weir je s Croweom prebacio "Gladijatora" preko sedam mora i još više od Ridleyja Scotta težio povijesnoj vjerodostojnosti i (re)kreaciji jedne minule ere, preciznije Napoleonskih ratova 1805., kad je Napoleon bio "gospodar Europe" i samo mu je britanska mornarica "stajala na putu".

Štoviše, Weir je probudio u sebi "titanicovskog" Camerona. Režiser je inzistirao da "Master and Commander" bude spektakl u duhu direktne preteče, filma "Captain Horatio Hornblower" iz pedesetih s Gregoryjem Peckom, te sadrži što manje računalnih efekata. Dao je da se sagradi replika jedrenjaka u prirodnoj veličini, dio scena snimio zapravo na otvorenom moru, a ostatak u golemom bazenu, gdje je i "Titanic" snimljen.

Minimalni računalni efekti su nevidljivi golom oku, neprimjetni, u službi priče, inkorporirani na način da ne odvlače pažnju, nego da uvlače gledatelja u radnju, u "drveni svijet" kapetana Jacka Aubreyja (Crowe) i njegove posade u kojem boravimo 95 posto filma.

Tek nakratko "Gospodar i ratnik" pristaje na kopno, Galapagos, kao prvi ne-dokumentarac ikad snimljen na tom otočju. "Master and Commander" je realističan kao da smo tad (u 1805.) i tamo (na brodu), a opet filmičan i spektakularan kako samo film može i zna biti.

Izvanredni redatelj Weir ("Svjedok", "Društvo mrtvih pjesnika", "Trumanov show") i njegov česti direktor fotografije Russell Boyd ("Piknik u Hanging Rocku", "Posljednji val", "Galipolje", "Godina opasnog življenja") znaju oslikati kadrove da izgledaju poput slika dobivenih tehnikom ulje na platnu.

No, ali nijedan "movie" prije i poslije ovoga nije tako vjerno prikazao kako je bilo danima i tjednima boraviti na gornjoj/u donjoj palubi staroga broda, u "drvenom zatvoru", katkad bez glazbe, samo sa zvukom vjetra i nevere na moru. Svaka čast "Bountyju" Rogera Donaldsona i "U srcu mora" Rona Howarda, ali samo je "Gospodar i ratnik" to prikazao ultra detaljno.

Posljednji veliki Weirov film uspijeva izazvati klaustrofobiju na otvorenom moru, kao i paranoju od napada neprijateljskog (francuskog) broda, topovnjače najviše klase skrivene pod velom magle. Bojazan je time veća i u gledateljevu oku (hoće li mornari opaziti jedro u magli, dati znak za uzbunu i izvesti manevar prije nego što se nađe u dometu topničke vatre?), jer u svakom trenutku imamo dojam da smo i sami na brodu nasred oceanske bojišnice.

Možemo gotovo namirisati morsku sol u sceni olujnog prelaska rta Dobre nade, tj. znoj, barut iz topova i mušketa, rane i smrt kad se zaraćene strane prebace s jednog ranjenog broda na drugi pa tko prvi dovrši nedovršeni topovski posao i sasječe neprijatelja.

To, recimo, nije bio slučaj s ovoljetnim (inače sasvim dobrim) "Greyhoundom", koji je znao smanjiti doživljaj uporabom očitije digitalije/zelenih ekrana i takoreći nije vidio pravoga mora niti su njegovi glumci osjetili jednu jedinu kapljicu vode na sebi, kamoli bili mokri do gole kože.

Ako ste "Greyhoundu" prigovarali (i) na manjku karakterizacije, osobnosti i interakcije likova, "Masteru and Commanderu" nećete: Weir ulaže u njihovu autentičnost podjednako pažnje kao u realistično-filmični epski zamah filma, od oficira do mornara svih generacija.

Glavnu riječ vode Aubrey i brodski liječnik Stephen Maturin (Paul Bettany), prijatelji i sušte karakterne suprotnosti. Aubrey se kao veliki vođa, strateg i čovjek od akcije poznaje u bitki, liječnik, "darwinovski" prirodoslovac i intelektualac Marutin nakon nje, krpajući ranjene i filozofirajući o ljudskoj prirodi, znanosti i ratovanju, njihovu prijateljstvu i kapetanovu vodstvu, kreiranju i uništavanju.

U Weirovim rukama već zapanjujuća nautička avantura seže ka mitskoj razini i doseže je kad Aubrey postane kapetan Ahab na raskrižju dužnosti i ponosa, a francuska topovnjača njegov Moby Dick, koji po svaku cijenu želi uhvatiti i zaustaviti u naumu širenja rata, "presresti, potopiti, zapaliti ili zarobiti" ("slijedio bi ga do samog pakla").

Marutin je Aubreyjeva savjest, glas razuma u ratnom bezumlju. Konverzacija i strategija odnosi jednako vremena koliko i akcija, u stvari i više, ali dijalozi su zanimljivi i glumci su utjelovili likove do točke da se čini kako ne glume, već jesu. Takav je i film, nalik oživljenom ulomku iz pomorske povijesti. Film za povijest sedme umjetnosti.

Samo jedan Weirov film u 17 godina

Danas 76-godišnji Peter Weir je nakon "Gospodara i ratnika" u novom mileniju snimio još samo jedan film, moguće razočaran "feedbackom" publike i struke. To je "Bijeg iz gulaga" (2010.), solidan, ali ispod njegove najveće razine. Nadamo se da će stati opet iza kamere. P.S. "Master and Commander" se prikazuje u nedjelju 12. listopada u "prime time" terminu na kanalu Doma TV.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

11. listopad 2020 17:34