StoryEditor
Film & TVMračno svjetlo

Glumac poznat po seksističkim ispadima na čelu žirija, bivši direktor u nacističkom skandalu: sami šokovi uoči jubilarnog Berlinalea

4. veljače 2020. - 16:28

Uoči samog otvaranja jubilarnog 70. međunarodnog filmskog festivala u Berlinu, koji treba početi 20. veljače, organizatori su priopćili kako povlače nagradu “Alfred Bauer”, nazvanu po bivšem direktoru festivala.

Naime, istraživanje uglednog njemačkog tjednika Die Zeit potvrdilo je kako je Alfred Bauer (1911. – 1986.) tijekom Hitlerova režima bio vrlo povezan s nacizmom. Istraga tjednika “bacila je novo svjetlo na ulogu Bauera, prvog direktora festivala, u nacističkoj politici kinematografije”, naveli su organizatori i dodali da povlače nagradu ustanovljenu u njegovu čast.

Die Zeit je objavio da je Bauer, inače pravnik, bio visoki dužnosnik u Reichsfilmintendanzu, Filmskoj direkciji Trećeg Rajha koju je uspostavio Joseph Goebbels, ministar propagande Adolfa Hitlera. Bauer je, dakle, od 1942. bio jedan od kreatora filmske i propagandne politike nacista.

Filmska direkcija Rajha bilo je tijelo zaduženo “za generalno planiranje produkcije, za usklađivanje cjelokupnog umjetničkog i intelektualnog stava produkcije, za nadzor angažmana umjetničkog osoblja, kao i za obrazovanje mladih”. Iza tog benignog opisa, međutim, stajao je Goebbelsov nacistički naum kojem je svrha bila “očistiti” filmsku industriju od Židova i ostalih nepoćudnih “elemenata” te širenje nacističkog duha među mladima. Goebbels je, naime, vrlo rano shvatio da je standardizirana masovna kultura formula za uspješno manipuliranje masom.

image
John Macdougall/AFP

On je također osmislio kult vođe, kao i nacističku ikonografiju spektakla kojom se skrivalo pravo lice Rajha. Vizualno privlačna masovna okupljanja trebala su ujediniti narod pod vodstvom Hitlera kao vrhovnog svećenika, a filmovi su bili moćno oruđe propagande, pa je vlada postupno otkupila sve njemačke filmske studije, što je Goebbelsu omogućilo potpunu kontrolu nad filmom u Reichu.

Bajkoviti hollywoodski ugođaj

Otvorena nacistička filmska propaganda odvijala se u nekoliko koraka – prvu su obilježili filmovi pokretanja mase, drugu antisemitski, antibritanski i antisovjetski filmovi, a najsofisticiraniji su filmovi snimani upravo nakon 1942., kad se Alfred Bauer pridružio Reichsfilmintendanzu. Samo manjina filmova proizvedena nakon 1942. u Rajhu pripadala je kategoriji otvorene propagande.

Goebbels je mislio da novi njemački film primarno treba biti zabavan da bi skrenuo pozornost građana sa stvarnih problema, pa su tako mnogi filmovi, osobito oni snimani pred sam kraj rata, imitirali hollywoodski bajkoviti ugođaj. Iako ti filmovi nisu sadržavali eksplicitnu nacističku ideologiju, itekako su bili u službi jačanja uvjerenja kako su Nijemci supernarod spram kojeg su svi ostali inferiorni. Nagrada “Alfred Bauer” godišnja je filmska nagrada koju Međunarodni filmski festival u Berlinu, kao dio nagrade Srebrni medvjed, od 1987. dodjeljuje filmu koji “otvara nove perspektive kinematografske umjetnosti”.

Njemački tjednik Die Zeit objavio je da se Bauer, koji je bio direktor Berlinalea od 1951. do 1976. godine, poslije Drugog svjetskog rata pobrinuo izbrisati tragove svoje nacističke prošlosti, te se uspješno predstavljao kao antifašist.

Međutim, dokumenti koji bacaju mračno svjetlo na lik i djelo Alfreda Bauera uopće nisu bili negdje posebno skriveni. Dapače, godinama su bili dostupni i pohranjeni u Državnom arhivu u Koblenzu koji, čini se, nikoga nije zanimao. Međutim, istražujući nešto posve drugo, na kompromitirajuće dokumente “naletio” je stanoviti Ulrich Hächnel, ekonomist i filmofil. Njegovo otkriće, a posebno Zeitova novinarska potvrda priče, trenutno je u Njemačkoj top-tema u kulturnim krugovima, ali i znatno šire budući da je Berlinale jedan od najuglednijih filmskih međunarodnih festivala na svijetu.

U službenim brošurama Berlinalea nema nijedne riječi o nacističkom dijelu Bauerove prošlosti. “Dr. Alfred Bauer bio je pravnik i imao je nepunih četrdeset godina kada je 6. lipnja 1951. godine otvorio festival projekcijom Hitchcockove ‘Rebecce’, nakon sjajnog govora tadašnjega gradonačelnika Berlina Ernsta Reutera”, stoji u jednoj od tih brošura, a ona koja je trebala biti dio ovogodišnjeg Berlinala brže-bolje je povučena. U njoj, naime, u sekciji naslovljenoj “Alfred Bauer: Temelji Berlinskog međunarodnog filmskog festivala”, koja je službeno trebala biti predstavljena 24. veljače na predstojećem festivalu, očigledno nije bilo ni slova o Bauerovoj nacističkoj prošlosti.

Novi direktor protiv gay brakova

Da ironija čitavog skandala bude veća, istoga dana kada je Die Zeit objavio nevjerojatnu priču, u Bundestagu su u povodu Dana sjećanja na holokaust govore držali izraelski predsjednik Reuven Rivlin i njegov njemački kolega Frank-Walter Steinmeier. Rivlin je apelirao na posebnu odgovornost Njemačke u borbi protiv nacionalizma, mržnje prema strancima i prema Židovima, te je naglasio da je suočavanje s prošlošću dio te zadaće.

image
Odd Andersen/AFP

Skandal oko Bauerove nacističke prošlosti potpuno je, međutim, utišao gnjevne glasove brojnih kritičara nove uprave Berlinalea, koja je ove godine za predsjednika žirija postavila Jeremyja Ironsa. Naime, Ironsu je itekako zamjereno njegovo izjašnjavanje o gay brakovima, ali i izjave koje su ga prikazale kao seksista kojem dostojanstvo žena nije na vrhu liste vrijednosti. On je za Radio Times daleke 2011. bio izjavio kako “svaka žena sa zrnom soli u glavi kad je netko potapša po stražnjici znade kako se spram te geste postaviti” te da je to “prijateljska komunikacija, a ne zlostavljanje”.

O gay brakovima je za Huffington Post 2013. kazao, pa se poslije posuo pepelom, kako “ispada da je najbolje da se očevi i sinovi međusobno žene jer će tako izbjeći porez na nasljedstvo”. Poslije je povukao te izjave rekavši za BBC da bi mu bilo drago da je “držao jezik za zubima” i da ne misli tako.

U Ironsovu obranu stao je i umjetnički voditelj Berlinalea Carlo Chatrian. “Znamo da je Jeremy Irons izmijenio svoje stavove te izrazio žaljenje zbog izjava koje su izvučene iz konteksta i koje ne odgovaraju njegovim stvarnim stavovima”, kazao je sredinom prošlog mjeseca Carlo Chatrian, koji je zajedno s izvršnom direktoricom Mariette Rissenbeek prvi put došao na čelo festivala. U zao čas, reklo bi se...

Ako su Ironsa i uspjeli obraniti, teško da će se obraniti od onih koji će zacijelo donedavno uglednu nagradu “Alfred Bauer” htjeti vratiti. Prošle godine dobila ju je Nora Fingscheidt za film “Razbijačica sustava”, a među uglednim dobitnicima te nagrade su i Agnieszka Holland, Marcelo Martinessi, Florin Serban, Denis Côté, Lav Diaz i mnogi drugi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. svibanj 2022 02:52