
"Voli gledati kako se znojim." – "Fatalna" (2020.)
Ostvaruju li to trileri devedesetih svojevrsni "comeback"? Čini se da jesu. U kinima već igraju "Male stvari", a od ovog četvrtka će zaigrati i "Fatalna". Dok se "The Little Things" loži na "serial killer thrillere" devedesetih, "Fatale" svršava na erotske trilere iz te dekade.
Bio je to svojedobno najpopularniji podžanr trilera, popularniji i od serijsko-ubilačkih, tj. onih iz "stalkerske" i "home invasion" podvrste. Začeti u "noir" krimićima s fatalnim ženama i porođeni u osamdesetima ("Tjelesna strast", "Kobna privlačnost", "More ljubavi"), erotski trileri su kulminaciju doživjeli u devedesetima filmovima kao što su "Sirove strasti", "Sliver", "Boja noći"...
"Fatalna" režisera Deona Taylora ("Crni i plavi") i scenarista Davida Lougheryja ("Lakeview Terrace", "The Intruder") pozicionira se kao takav tip trilera. Već u naslovu "Fatale" direktno zaziva "Fatal Attraction", kinohit s kraja osamdesetih u kojem je fatalnu ženu igrala Glenn Close. Priče se vjerojatno sjećate.
Nakon što je oženjeni lik Michaela Douglasa jedne večeri završio s njom u krevetu, ona je postala opsjednuta njime, terorizirala ga, skuhala mu kućnog zeca i prijetila kuhinjskim nožem. Poruka pjesnika bila je prešutna, ali neuvijena u trilerskoj metafori za nevjeru: muškarci, ne šarajte sa strane jer biste mogli odigrati glavnu ulogu u vlastitoj verziji "Kobne privlačnosti".
"Femme fatale" u "Fatalnoj" neće skuhati nesretnog zeku kao Close, kamoli prekrižiti noge u kratkoj suknji bez gaćica tijekom ispitivanja u policijskoj postaji poput Sharon Stone, jer bi to u današnjoj političkoj klimi bilo još skandaloznije nego onda, a ovaj erotski zakopčani film nije to kadar podnijeti.
No, svejedno, ona je fotorobot munjare iz erotskog trilera devedesetih, uz poneke karakterne nadopune i situacijske obrate. Po "Fatal Attraction" receptu Valerie Quinlan (dvostruka oskarovka Hilary Swank) također postaje opsjednuta oženjenim muškarcem nakon njihove jednonoćne avanture u Las Vegasu, Derrickom Tylerom (Michael Ealy), ali "twist" je u tome da je Val – policijska detektivka.
I to policijska detektivka koja istražuje provalu nekog naoružanog maskiranog muškarca u njegovu kuću. Derrickova faca je neprocjenjiva kad ugleda Valerie i shvati da je upravo njoj dodijeljen slučaj, što ona, "luda i opsjednuta, jebena psihopatkinja", koristi da ga drži za jaja i svoje postupke pravda istragom, tipa da mu svako malo bane na vrata.
Preokret je transžanrovski zgodan i trasira film i u smjeru trilera devedesetih a la "Policajac bez kontrole" sa Swank u ulozi Raya Liotte. Preokret je i spolni i politički pa bijela policajka terorizira crni par, Derricka i Traci (Damaris Lewis), što dijelom obrće postavku filma "Lakeview Terrace" iz 2008. koji je bio "Unlawful Entry" za dvijetisućite.
Taylor voli ubacivati "twistove" u trilere devedesetih i nešto je slično napravio u "Uljezu", gdje je Dennis Quaid terorizirao nove afroameričke susjede. "Fatale" i "Intrudera" povezuje Ealy u ulozi muškarca u ugrozi, kao i testiranje "suspenzije nevjerice" i ignoriranje zanimljivo postavljenih, ali nerealiziranih spolnih i(li) rasnih tenzija u #MeToo eri.
Nije ni "Fatalna" dobar triler, naprotiv, no svakako je koračić naprijed za Taylora nakon "Uljeza", a u usporedbi s "Opsjednutom" (Beyonce, Idris Elba, Ali Larter) i "Dečkom iz susjedstva" s Jennifer Lopez djeluje kao "Kobna privlačnost". Na svaki apsurdni klišej i "deja vu" momenat, a ima ih, dolazi barem poneko iznenađenje, poput otkrića tko stoji iza provale u Derrickovu kuću i zašto.
Jasno, klišeji prevladavaju toliko da je "Fatale" mogla postati i žanrovska autoparodija, što je nehotično ispao "The Intruder". Međutim, Taylor snima triler u smrtno ozbiljnu stilu kao da je 1991., ne 2021., umjesto da bez pardona podari filmu "guilty pleasure" kakvoću.
Za snimatelja je, srećom, angažiran veliki stilist Dante Spinotti, česti direktor fotografije Michaela Manna ("Vrućina", "Probuđena savjest"). Spinottiju možemo zahvaliti da "Fatalna" barem vizualno izgleda kao atraktivni erotski kinotriler sa Sharon Stone kako je netko ne bi možda zamijenio za jeftini direktno-na-video filmić sa Shannon Tweed.