StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

EXTRACTION Akcić ispod Thorova čekića

30. travnja 2020. - 22:46

”Udario si ga kamionom!? Da!” – “Extraction” (2020.)

Vatreno akcijsko krštenje doživio je popularni Chris Hemsworth glumeći plaćenika specijalca Tylera Rakea koji u najnovijem Netflixovu filmu “Extraction” vodi operaciju izvlačenja otetog sina indijskog dilera drogom iz ruku njegovog najvećeg bangladeškog rivala.

Nabildani australski glumac proteklog se desetljeća superjunačio kao Thor, ali u Marvelovim blockbusterima nije nikad bio gurnut do krajnjih granica tjelesnosti i napeo mišiće do maksimuma, kao ni u akcijskom trileru “Blackhat” Michaela Manna i ratnoj akciji “12 hrabrih” iz produkcije Jerryja Bruckheimera, kad smo već kod toga.

FILM: Extraction; akcija; SAD, 2020. REŽIJA: Sam Hargrave ULOGE: Chris Hemsworth, Golshifteh Farahani OCJENA: *** ½

Vidjelo se da je Hemsworth jak, jači i od Chrisa Evansa, zapravo najjači u glumačkom timu Osvetnika, no nije dobio priliku istinski pokazati snagu dok se ispred zelenog ekrana borio mahom protiv računalno generiranih kreatura naknadno dodanih u postprodukciji.

Osim drugog “Kapetana Amerike” (“Ratnik zime”), najizrazitijeg “action superhero” filma, moderni superjunački spektakli se većinski snimaju uz svu silu kompjutorskih efekata itd., za razliku od pravih akcijskih iz osamdesetih i devedesetih. Superherojski blockbusteri su u tom pogledu više nekakav fitness program naspram teretanskog treninga (akcijski filmovi).

Možda zato klinac Ovi (Rudhraksh Jaiswal) kaže Hemsworthovu junaku izbavitelju da “izgleda kao Brad (Pitt?), ne Tyler”. Jer, Tyler je baš akcijsko ime, a u paketu s prezimenom Rake sugerira “tough guy” akcijaša kakav bi Hemsworth mogao postati jednom kad objesi Thorov čekić o klin, dobio njegov lik serijal kao John Wick ili ne.

Izgovorite to jednom naglas: Tyler Rake. Jednako zvučno kao John Wick ili Jack Reacher, s tim da nitko od ove dvojice u prezimenu ne krije oruđe koje može biti smrtonosno. Okej, Wick je “fitilj”, ali Rake na engleskom jeziku znači “grablje” i Tyler će nekog negativca upravo srediti grabljama u jednoj u nizu brutalnih akcijskih scena filma nastalog u produkciji “marvelovske” braće Russo (“Captain America 2&3”, “Avengers 3&4”).

Što je sljedeće? Vile kao u “Komandosu” i zadnjem “Rambu”? Ipak ne, no “Extraction” je na njihovoj valnoj duljini. Ako su braća Russo producirajući nedavni “21 Bridges” emulirali akcijske trilere devedesetih i dali Chadwicku “Black Panther” Bosemanu priliku da bude Wesley Snipes, Denzel Washington i Will Smith, sada s “Extraction” rade nešto slično s “one-man army” akcijama osamdesetih, presvučenim u novomilenijsko ruho “Johna Wicka” i “Atomic Blonde”.

U ovakvom filmu nekoć bi glumili akcijaši posvećeni pumpanju utega u teretani i dizanju 200+ kila na benč (Stallone, Van Damme), koje Hemsworth zaziva mišićima i fizikalnošću, kadar pokositi zlikovce nogama ili u njih gurnuti/zabiti stol. Neki od njih (Schwarzenegger i Willis) bili su u jednom trenutku vezani baš za ovaj projekt.

Da je netko od njih preuzeo “Extraction”, moguće da bi “pumping iron” akcija dolazila u paketu s “pumping irony” junačenjem. S Hemsworthom u glavnoj ulozi (samo)ironije nedostaje u filmu i općenito zabavno-citatnih “one-linera”. Pamte se uvrh glave dva, na početku teksta citirani “Udario si ga kamionom!? Da!” i “Napali su nas Gooniesi iz pakla!”.

Novomilenijski akcijski filmovi nisu duhoviti kao stari, valjda zato što su više fokusirani na to kako oslikati akciju nego je postfestumovski verbalizirati. Dakle, debitantskom redatelju Samu Hargraveu, dosadašnjem koordinatoru kaskadera na zadnjim dvama “Osvetnicima”, “Atomskoj plavuši” i “Računovođi”, bitnije je prikazati kako Rake udara nekoga kamionom i prebija “Gooniese iz pakla” od toga kako će on ili netko drugi komentirati to što je napravio.

Na prvom mjestu je djelo, pa lik i tek onda eventualni komentar akcije. Dobro, akcija govori sama za sebe i ne treba je nužno komentirati, ali opet ne treba onda verbalizirati ni Tylerovu “(melo)dramu” na sredini filma, tijekom kratkog predaha, budući da je lik dovoljno jasno arhetipski ocrtan (traumatična prošlost, gubitak sina) od trenutka kad ga upoznamo i kulerski skoči s vrha litice u jezero da bi se otrijeznio i kontemplirao na njegovu dnu.

Međutim, predah je bio potreban da razvije zamjenski otac-sin odnos između Tylera i Ovija, kojeg junak treba izvući na sigurno iz bangladeškoga grada Dhake, a za petama im se nalaze mafijaši i korumpirani policajci protiv kojih se bori strojnicama, pištoljima, šakama i – grabljama.

Gledatelj nakon tog trenutka zaboravlja na “white saviour” (geo)politikantstvo i malo više mari za zaštitnika i metu, onako kao što je mario u “Tjelesnoj straži”, jednom od uzoritijih akcijskih trilera za Hargreavea, uz “Raciju” (emocije) i “Johna Wicka” (egzekucija akcije).

Hargreave se definitivno ugledao na potonja dva filma koji su režirali ljudi iskusni u kaskaderstvu. Dugi kadrovi bez puno rezova iz kojih se može razviti naizgled ili zapravo spontana, nepredvidljiva akcija/koreografija s improviziranjem na licu mjesta ako scena pođe “ukrivo” u uskim hodnicima ili na ulicama/u slamovima, jer nema “reza” da kaskader uskoči umjesto Hemswortha na snimanju filma, koje je glumac usporedio s trčanjem maratona.

Akcija je ispod čekića i jedna takva sekvencija, potjera automobilima, u (čini se) neprekinutom kadru i trajanju od blizu 12 minuta uistinu je izvanredna, na tragu “Atomic Blonde”. Scena je ispraćena kamerom Newtona Thomasa Sigela (“Three Kings”, serijal “X-Men”, “Drive”) koja se vrpolji od vožnje, ali nastavlja snimati akciju u kontinuitetu sa stražnjeg sjedišta Tylerova auta.

Kontinurana akcija krasi i drugu impresivnu akcijsku scenu odigranu nasred ulice bangladešanskog grada, gdje borbu noževima Tylera i Sajua (dojmljivi Randeep Hooda) prekida prolazak tuk-tukova i motocikala, što koreografiji daje neusiljeni, pa i dokumentarni “touch”.

Lokacija je dala pečat filmu i šarene boje Indije/Bangladeša svakako su oku ugodnije od istočnoeuropskog sivila brojnih novomilenijskih akcića, čineći da “Extraction” djeluje budžetski raskošniji nego jest i manje generički. No, akcija i njezina kontinuacija su ono što diže iznad prosjeka film neopterećen nastavcima i izgradnjom šireg svemira. Čista, gola akcija sad i ovdje, gotovo kao da sutra ne postoji.

Bolji akcijaš nego komedijaš

Chris Hemsworth se pokušavao nametnuti kao komedijaš i pokazao je tajming za komediju ("Godišnji odmor snova: Nova generacija", "Istjerivačice duhova"), ali akcija mu puno bolje pristaje.

item - id = 1019004
related id = 0 -> 1149094
related id = 1 -> 1148479
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2021 23:33