StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

DUGI OPROŠTAJ (PAKLENI POLJUBAC) Akcić za laku noć

Piše Marko Njegić
12. lipnja 2020. - 12:23

Heroina ispred svog vremena bila je Geena Davis u podcijenjenom, a sjajnom akcijskom trileru "Dugi oproštaj" (1996.), jednom od žanrovskih vrhunaca devedesetih u režiji njezinog tadašnjeg supruga Rennyja Harlina. U vrijeme izlaska filma, nekoć znanog po naslovu "Pakleni poljubac", nijedna glumica nije bila nositeljica viskobudžetnog akcijskog blockbustera kao Geena.

Dogodilo se to nekoliko godina prije "Tomb Raidera". Akcijske junakinje vodile su se kao izuzetak od pravila i više obitavale u SF žanru, poput legendarnih heroina Sigourney Weaver u "Alienima" i Linde Hamilton u "Terminatorima". Znači, "The Long Kiss Goodnight" je bio prilično riskantan projekt, tim više što je prethodni film bračnog para Harlin-Davis, gusarska avantura "Cutthroat Island", doživio brodolom u kinima i doveo do brankrota kompanije Carolco.

FILM: The Long Kiss Goodnight; akcijski triler; SAD, 1996. REŽIJA: Renny Harlin ULOGE: Geena Davis, Samuel L. Jackson OCJENA: **** ½

Na kraju "Dugi oproštaj" nije postao istinski kinohit, no stekao je fanove u realnom vremenu koji su se zaljubili na prvi pogled u film gledajući ga kinu "Central". S godinama je počeo uživati status kult-klasika devedesetih, ali i vjesnika trenda, iniciravši novomilenijsko buđenje zatomljenih akcijskih junakinja.

Tako, koncept filma "The Long Kiss Goodnight" djeluje profeministički simbolično: Davis glumi Samanthu Caine, školsku učiteljicu i brižnu mamicu koja pati od "fokalne retrogradne amnezije", a unutar nje, domestikalne žene i majke, budi se akcijska kraljica - nekadašnja tajna agentica američke vlade po imenu Charlene "Charly" Baltimore.

Dakle, dualnost kao Douglas Quaid-Carl Hauser u "Total Recallu", iako će koncept o "zaboravnoj špijunki" prije podsjetiti na akcijske trilere o Jasonu Bourneu s Mattom Damonom. No, "Dugi oproštaj" je stigao u kina kad Damon nije još postao ni Will Hunting, kamoli da je (njegov) Bourne bio "reborn".

Samantha/Charly, "komad s amnezijom", bila je (ženski) Bourne prije Bournea u filmu koji postupno prikazuje buđenje bivše agentice i duhovno je srodniji snolikom "Potpunom sjećanju" kao akcić za laku noć i (gorko)slatke snove. Najprije će Samantha otkriti da odlično barata kuhinjskim nožem.

"Kuhari to rade", kaže zbunjenom dečku i kćeri nakon što nasjecka svo povrće u kući i nožem zakuca pomu o zid. Kad na Samanthin prag bane jednooki ubojica u izvanredno orkestriranoj akcijskoj sceni, u kojoj vrata hladnjaka služe za obranu od hica iz sačmarice, ona će mu zabiti pitu u glavu, zavrnuti vratom i polizati prste, jer "kuhari (i) to rade".

Tvrdokuhana akcija postaje kipuća u punokrvnoj akcijskoj sekvenciji devedesetih: u bijegu od praska ručne bombe Samantha i privatni detektiv Mitch Henessey (Samuel L. Jackson) prolijeću kroz prozor zgrade i poniru u smrznuto jezero čiji led ona omekša rafalom iz uzija.

Scena je Harlinovo bombastično viđenje "Čehovljeve puške" u filmu koji ga je potvrdio kao jednog od najeksplozivnijih i najboljih akcijskih redatelja zlatne ere žanra, trijumfalno zaključivši njegovu neslužbenu trilogiju snježne akcije ("Umri muški 2", "Cliffhanger").

Par koji će u prvoj trećini trčati ispred eksplozije ručne granate u finalu mora bježati od masivne eksplozivne naprave, kemijske bombe tempirane na šleperu. I hoće - u automobilu, jureći preko eksplodirajućeg mosta i dalje, dok drugi auti dignuti u zrak padaju po njima.

Dotad je već Charly preuzela primat nad Samanthom, posebice nakon što iskoristila viseći leš negativca kao protutežu i podigla se u vis kako bi hicima zaprašila helikopter. "Pogledaj mi samo stražnjicu", Charly se potužila Mitchu na nagomilani celulit kao posljedicu Samanthina neakcijskog života.

Zato se i željela "riješiti" imidža nevine kućanice Samanthe. Sve kako bi postala nova-stara heroina i nepovratno prošla tranziciju od "izgorio mi lonac" domaćice do "mačo" junakinje, špijunke s mudima koja će negativcima poručiti "Popušite mi!" godinu dana prije lika Demi Moore u "G.I. Jane".

Film oslikava metaforični gubitak nevinosti kad Charly uđe pod tuš i sapire krv Samanthe sa sebe. Ona je nova žena, akcijski (nanovo) deflorirana. Skraćuje Samanthinu dugu smeđu kosu i boja je u plavo, čak i nudi seks "obojenom pomagaču" Mitchu koji je "zadnji put bio s plavušom kad je čokolada koštala lipu".

Mitch je izvrsna scenaristička/glumačka kreacija i s njim film radi još jednu zgodnu akcijsku inverziju: kao što je Geena "umirala ženski" s glumačkim partnerom Brucea Willisa u "Die Hard 3", tako je Jackson svojevrsni tamnoputi "willisovski" detektiv iz "The Last Boy Scout" od kojeg "The Long Kiss Goodnight" preuzima štafetu nastavljajući tamo gdje je stao.

Harlinov režijski stil je uočljiv, ali prepoznatljiv je i rukopis Shanea Blacka, scenarista specijaliziranog za inteligentne i duhovite "buddy" akciće ("Smrtonosno oružje") "noirovsko" detektivskog štiha ("Prljavi igraju prljavo", "Cmok Cmok Bang Bang") i zamjetne žanrovske autoironije ("Posljednji akcijski junak").

"Skočili smo sa zgrade", usklikne Mitch i biva prizemljen: "To je uzbudljivo, sutra idemo u ZOO". "Želite li imati 2.4 djeteta", pita negativac Timothy (Craig Bierko) majku s djecom. To su samo neki od Blackovih bisera u akciću koji je, poput njegove heroine, bio ispred vremena, proročanski i u akcijsko-političkom smislu.

Pravo je čudo da Black nije bio na obavijesnom razgovoru u CIA-i kao njegov kolega Jonathan Hansleigh na račun toga što je u "Umri muški 3" opisao detaljnu pljačku Banke savezne rezerve i bombaške napade. Naime, Black je "Dugom oproštaju" raspirio "teorije zavjere" u vezi 11. rujna 2001. kad riječ dobije direktor CIA-e Perkins (Patrick Malahide).

Perkins podsjeća na podmetanje bombe u WTC 1993. i kako je jedan od bombaša tvrdio da je CIA sve znala. Vladini agenti postavljaju bombe da bi se opravdao (srezani) CIA-in budžet, otkriva Perkins koji sada namjerava napraviti nešto slično – žrtvovati tisuće ljudi i optužiti teroriste za to.

"Naravno, krivit ćemo muslimane", izgovori Perkins rečenicu koja se danas čita s povećalom. Pet godina kasnije, dogodio se nesretni 9/11 i, ironično, dokinuo klasične akcijske spektakle s teroristima i bombama. "The Long Kiss Goodnight" je ispao jedan od posljednjih predstavnika žanra u devedesetima. Oproštaj od jedne ere. Gorkoslatki akcijski poljubac za laku noć. Kiss, Kiss, Bang, Bang.

‘Ključevi su mi u lijevom džepu, pištolj u desnom‘

Mitch je pun bisera. Primjerice, on pjeva stvari koje ne smije zaboraviti. "Ključevi su mi u lijevom džepu, pištolj u desnom", pjevuši detektiv koji bi dobro legao i u "noir". Ne gleda Mitch u jednoj sceni tek tako Altmanov "The Long Goodbye" s Elliotom Gouldom kao Philipom Marloweom. Charly je također izgovorila pamtljive akcijske "one-linere". Posljednji je "Umri vrišteći, gade!". P.S. "Dugi oproštaj" se emitira u subotu navečer 13. lipnja na RTL2.

#CINEMARK#CINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA#AKCIJSKIFILMOVI

Izdvojeno

27. lipanj 2020 08:42