Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

StoryEditor
Film & TVCINEMARK

CATS Mi-jao!

Piše Marko Njegić
7. veljače 2020. - 20:55

FILM: Cats; mjuzikl; SAD, 2019. REŽIJA: Tom Hooper ULOGE: Jennifer Hudson, Judi Dench DISTRIBUCIJA: Editus OCJENA: **

Mačke su sletjele naglavačke u kina i spušile odjednom svih devet života. Od američke i britanske premijere sredinom prosinca, prestižni, 95 milijuna dolara vrijedni mjuzikl "Cats" ubrzo je dospio na loš glas i pretvorio se u najveći financijski podbačaj 2019., a manje od 15 dana mu je trebalo da postane i najomražniji film prošle godine, podjednako u očima kritike i publike. Zloglasni "Cats" trenutno ima ocjenu 2.8 od 10 na IMDb-u, čime se, ilustracije radi, nalazi u "zlatnoj" sredini između serije i filma "General" (1.8 i 3.3).

Naveliko poznati mjuzikl Andrewa Lloyda Webbera u režiji oskarovca Toma Hoopera ("Kraljev govor", "Jadnici", "Dankinja") i produkciji Stevena Spielberga postao je "meme" sprdačina, ali sve mu to u neku ruku radi dobru reklamu i golica gledatelje, u smislu da se na kraju mora vidjeti što je tu toliko loše da su se strani kritičari natjecali tko će smisliti efektniju mačju poštapalicu, primjerice da film opišu kao savršenu katastrofu/"purr-fect disaster" ili, kraće, "cat-astrophe", uzevši riječ iz usta Martina Riggsa s početka "Smrtonosnog oružja 3".

Za takve stvari "Cats" je do(i)sta poticajan i na hrvatskom jeziku sad kad je maca došla na domaća (kino)vratanca i naša publika može vidjeti što je mačka dovukla. Teško da će nekome u kinu maca popapati jezik, kao što ga nije popapala ni raspjevanim zvijezdama i zvjezdicama u ulogama titularnih mačaka, filmskim (Idris Elba, Judi Dench, Ian McKellen, Rebel Wilson, James Corden, Ray Winstone), glazbenim (Taylor Swift, Jason Derulo) i onim "između" ta dva pola (Jennifer Hudson).

Jedna od prvih reakcija na počesto bizarni i nerijetko pretjerano kičasti mjuzikl mogla bi biti "mi-jao" i "što je preslano, nije ni mački drago". Ovo je prilično daleko od "dobrog" filma, ali lošnjikavi "Cats" nekim čudom ulazi u oko i posebice uho te ima potencijala da jednog dana postane "dobar-loš" kultni film ili "guilty pleasure" ljubitelja mjuzikala, tj. definitivno nije nešto naj-najgore u protekloj godini i dekadi, kamoli svih vremena, kako se neki već razbacuju.

Nitko ovaj film nije tražio, budući da je Webberov mjuzikl, megahit s West Enda i Broadwayja, gotovo nemoguć za ekranizaciju, za razliku od "Isusa Krista Superstara", "Evite" ili "Fantoma iz opere", o čemu se diskutiralo u filmu "Šest stupnjeva odvojenosti" s mladim Willom Smithom u glavnoj ulozi. Međutim, Hooperu treba priznati da je, ako ništa, snimio nešto "opisi-neopisivo" što dosad baš i niste vidjeli i trebate (sami) pogledati da biste povjerovali u to što gledate.

"Cats" je suludi, na momente košmarni spoj filma, teatra i cirkusa u kojem se istovremeno događa svašta (blještava koreografija, najimpresivnija u sceni "Mačka s vlaka") i ništa (naracija svedena na mačkoliki supertalent show s izvođenjem pjesama u svrhu predstavljanja natjecatelja). Uz malo više subverzije i anarhije, "Cats" je mogao ispasti instant kult, no svejedno poklonici groteske i bizarluka, ako ne i bezobrazluka, naći će razne pomaknutosti, od žohara koji plešu i miševa koji pjevaju.

Humanoidne mačke su seksualizirane (grudi), ali bez genitalija, poput Barbike i Kena, dok prilikom pjevanja koriste na mahove falusoidno izgledajuće repove kao mikrofone. Mnoge od njih su kombinacija klasičnih maski/kostima i moderne digitalne "motion capture" tehnologije ("opipljivo" krzno, pokreti ušiju), a povremeno izgledaju kao da je doktor Moreau na svom otoku snimao remake fantazije "Mačak: Ne diraj mu šešir" koristeći i Snapchat filter.

Nema čega nema u "Catsima", uključujući i to da mačke imaju krzna i nose krznena odijela. Nedvojbeno, posrijedi je nered od filma, jednim dijelom zasigurno i zato što ga je Hooper završio "u 5 do 12" pa nije izbacio kadrove u kojima neke od mačaka vokalno "dištonavaju" ili gledaju u kameru razbijajući "četvrti zid". Opet, možda je to i "namjerno", jednako angažmanu pjevača koji nisu s glumom na "ti" (Derulo) i glumaca koji ne znaju pjevati (McKellen).

Za neke od glumaca ovo je žešći neugodnjak, poput Elbe koji u jednoj sceni skida kaput da bi (p)ostao goli mačak, odnosno punašne Wilsonice i Cordena koji jedu rasplesane žohare (ona) i brčkaju se u gomili smeća (on). Najneugodnije iskustvo za glumca, ali i gledatelja dolazi kad veliki McKellen kao "kazališni" mačak Gus zamijauče ili licka jezikom/pije mlijeko iz zdjelice prije nastupa. Ipak, neki iz ekipe ostavili su dojam.

Popularna Swift u ulozi Bombalurine ima upečatljiv ulazak u film: spušta se s polumjeseca i izvodi šljokičastu pjevno-plesnu točku na tragu Merlinke. Glumačka debitantica Francesca Hayward, inače balerina Kraljevskog baleta, veoma je ekspresivna kao Victoria i vična gracioznim pokretima i piruetama. Konačno, tu je i Hudson (Grizabella) moćno pjevajući dirljivu pjesmu "Memory" i pokušavajući prek(r)asno dati filmu tračak duše u završnici.

Sirova glumačko-pjevačka emocija koju Hudson projicira podsjeća na "I Dreamed A Dream" scenu Oscarom nagrađene Anne Hathaway iz Hooperova mjuzikla "Les Miserables" i samo se robot ne bi naježio kad ona digne glas i otpjeva visoke note. Pjesma "Memory" najviše ostaje u sjećanju filma.

Proračun 95 milijuna dolara, zarada 69

Budžet "Catsa" je procijenjen na 95 milijuna dolara. Film je dosad u američkim kinima zaradio samo 27 milijuna, a u svjetskima nešto više - 42.5, dakle u totalu 69.5 i bojimo se da teško neće ostati u minusu.

#CINEMARK

Izdvojeno