StoryEditor
Film & TVCINEMARK

BIRDS OF PREY I EMANCIPACIJA FAMOZNE HARLEY QUINN Harlekinka iz cirkusa Tarantino

Piše Marko Njegić
9. veljače 2020. - 23:55

FILM: Birds Of Prey (And The Fantabulous Emancipation Of One Harley Quinn); fantastična akcijska komedija; SAD, 2020. REŽIJA: Cathy Jan ULOGE: Margot Robbie, Ewan McGregor DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ****

Dvojbu koje oružje odabrati iz zalagaonice za srediti negativce imao je boksač Butch (Bruce Willis) u “Paklenom šundu”. Čekić, palica za bejzbol, motorna pila, katana. Nešto slično unutar policijske stanice nakratko prolazi i titularni lik blockbustera dugog naslova “Birds Of Prey i emancipacija famozne Harley Quinn” u sjajnoj izvedbi nikad popularnije hollywoodske zgodnice i oskarovske nominentice Margot Robbie (“One su bombe”, “Bilo jednom u... Hollywoodu”). Nalazeći se u prostoriji sa zaplijenjenim stvarima, Harley Quinn se između pronađene motorke i bejzbolske palice odlučuje za potonje oružje, njezin “trade-mark”.

Referencija na “Pulp Fiction” nije slučajna u “Birds Of Prey (And The Fantabulous Emancipation Of One Harley Quinn)”. Radni naslov filma bio je “Fox Force Five”, baš kao nikad snimljena serija u kojoj je Mia Wallace (Uma Thurman) trebala glumiti jednu od pet tajnih agentica s izraženim karakterima i(li) sposobnostima - Raven McCoy, najopasniju ženu s nožem na svijetu, akrobatkinju odgojenu u cirkusu i pričačicu viceva kakve je naučila od djeda, veterana vodvilja.

Trampi li se nož za “baseball” palicu, Harley nije daleko od Raven; također je sklona akrobatskim pokretima, a njeguje pojavnost harlekinske zvijezde stripovskog cirkusa, (anti)superherojskih maškara i “tarantinovskog” vodvilja. Usto, ona je jedna od pet “specifičnih” heroina filma, pored pjevačice ubojita glasa Black Canary (Jurnee Smollett-Bell), osvetnice Huntress (Mary Elizabeth Winstead), policajke iz filma osamdesetih Renee Montoye (Rosie Perez) i mlade džeparošice Cassandre Cain (Ella Jay Basco).

Poveznice s “Paklenim šundom” tu ne staju jer “Birds Of Prey i emancipacija famozne Harley Quinn”, izgledni budući kultni klasik, posjeduje zaraznu narativnu i “meta” energiju Tarantinova remek-djela. Tko zna, možda bi približno ovako nekako izgledao Tarantinov “superhero movie” da ga je snimio negdje između “Kill Billa 2” i “tarantinovskog” stripovskog bisera “Kick-Ass” Matthewa Vaughna.

“Kick-Ass” je inspirirao “Deadpoola”, a “Deadpool” - “Birds Of Prey”, koji je na trenutke briljantan poput prvog i ravan drugom, čak i bolji ili barem (još) razigraniji i urnebesniji u bezočnim antisuperherojskim metafilmskim nastojanjima. Svakako, film Cathy Yan, prve Azijatkinje iza kamere superherojskog blockbustera, tonalno je drukčije naštiman u odnosu na “Suicide Squad” kao lansirnu rampu za filmski lik i djelo Harley Quinn, nekadašnje psihijatrice Harleen Quinzel i sadašnje lude kraljice zločina.

U “Odredu otpisanih” Harley je bila do ušiju i kikica zaljubljena u Jokera (Jared Leto). U “Birds Of Prey” ona je prekinula s Jokerom i kao da je pošla za Deadpoola ili je bar u njemu, tj. njegovu filmu, pronašla srodnu dušu. Harley razbija palicom naraciju i “četvrti zid”, njegovim razasutim ciglama igra bejzbol s Deadpoolom, bulji direktno u kameru/publiku i namiguje joj, nepouzdana je naratorica “svoje” priče i priča je kako hoće, premotavajući “film” unatrag do flešbeka unutar flešbeka, fantazira da je Marilyn Monroe u sceni iz “Muškarci vole plavuše”...

Slomljena naracija i srušeni “četvrti zid” njezinu filmu i senzibilitetu paše više od Deadpoolova. Naime, Harley je lik napuknute psihe, stoga kaotični, manični, hiperaktivni ADHD-na-(s)tripu narativ slijedi logiku onoga što se odvija u ludoj glavi i izvlači van unutarnji život (anti)heroine, nerijetko na tragu akcijskog “Looney Tunes” crtića (prolog filma je animiran, a u jednoj sceni se gleda “Sylvester i Tweety”).

“Birds Of Prey” je preslik Harley i njezina osebujnog uma. Zato je sve kolorno živahno i povišeno stilizirano, od mizanscene do kadra i natpisa u kadru u vezi likova s kojima se Harley susreće (njihovo ime i zamjerka prema njoj). K(r)ičave boje cirkusa i lunaparka razlijevaju se na ekranu poput vatrometa na nebu iznad Gothama. Završna cirkuska akcija borbe upravo se i odvija u napuštenom zabavnom parku.

A u najboljoj akcijskoj sceni Harley ulijeće u policijsku stanicu “Terminatora 1” poput Schwarzeneggera iz “Terminatora 2” i bacačem šarenih konfetskih suzavaca neutralizira murjake, nakon čega će odigrati utakmicu bejzbola protiv kriminalaca i lomiti im noge, nenadano osnažena kokainom.

Akcija je impresivnije i brutalnije režirana/koreografirana naspram “Suicide Squad” i “Deadpoola”, zahvaljujući pomoći Chada Stahelskog (“John Wick 1-3”) i njegova tima kaskadera 87Eleven, koji su takoreći svim ženskim likovima dali vlastiti borilački izričaj u borbi protiv Romana Sionisa alias negativca zvanog Black Mask (Ewan McGregor). Podnaslov filma ne skriva da je “Birds Of Prey” produkt #MeToo vremena, no emancipacija heroina je uglavnom prirodna, tankoćutna i simpatična, kao u sceni kad Harley usred tučnjave doda Black Canary gumicu za kosu.

Emancipacija je i prilično smiona i subverzivna. Nakon enormna uspjeha “Jokera”, Warner Bros i DC mogli su isforsirati neke ekstra konekcije, zanemariti podzaplet o prekidu veze Harley i Jokera ili ga odgoditi do nekog idućeg filma u kojem bi se njihovi likovi opet sreli, ali nisu. Dali su Harley priliku da bude samostalna i “javno ažurira status svoje veze” zabijanjem cisterne u toksičnu tvornicu, gdje se s Jokerom romantično brčkala u badnju kemikalija.

Hijena po imenu Batmana

Film ne forsira pretjerano konekcije s DC-jevim svemirom. Na zidu policijske stanice stoji fotografija Boomeranga kojeg je Jai Courtney igrao u “Odredu otpisanih” (“Znam tog tipa!”), a Harley naziva kućnog ljubimca hijenu Bruce, po Wayneu/Batmanu. Čovjek-šišmiš se nađe na usnama i na samome kraju filma, nakon što se odvrti cijela odjavna špica. “Tupani, zar još sjedite tu”, sprda se Harley s publikom naviklom na Marvelove “after credits” scene i onda joj odluči povjeriti tajnu. “Jeste li znali da Batman...?”

#CINEMARK

Izdvojeno