StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

BIJESAN Korona je dobila svoj ‘Dan ludila‘

15. kolovoza 2020. - 21:03

Ulazak u povijest čeka oskarovca Russella Crowea: njegov "road rage" triler "Bijesan" ostat će zapisan u budućim analima kinematografije kao prvi film u široj postkoronskoj kinodistribuciji, prije "Teneta" Christophera Nolana. "Unhinged" je krajem srpnja dojurio u otvorena kina Velike Britanije, Njemačke, Australije..., a idućeg tjedna/vikenda na redu je Amerika, ali i Hrvatska.

Prijašnjih ljeta "Bijesan" bi imao vikend-konkurenciju od najmanje tri do pet zvučnih blockbustera, a sada je, u "novom (ne)normalnom", jedini od svoje vrste. Jedini novi iole budžetiraniji film u kinima. Međutim, nakon što je potpisnik ovih redaka pogledao "Unhinged" na velikom ekranu ususret otvaranju "Cinestara", ima smisla da baš ovo bude prvi kinofilm u doba korone.

FILM: Unhinged; triler; SAD, 2020. REŽIJA: Derrick Borte ULOGE: Russell Crowe, Caren Pistorius OCJENA: *** ½

Svatko je, zbog nečega, "bijesan", stresan, frustriran. A "Unhinged" je film o kanaliziranom bijesu i stresu, kipućim frustracijama koje najlakše mogu planuti u prometu tijekom gužvi na cestama usred vrućeg ljeta. Cijeli svijet 2020. preslikan je u izvrsnom uvodnom montažnom kolažu filma dokumentarističke estetike. Kolaž je, reklo bi se na engleskome, "2020 in a nutshell", sukus čistog ludila.

Vijesti javljaju o rekordnim gužvama, redaju se (naizgled) prave snimke "krvožednih tučnjava" u prometu, vozač(ic)a nedoraslih multitaskingu (mobiteli u vožnji)... Slušamo o životu pod nikad većim pritiskom, zagađenju, izljevima neobuzdana bijesa i agresivnoj vožnji kao posljedici bržeg ritma življenja i okretanja svijeta, porastima mentalnih poremećaja, društvenoj nejednakosti, uzimanju pravde u svoje ruke...

"Nikad nismo bili pod tolikim stresom", zaključak je pesimističnog, agonizirajućeg kolaža na temu suvremenog života sad i ovdje, sa ili bez korone, kojim redatelj Derrick Borte u startu postiže vizionarsku relevantnost prilično vješte kombinacije filmova "Dan ludila", "Dvoboj", "Autostoper", "Divlja vožnja", "Kobno prestrojavanje" i "Noćni let" upakirane u goruće probleme svijeta današnjice. Croweov lik je ekstremna personifikacija toga kolaža, a bijes i (auto)destrukcija njegovo su pogonsko gorivo.

U prologu filma on sjedi sam u kamionetu u 4 sata ujutro, znojan, bradat, podbuhao kao Marlon Brando i Orson Welles, pije lijekove i pali šibicu, nakon čega će rumbati vrata kuće bivše supruge kao da je u "Isijavanju", doduše s čekićem umjesto sjekirom. Možda bi do te faze došao i D-FENS Michaela Douglasa u "Falling Down" Joela Schumachera da ga nije spriječio metak. Korona je s ovim filmom dobila svoj "Dan ludila", luđi onoliko koliko je svijet luđi 2020. nego 1993. godine.

"Bijesan" ima dosta sličnosti sa Schmacherovim kultom, kao i likovi razvedenih sredovječnih muškaraca sa zajedničkim crtama ("propensity for violence", "not economically viable"), samo što Borteov film i antagonist postupno odlaze u krajnost hororskog psihološkog trilera.

Možda bi se tako razvio i "Falling Down" da se D-FENS zakačio s nekim u onom prometnom krkljancu i ostao u autu (umjesto da je izišao i krenuo pješke) spreman pregaziti sve pred sobom, ali to će "Unhinged" nadoknaditi i usput, u intenzivnim akcijskim scenama žestokih potjera i višestrukih sudara, oslikati opasku policajca iz Schumacherove filmčine kako "hrpa stakla i čelika juri velikim brzinama".

U prometnom krkljancu naći se se i stresna protagonistica Rachel (Caren Pistorius), frizerka i samohrana majka s kojom se gledatelj može poistovjetiti. Sa sto stvari na pameti (reperkusije friškog razvoda, bolesna majka...) Rachel sjeda za volan vozeći sina Kylea (Gabriel Bateman) u školu i jureći nakon toga na posao koji joj visi o niti i ovisi o kašnjenju. Odnosno, Rachel preko telefona doznaje da je izgubila salon i upravo dobila otkaz od najbolje klijentice.

Kako se autocesta "pretvorila u parking", Rachel kreće drugim putem da bar odvede sina u školu i to je vodi do kobnog susreta na raskrižju s Croweovim bezimenim likom, u kreditima zavedenim kao The Man. Zeleno svjetlo se pali, ali sivi kamionet ne trza i stoji na mjestu.

Rachelino strpljenje, razumljivo, popušta i ona legne na trubu i zaobiđe kamionet. Vozač kamioneta je stiže na idućem semaforu, ispričava se da se nije micao jer je "odlutao duhom" i traži ispriku od Rachel. "Niste li mogli uljudno potrubiti?" pita on i inzistira na isprici koju mu Rachel tvrdoglavo odbija dati i pogoršava ionako tenzičnu situaciju.

"Mislim da ne znate što je imati loš dan, ali ćete doznati", zaprijeti vozač odlučan da joj očita lekciju i zagorča život kao što su to radile kamiondžije u "Duelu" i "Joyride" igrajući se mačke i miša sa žrtvama. U toj igri, dok "Bijesan" šalta žanrovske brzine od psiho trilera preko akcijskog filma potjere do horora, redatelj se trudi kontrolirati klišeje, tipa da junakinja ostane bez mobitela i goriva, pače subvertira ih.

Ona će ostati bez jednog i drugog, ali The Man joj je tutnuo njegov mobitel kao zamjenu za njezin kako bi je mogao nazvati i zaprijetiti da će zaigrati "ruski rulet" s imenikom. Gorivo će, pak, naliti već u prvoj trećini filma, na benzinskoj crpki gdje će The Man oboriti nekog nesretnika, taman toliko da ga pokosi auto iz drugog smjera.

Neke situacije će, ipak, biti filmski predimenzionirane, kao i Croweov lik, prema kraju sve sličinji nezaustavljivu antagonistu horora. Psihofizički prijeteći oskarovac raspoložen je u ulozi izrazitog antagonista/negativca koju nije igrao odavno ("Virtuoznost", 1995.) i budi čudovišna mr. Hydea u sebi kojeg nije probudio u "Mumiji", postajući Mad Maximus, no glumac i redatelj paze da lik ostane D-FENS-ovski realističan koliko može, jer većinski i jest, time i strašniji.

Antagonist ovog filma je pretrpio ozljedu na radu u tvornici automobila, potom dobio otkaz i razvod (odatle simpatije prema Rachelinu bivšem mužu). Ukratko, njega su "prežvakali i ispljunuli", slično kao D-FENS-a, stoga su nasilje i osveta društvu "sve što mu je ostalo" i on više ne želi odnijeti svoje probleme negdje drugdje, nego tu i ovdje, spreman da eruptira poput vulkana bijesa(n). Pazite kome trubite.

‘Inception‘ kao zagrijavanje za ‘Tenet‘

"Unhinged" je najzvučniji premijerni naslov u prvom tjednu otvaranja "Cinestar" multipleksa (20. kolovoza), a od premijera tu je i romansa "I Still Believe". Daljnji program će, među ostalim, sačinjavati "Mulan", "Antebellum" i, naravno, "Tenet", kojemu za zagrijavanje prethodi proslava desete godišnjice "Inceptiona". U ponudi i najavi "Cinestara" zasad su isključivo filmovi u distribuciji Blitza, ali u interesu je filmofila da će se pojaviti i naslovi od drugih distributera koji su bili u planu još za ožujak, travanj i dalje, kao npr. "Guns Akimbo", "Časnik i špijun", "Trolovi 2"...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

27. kolovoz 2020 19:27