Kultura Kultura

ISTARSKA GLAZBENICA TAMARA OBROVAC UOČI SKORAŠNJEG NASTUPA U NAŠEM GRADU

Split zaslužuje jak jazz festival

ISTARSKA GLAZBENICA TAMARA OBROVAC UOČI SKORAŠNJEG NASTUPA U NAŠEM GRADU

Koncertna promocija novog CD-a "TransAdriaticum" održana je do sada u Norveškoj, Austriji, Sloveniji i Hrvatskoj - kaže ova etno jazz glazbenica, koja puno svira u inozemstvu

Split ovoga ljeta dobiva novi, trodnevni jazz festival pod nazivom "Split at Night Jazz Festival". Održat će se od 30. kolovoza do 1. rujna u Dioklecijanovim podrumima, a nastupit će gipsy jazz kvartet Repassage, jazz duo Sara & Jappa, koji su i organizatori projekta, te istarska etno-jazz glazbenica Tamara Obrovac uz gitarista Uroša Rakovca. S Tamarom Obrovac razgovarali smo o predstojećem koncertu u Splitu, drugim ovoljetnim nastupima, ali i glazbi koju sklada za kazalište.
- Vaš novi album "TransAdriaticum" dobio je vrhunske recenzije - prvo u inozemnim glazbenim časopisima, a onda i kod nas. Često vašu glazbu označavaju kao "svjetsku". Kažite nam nešto o karakteristikama novih skladbi i vašoj publici - osim u Hrvatskoj, gdje vas najviše slušaju?
- Skladbe za novi album "TransAdriaticum" pisala sam za novu hrvatsko-talijansku glazbenu formaciju, TransAdriatic Quartet, u kojoj uz mog vjernog i iznimnog bubnjara Krunoslava Levačića sviraju i dvojica sjajnih talijanskih jazz glazbenika; pijanist Stefano Battaglia i kontrabasist Salvatore Maiore.
Željela sam spojiti istančani i originalni način sviranja Stefana Battaglie i Salvatorea Maiorea, koji dugo sviraju zajedno, s energijom i načinom improvizacije koji karakterizira dugogodišnju suradnju Krunoslava Levačića i mene.
Vjerujem da je spoj uspio, te da je napravljen odmak od mog skladateljskog rukopisa, a da je istovremeno ostao prepoznatljiv, te da je ono što mi glazbenici kolokvijalno zovemo "kemija" u ansamblu izuzetno dobro profunkcioniralo.
Album je kao moje dvanaesto - i četvrto inozemno - izdanje izašao u lipnju za austrijsku etiketu Alessa Records, a u Hrvatskoj je u distribuciji preko Croatia Recordsa.
Sa svojim standardnim glazbenim formacijama, Transhistria ensembleom, i kvartetom s Matijom Dedićem nastupila sam u gotovo svim zemljama Europe i mnogim zemljama širom svijeta - od Finske, Maroka, Izraela, do Japana, Kine, SAD-a…. i uvijek su nas iznenađujuće dobro prihvatili.
Koncertna promocija novog CD-a "TransAdriaticum" održana je do sada u Norveškoj, Austriji, Sloveniji i Hrvatskoj. Izdvojila bih službenu promociju albuma koja se održala u kultnom bečkom jazz klubu Porgy&Bess.
Potom sjajnu reakciju publike na jednom od najznačajnijih europskih jazz festivala, Trondheim Jazz Festivalu, koja nas je ispratila dugim i toplim aplauzom, te tako demantirala uvriježenu predrasudu da su "sjevernjaci" hladni, čega smo se prije koncerta malo i pribojavali.
To je bio moj prvi nastup u Norveškoj, stoga mi je posebno drago da je izišao i izvrstan osvrt na naš koncert: "Tamara Obrovac - novo i uzbudljivo poznanstvo... sa svojim istančanim triom dala nam je nadopunu nečega što nismo ni znali da nam je potrebno..."
- Ovoga ljeta često nastupate. Možete li izdvojiti neki od tih nastupa zbog ugođaja, prijema, i stignete li se na putovanjima sat-dva ponašati kao običan turist, razgledati nešto?
- Da, ovoga ljeta smo imali dosta koncerata, a izdvojila bih one u Italiji na festivalu Trieste Loves Jazz na prekrasnoj Piazzi Verdi, te na festivalu Mittelfest u Cividale del Friuli u krasnom Teatru Ristori.
Posebno me veselio i nastup na festivalu Etnokrakow u Krakowu, na kojem je Transhistria ensemble nastupio drugi put, s uvijek sjajnom i toplom publikom koja tijekom koncerta reagira točno gdje i kad treba.
Nažalost, vrlo rijetko stignem razgledati nešto, ali evo u Cividaleu (Čedadu) sam uspjela prošetati dan poslije koncerta...
- Zanimljiv je i vaš rad u teatru, glazba za kazališne predstave. Dobru suradnju već godinama imate sa splitskim Gradskim kazalištem lutaka. Za teatarsku je glazbu potrebna točnost, odgovara li vam to budući da se jazz, vaš osnovni izričaj, ipak temelji na improvizaciji?
- Cijeli moj razvoj kao jazz glazbenice zasniva se u stvari na "brušenju" sposobnosti za trenutačnu kreaciju glazbenih ideja, što je, uz osluškivanje glazbenika s kojima se svira, za mene osobno osnovni element za jazz glazbenika.
Upravo ta sposobnost je jako bitna za kreaciju glazbe u teatru, koja, naravno, ovisi prvenstveno o redateljskom konceptu - znači redatelj je taj koji daje upute o mjestu na kojem glazba dolazi u predstavi, te o karakteristici, atmosferi, trajanju i funkciji koju treba imati u predstavi.
Da bi glazba na pravi način postala dio predstave, treba zadovoljiti nekoliko parametara od kojih je važno i trajanje, koje treba pratiti dužinu scene.
Osobno jako volim biti jedan kotačić koji zajedno s timom ljudi stvara tu “novu stvarnost”, a posebno mi je interesantno to što mi glazba za predstave i filmove daje širok dijapazon glazbenih žanrova koje mogu koristiti. Tako sam uživala radeći žanrovski jako različite scenske glazbe, od punka, rocka, techno glazbe, preko elemenata klasike pa da najrazličitijih spojeva između žanrova.
U scenskoj glazbi radim najmanje onoga što radim u autorskoj, iako često vidim da me i u tom segmentu poistovjećuju. Jako volim raditi i za djecu koja su otvorena i zahvalna publika koju ne možete prevariti. Stoga mi je suradnja sa Splitskim kazalištem lutaka jako draga... osim toga, jako volim Split...
- Poznato je vaše zanimanje i ljubav za istarske dijalekte. Kojim vi točno govorite?
- Moj dijalekt na kojem pišem tekstove je južnočakavski, dakle, kako sam naziv kaže, govori se u južnom dijelu Istre, a dio u kojem se nalazi selo iz kojega su moji se naziva Roverija.
Kao skladatelju posebno mi je interesantna melodioznost samog govora koja je različita za svaki dijalekt, kako slavenskog tako i romanskog podrijetla, koja me onda odvodi u različite smjerove u smislu stvaranja glazbene melodije.
Cijelo bogatstvo i različitost istarskih dijalekata otkrila sam preko poezije divnih istarskih pjesnika, Milana Rakovca, Loredane Bogliun, Daniela Načinovića, Drage Orlića i mnogih drugih koje (još:)) nisam uglazbila.
- Što planirate za splitski koncert u Podrumima? Dugo vas nije bilo...
- Da, zadnji koncert je bio u veljači 2016. u GKL -u, kada je nastupio moj kvartet, a u Podrumima ćemo gitarist i mandolist Uroš i ja izvesti izbor skladbi s nekoliko posljednjih albuma Transhistria ensemblea, u toj formaciji smo dosad više puta nastupili, pa i u Splitu prije nekoliko godina.
Uroš je dugogodišnji član Transhistria ensemblea, sjajan i originalan gitarist s kojim se jako dobro razumijem. Veseli me nastup u Podrumima na novom splitskom Jazz festivalu, kojem želim sjajnu budućnost, kao i to da preraste u jak festival koji grad Split zaslužuje. Hvala Sari & Jappi na pozivu i na energiji i ljubavi uloženoj u organizaciju festivala.


Ulaznice za Split at Night Jazz Festival prodaje Croatia Tickets sustav, moguće je plaćanje karticom. Ulaznice stižu na email adresu kupca, nije ih potrebno ispisivati, već je dovoljno pokazati ih na nekom od mobilnih uređaja.

Naslovnica Kultura