Kultura Kultura

tamnico, slikam svaki kamen tvoj

Peter Halley prenoćio je u zatvoru zbog pijanstva i otad se bavi motivima vezanim uz  rešetke i zatvorske ćelije. U utorak otvara izložbu u splitskoj galeriji Kula

tamnico, slikam svaki kamen tvoj

Galerija Kula, nakon već postavljene izložbe Gorana Trbuljaka u palači Milesi, u Splitu će u utorak 23. srpnja 2019. u 20 sati u svome prostoru otvoriti i izložbu američkih umjetnika Petera Halleyja i Lauren Clay.

Peter Halley je neupitna zvijezda međunarodne likovne scene, premda Lauren Clay, s kojom će u Splitu gostovati, iza sebe ima također već čitav niz izložbi u prestižnim svjetskim galerijama. Peter Halley već dugi niz godina, osim izlaganja vlastitih radova, surađuje s brojnim drugim umjetnicima na prostorno specifičnim instalacijama za galerije i javne ustanove širom svijeta. Ovo dvoje umjetnika surađivali su već na brojnim instalacijama, poput monumentalne instalacije izložene u Paradise City u Seulu, Južna Koreja, a koja se sastojala od velikih zidnih murala i monumentalnih slika.

Izložba pod nazivom ''Qube'', koja će biti postavljana u prostoru Galerije Kula, sastoji se od samostojeće strukture, monumentalnih dimenzija, smještene u središtu galerije, koju je dizajnirala Lauren Clay. Autorica je dizajnirala i digitalne printeve mramornih uzoraka koji će jednim dijelom prekrivati strukturu i cijeli pod galerije. Peter Halley izradio je seriju ''digitalnih slika'' printanih na zlatnoj foliji koji će ispunjavati niše postojeće strukture, a koji će biti prožeti motivima zatvorskih ćelija i eksplozija koje Halley koristi već od 1980. godine. Instalacija ova dva kontrastna vizualna rječnika dovodi u dinamičnu interakciju čiji usklađeni dijelovi emaniraju stanje stalne balansirane napetosti.

Peter Halley suvremeni je američki umjetnik najpoznatiji po svojim radovima napravljenim neonski žarkim bojama. Od ranih osamdesetih, Halley se bavio motivima vezanim uz prozore s rešetkama, zatvorskim ćelijama, kanalima i linijama koje presijecaju gradove. "Prostor je postao geometrijski diferenciran i podijeljen. Kružni tokovi i sveprisutne ravne linije industrijskog krajolika uspostavljeni su kako bi se olakšalo uređeno kretanje", napisao je svojedobno Halley. Rođen 1953. godine u New Yorku, studirao je na Sveučilištu Yale i magistrirao na Sveučilištu u New Orleansu.

Svoju zainteresiranost za zatvore i zatvorske ćelije djelomice može "zahvaliti" tome što je unutar zatvora u Sjevernoj Carolini proveo jednu noć i to zbog pijanstva na javnom mjestu. U tom smislu, rešetke kod njega ipak nisu samo alegorija.

- Alegorija je također sredstvo predstavljanja stvarnosti - kaže Halley.

- Razmišljam o mjestima i situacijama koje su nam unaprijed zadane, to su stvari koje ne možete izbjeći. Vjerujem da smo danas svi na neki način zatvoreni unutar digitalnog zatvora. Digitalna komunikacija, unatoč svim mogućnostima koje nudi, nije uvijek i sinonim za smisleni kontakt, za smislenu komunikaciju - kaže Peter Halley, koji je, osim umjetničke, stvorio i profesorsku karijeru, predajući na Sveučilištu Columbia i na Yaleu.

Uz karijeru vizualnog umjetnika, Halley je napisao i niz kritičkih teorijskih radova. Njegova su djela danas dio zbirki najuglednijih muzeja svijeta, od Muzeja moderne umjetnosti u New Yorku, Instituta za umjetnost u Chicagu do Tate Modern u Londonu.

Lauren Clay također živi i radi u New Yorku, a diplomu iz slikarstva stekla je na Sveučilištu Commonwealtha u Virginiji te na Savannah College za umjetnost i dizajn.

 

Naslovnica Kultura