Mišljenja Cinemark

AIR AMERICA Gibsonov M*A*S*H u letu

FILM: Air America; akcijska komedija; SAD, 1990.; REŽIJA: Roger Spottiswoode; ULOGE: Mel Gibson, Robert Downey Jr.; OCJENA: *** 1/2

Gledatelji su očekivali novi akcijski hit s Gibsonom, a dobili akcijsku (anti)ratnu 'buddy' komediju satirične političke oštrice, film bliži 'M*A*S*H-u' nego 'Smrtonosnom oružju'. Možda ne tako sjajan komad antiestablišmenta, ali definitivno na 'mashovskoj' valnoj duljini. 'Air America' djeluje kao da je nastao 'u letu', ali ispod lepršavih akcijsko-komičnih uzbuđenja krije ozbiljna saznanja o pravoj profiterskoj prirodi rata i ratnog (u)stroja.

Najava "Air Americe" (1990.) s Melom Gibsonom u glavnoj ulozi stigla je tri godine ranije u njegovom akcijskom hitu "Lethal Weapon" gdje je tajne operacije organizacije "Air America" spomenuo vijetnamski veteran Michael Hunsaker (Tom Atkins). Hunsaker se dotaknuo "Air Americe" u razgovoru s Rogerom Murtaughom (Danny Glover).

"Na kraju sam počeo raditi s grupom zvanom 'Air America', financiranom od strane CIA-e. Potajno su iz Laosa vodili čitav rat (u Vijetnamu)", ispričao je Hunsaker i nekoliko minuta kasnije popio metak u naručenom atentatu iz helikoptera.

O takvim stvarima nije se smjelo blebetati naglas jer "Air America" službeno nije postojala, zbog čega je bilo prilično smiono postojanje podcijenjenog, zaboravljenog filma Rogera Spottiswoodea koji njezino ime ponosno nosi u naslovu.

"Mi nismo ovdje, nije se dogodilo", govori CIA-ovac Rob Diehl (David Marshall Grant) na početku "Air Americe" pilotu Geneu Ryacku (Gibson), nakon što je film dao vremensku odrednicu "Laos, jugoistočna Azija 1969." i Nixon se ukazao na TV-u.

"U Laosu nema američkih vojnih postrojbi. Amerikanci su u Laosu uz suglasnost neutralne vlade kako Laos ne bi potpao pod komunističku vladavinu. Nismo tu u borbenom smislu", silazio je Nixonov glas s usana televizije. Nixonov govor na TV-u podesio je politizirani ton "Air Americe" koji publika nije htjela čuti, što je pokazao box-office (31 milijun dolara zarade).

Gledatelji su očekivali novi akcijski hit s Gibsonom, valjda njegov "Top Gun", a dobili akcijsku (anti)ratnu "buddy" komediju satirične političke oštrice, film bliži "M*A*S*H-u" i "Dobro jutro, Vijetname" nego "Smrtonosnom oružju" ili "Ptici na žici" iz iste 1990. godine.

Možda ne tako sjajan komad antiestablišmenta, ali definitivno na "mashovskoj" valnoj duljini. "M*A*S*H" Roberta Altmana i "Good Morning Vietnam" Barryja Levinsona bili su žanrovski suženiji, zato djeluju fokusiranije i zaokruženije.

Spottiswoodeova "Air America" je, pak, u izračun morala staviti blockbusterske vrednote visokobudžetne produkcije "carolcovaca" Marija Kassara i Andrewa Vajne, akciju i "buddy" komediju s Gibsonom i mladim Robertom Downeyjem Jr-om u ulozi pilota Billyja Covingtona.

Sve što Spottiswoode, primjerice, nije imao na grbači kad je sedam godina ranije, 1983., pod upečatljivom egidom "prva žrtva rata je istina", snimao vroma dojmljivu ratnu dramu "U plamenu Nikaragve" s Nickom Nolteom i Geneom Hackmanom.

Tonalno, film znade biti raštrkan, "all over the place", djelujući kao da je, recimo to tako, nastao "u letu" dok se trudio pomirujuće fragmentirati lepršavo akcijsko-komično uzbuđenje, tj. smijanje i ismijavanje (s) ozbiljnim saznanjima o pravoj (profiterskoj) prirodi rata.

No, daleko od toga da je "Air America" insuficijentan u svakom od tih segmenata ponaosob, jedino što, eto, oni ponekad nisu kompatibilni. Letačke akcijske sekvencije su atraktivne, kaskaderska milina, a eksplozije punomasne kao i inače kad su ih aktivirali producenti Kassar i Vajna ("Rambo II&III", "Teksaški graničar", "Cliffhanger"...).

Zemlja-zrak spektakl filma najviše je došao do izražaja prilikom rušenja golemog teretnog zrakoplova s Covingtonom kao pilotom ("Neću umrijeti bacajući svinje s neba") i, potom, Billyjevog prisilnog slijetanja u srušeni trup s manjim avionom kako bi se skrio u njegovoj utrobi.

"Buddy" akcija i komedija ciničnog budističkog kauboja Genea i idealističkog Billyja najbolje su se slagale u sceni spuštanja ranjenog helikoptera u krošnju stabala ("Padam bolje od svih", veli Gene), kamo se neudobno smjestio kao onaj "chopper" u "Predatoru".

Pilot Gene i kopilot Billy, kojemu je to bio drugi put da pada s neba u jednom danu, visjeli su naglavačke u kokpitu. Jedini način da umaknu skorašnjoj monsunskoj kiši metaka "žutih" bio je da se oslobode pojasa i p(r)olete kroz vjetrobransko staklo i slete dolje na tlo. Tko će prvi izletjeti, pitanje je sad?

"Neću prvi", rezolutan je Billy, a onda doda "neću ni drugi". Duhovita situacija, smiješna scena. "Ako se u ratu ne smijete, čemu onda ratovanje", izgovara Gene filozofiju filma. "Air America" se smije (u) ratu i otkriva pravu narav ratnog (u)stroja.

Američka vlada je putem "Air Americe" trgovala opijumom s lokalnim saveznicima u Laosu, poput generala Lu Soonga (Burt Kwouk), u zamjenu da im ovi pomognu u borbi protiv komunizma. Vlada je, dakle, vodila "tajni" rat i punila džepove novcem od droge kojom se truju američki vojnici umirući prijeko u Vijetnamu.

"Kako ćemo plaćati rat ako nema heroina", netko prospe pitanje u filmu koji nije "Apokalipsa danas", ali umije biti refleksivno nastrojen i pogoditi bit. "Ovaj rat će prestati", citira Gene "Apocalypse Now" i proriče "brzo će početi novi". Manje od godinu dana nakon kinopremijere "Air Americe" počeo je Zaljevski rat.

Downey prije Iron Mana

U jednoj od pomaknutijih scena amuran Downey Jr. visi s helikoptera dok ga Gibson vozi iznad budističkog hrama i unaokolo da se otrijezni. Downey je izveo scenu bez kaskadera i "Air America" je zapravo dobar podsjetnik na dane kad glumac nije bio asociran s ulogom Iron Mana, premda je i ovdje cinično akcijsko-komično nastrojen ("Jesi vidio Nixona na TV-u? Vidio sam i Toma i Jerryja, ali ne vjerujem im!"). U sporednoj ulozi humanitarke nalazi se Nancy Travis koja je u to vrijeme bila tražena ("Policajac bez kontrole", "Tri muškarca i mala dama), a s Downeyjem je glumila i u "Chaplinu".

Naslovnica Cinemark