Kultura Kultura

Librofilija

'Paket', zanatski besprijekoran, pomalo mizantropski triler koji šalje uznemirujuću poruku kako stvarnost privida (ili privid stvarnosti) mogu izluditi i najzdravije čeljade

Librofilija

U posljednjih nekoliko godina izloženi smo pravoj poplavi krimića koji nam iz bijeloga svijeta stižu s reputacijom "hičkokovskih trilera“. Koja bi, međutim, svojstva rukopis trebao imati da zavrijedi tako laskavu atribuciju?

Mora biti napet i raspirivati jezu, reći će većina prosječnih čitatelja i tome se, ruku na srce, nema što prigovoriti, ali se ima mnogošto dodati.

Jer, da bi se djelo uzdiglo do poetike zdepastog debeljka čiji filmovi rezolutno odbijaju izići iz mode, valja ispuniti još nekoliko uvjeta.

Radnju nije mudro raspršiti na previše lokacija, a poželjno je da sve ili barem većina njih budu interijeri, kako bi se pojačao dojam tjeskobnosti.

Jednako tako, autor ne smije imati previše likova koji će odvlačiti čitateljevu pažnju s glavnog narativnog kolosijeka i drame koju proživljava junak priče.

Nadalje, fizička akcija u bilo kojem obliku iznimka je, a ne pravilo: suspens upravo i počiva na odgađanju akcije do samoga kraja.

Konačno ili prije svega, od rukopisa se očekuje da ima subverzivni potencijal, ne u smislu tradicionalnih ideoloških podjela na desne i lijeve, nego da kao i Hitchcockovi filmovi potkopava raširene predodžbe o bračnom odnosno obiteljskom skladu.

Prosijemo li frišku produkciju krimića kroz ovdje sažeto naznačene kriterije, shvatit ćemo kako su hičkokovski trileri ipak rijetkost, ma koliko nas marketinške kampanje pokušavale uvjeriti da nisu.

"Paket“ Nijemca Sebastiana Fitzeka nema, međutim, većih problema s prolaženjem na ovome testu.

Njegova junakinja Emma Stein provela se između korica ovoga romana (prijevod potpisuje Boris Perić) kao bosa po trnju, što je tragičan usud većine Hitchcockovih heroina.

Ona je psihologinja nesumnjive stručnosti, ali sumnjive reputacije, jer ne preza od konflikata s manje skrupuloznim kolegama.

U noći nakon jednog simpozija na kojemu je režirala kraval koji je skandalizirao dobar dio sudionika, silovana je u hotelskoj sobi.

Po svemu, čini se da je ona nova žrtva serijskog zločinca kojemu je javnost nadjenula nadimak Frizer, jer svojim žrtvama odreže kosu prije nego što ih ubije.

Ali Ema je ostala živa i svake budne minute svakoga dana umire od straha da je se manijak ponovno ne dočepa.

Njezin strah ne uspijeva umanjiti čak ni činjenica da joj je suprug policajac, stručnjak za izradu psiholoških profila zločinaca.

Gusto klupko trauma

Gusto klupko trauma i frustracija dodatno će zagropati činjenica da nitko s pouzdanjem ne može potvrditi je li se Emmi uistinu dogodilo ono što ona tvrdi da jest.

Policiji, pa tako i njezinom suprugu, sporan je zapravo svaki detalj njezine verzije priče, počevši od toga da u dotičnome hotelu ne postoji niti je ikad postojala soba s brojem 1904, u kojoj je ona navodno bila smještena.

Vrijeme u ovom slučaju rane ne liječi nego ih samo produbljuje, jer svakim novim danom u Emmi raste crv sumnje u sebe samu: je li ona zaista žrtva nepoznatog manijaka ili vlastitih ćudljivih molekula koje su se poigrale s njezinom sviješću?

Drama njezina polaganog silaženja s uma naglo će dobiti na ubrzanju kad joj jednog dana na vrata kuće pozvoni poštar s molbom da preuzme paket za nepoznatu osobu iz susjedstva.

Sve Emine strahove i paranoje pisac će prešaltati u petu brzinu i onda žestoko pritisnuti papučicu narativnog gasa.

Sebastian Fitzek (rođen 1971. u Berlinu) obrazovanjem je pravnik koji se isprva bavio radijskim novinarstvom.

 

 

 


Godine 2006. debitirao je kao romanopisac i odmah pogodio u sridu.

Njegov prvijenac "Terapija" na matičnom je tržištu uspio izgurati "Da Vincijev kod" Dana Browna s prvoga mjesta na ljestvici bestsellera.

I svi sljedeći njegovi romani – a, bogami, nakupili su se u lijepome dvoznamenkastom broju - sjajno su prošli kod njemačke publike.

Šest ekranizacija, nekoliko dramatizacija te dva autorstva u niši bord gamesa (igara na ploči) samo su podebljali njegovu reputaciju zlatne koke.

Naravno, Fitzek je u međuvremenu postao i važna izvozna činjenica, objavljuju ga diljem svijeta (do danas je preveden na ukupno 24 jezika), među ostalim i na anglofonom tržištu, a ukupno je prodao više od dvanaest milijuna knjiga.

Odlučite li podebljati Fitzekovu impresivnu statistiku vlastitim ulaganjem u jedan primjerak, nećete se pokajati.

"Paket" je zanatski besprijekoran, pomalo mizantropski triler koji u svakome liku traži i uspješno pronalazi mračnu stranu te šalje uznemirujuću poruku kako stvarnost privida (ili privid stvarnosti) mogu izluditi i najzdravije čeljade.

A privida ima svugdje (u vlastitome domu, susjedstvu, na poslu...), samo ih treba znati razabrati.

 

 

 

Naslovnica Kultura