StoryEditor
KulturaKRALJICA SRCA

Bacam se u uloge bez zaštitne mreže, priznaje danska glumica nominirana za EU Oscara i otkriva nam kako joj je bilo glumiti ženu u strasnoj aferi s mladim suprugovim sinom iz njegovog prvog braka

22. prosinca 2019. - 19:52
RTS1ZONI-1

Pa, da budem iskrena, mislim da će Olivia Colman dobiti nagradu – prognozirala je Trine Dyrholm, zvijezda "Kraljice srca", kad smo joj na intervjuu dan prije dodjele EU Oscara rekli da ima jaku konkurenciju i pitali je za očekivanja.

- Pogledala sam i druge filmove. “Visoka djevojka”, "Portret djevojke koja izgara"... Jako dobra gluma. I mlada 11-godišnja glumica, "Razbijačica sustava". Mislim da je mala Njemica fantastična, divna je – osvrnula se Dyrholm na konkurentice, ali svejedno, bila je sigurna u pobjedu Colmanice kojoj je upravo ona dodijelila nagradu na festivalu u Veneciji.

- Bila sam u žiriju i odabrali smo nju. Velika čast mi je bila da joj u Veneciji dodijelim nagradu, imam fotografiju na kojoj joj dajem nagradu za taj film – otkrila nam je Dyrholm.

Oskarovka Colman na kraju je doista odnijela i EU Oscara za "Miljenicu", ali Dyrholm ne treba tugovati. Sjajna izvedba sredovječne žene koja se upušta u strasnu aferu s mladim suprugovim sinom iz njegovog prvog braka donijela joj je već drugu nominaciju za EU Oscara nakon uloge u "Komuni", ovjenčane Srebrnim medvjedom na Berlinaleu.

Film "Queen of Hearts", u Hrvatskoj premijerno prikazan na ZFF-u, potvrdio je Dyrholm kao najveću dansku glumicu današnjice i jednu od najvećih unutar europske kinematografije. Njezina uloga je i potvrda odlične filmske godine za žene, što smo joj spomenuli.

- Polako dolazimo na cilj. Imala sam privilegiju raditi s mnogo različitih redatelja kroz godine, no radila sam i s puno redateljica. Sada ih ima više i to je odlično. Ima puno neispričanih priča i mislim da i muški redatelji mogu dočarati ženske priče, ali što je raznolikost veća, to bolje – uvjerena je Dyrholm kojoj su svi njezini likovi važni, a privilegirana je jer na filmu mora otkrivati ljudsku prirodu kao u "Kraljici srca".

- Redateljica i scenarist su odradili veliki dio istraživanja s psihijatrima. Pronašli su neke slučajeve koje smo potom analizirali. Također smo dosta razgovarali o grčkoj tragediji “Fedri”, jer ovo je na neki način moderna “Fedra”. Bilo mi je najvažnije saznati kakav je njezin unutarnji svijet. Za početak, nije baš najljubaznija osoba. Neki njeni postupci...

Ne želim braniti likove nego otkriti njihov unutarnji kaos i pozvati publiku u taj svijet. Na primjer, čežnja. Za čime ona čezne? Morala sam se povezati s time. Razmišljala sam o situacijama u kojim se ona ne bi osjećala ugodno i o tome kakvo joj je bilo djetinjstvo. To je sve dio filma, ali nikada ne dobijete pravo objašnjenje za to i to mi se sviđa. Ali, naravno, mi smo izmislili mnogo priča: njezino djetinjstvo, njen odnos s Peterom - pripovijeda Dyrholm i nastavlja...

- Meni je također bilo zanimljivo prikazati poslovnu ženu s tako visokim idealima. Vjeruje u ono što govori mladoj djevojci na početku: moraš riskirati da te nitko ne sluša dok pričaš. Na kraju, to postane njena super moć u lošem smislu jer zna kako funkcionira sustav. Uvijek imam puno misli i ideja, ali ne želim ih nužno verbalizirati.

Redateljica je željela snimiti film koji je otvoren za interpretaciju. Scena u kojoj pleše za mene je scena u kojoj se povežete s njom. Na neverbalan način izražava nešto iz prošlosti, nešto što ne može objasniti. Otvorila je vratašca i sad je prekasno. Ima puno razina priče: možda joj je dosadno, možda provocira.

Meni je to važno jer mislim da je to razlog iz kojeg snimamo filmove i stvaramo umjetnost. Stvaramo priče i crtice pomoću kojih se možemo povezati s egzistencijalnim emocijama o kojima ne možemo nužno govoriti. Samoća, čežnja, ljubav, želja, strast.

Nemamo puno riječi za to. Umjetnost ima riječi za to, no umjetnost je za mene način za susret. Naravno da se to događa u različitim okolnostima jer smo različiti ljudi – govori Dyrholm kojoj je drago da većina cijeni "Queen Of Hearts".

- Kad smo dobili prve vikend brojke gledanosti... ljudi su bili znatiželjni oko filma i htjeli su ga pogledati. To je razlog zašto snimamo filmove, jer želimo biti viđeni. Meni je ovo važno jer puno više ljudi će pogledati film, nadam se. Prodali smo film na mnogo tržišta, što je već samo po sebi dobro.

Film nadilazi dob, spol, kulturu i to je zanimljivo jer ona je složen lik, ali muškarci i žene, odrasli, mladi, ali ne premladi, jer morate biti stariji od 15 godina da biste ga mogli pogledati. Upoznala sam par, ona ima 80 godina, on 82. Pogledali su film i žustro raspravljali. Smatram da je to jako važno.

Čini se da ljudi ne mogu prestati pričati o ovom filmu. Prvi put me nitko nije pitao koji je moj idući projekt (smijeh). Dobivala sam pisma u kojima se ljudi osvrću na razne stvari kao što je moć, seksualnost, spol. Ovaj film mi je važan jer potiče na takve rasprave – kaže Dankinja, svjesna njegove eksplicitnosti u vezi scena seksa.

- Redateljica je svjesno htjela biti eksplicitna da pokaže odnos koji možda na neki priželjkujemo. Kad se to i dogodi, onda je brutalno i gledatelji su svjedoci. Na kraju, kada se mladić suoči s njom, a ona pita zar ti se nije svidjelo. To je također kompleksno jer muškarci možda ipak ne žele tako nešto. Ta je tema izuzetno složena i redateljica nije htjela provocirati već biti brutalna.

Također, način na koji smo radili unutar te scene je vođen likovima. Za početak, vode ljubav na lijep način, a potom imate brutalnu scenu koja je seksualna za nju, možda i maštarija, ali kasnije osjeća sram. Zatim slijedi gotovo ljubavna scena prije nego ona shvati da je cijela situacija pogrešna. Tu je i jako nasilna scena sa suprugom – ističe Dyrholm i napominje...

- Sve je to prisutno s razlogom, a ako je tu s razlogom, onda imate scenu. Treba biti jako pažljiv s takvim stvarima. Imali smo puno proba i vodili puno razgovora. Sve su stavke dobro pokrivene. Kad dođe vrijeme za snimanje, sve postane tehnički precizno: ti sjediš tu, kamera je tu. Imali smo puno proba i onda smo našli glavnog glumca.

Shvatili smo da je pravi glumac koji je završio akademiju i ima glumačkog iskustva. Ali, nema sumnje da je mlad. S druge, pak, strane, jako je velikodušan i profesionalan. Odmah smo kliknuli a kada morate snimati scene onakve prirode to je veliki je izazov. Neophodno je da radite s velikodušnim ljudima. To je za mene bilo posebno iskustvo i jer je bilo dosta teških scena – priča Dyrholm.

Koja joj je scena bila najteža, interesira nas.

- Velika scena u kojoj sve poriče. Kako da to budu uvjerljivo, cijelo njezino putovanje. Stjerana je u kut i priznaje što je napravila, potom to požali i... Bilo ja zahtjevno, ali scena je jako dobro napisana. Na probama smo puno radili na toj sceni – otkriva glumica, spremna dotaknuti se #MeToo pokret u kontekstu filma, premda je kao ideja nastao prije mnogo godina.

- Mislim da je redateljica došla na ideju oko 2013. godine. Pričali smo o teškim djelima i temama kao što je “Fedra”, Shakespeare itd., ali mislim da odgovor leži u tome kako je film primljen. Naravno da je to igralo ulogu jer smo puno više svjesni takvih struktura u društvu.

Za mene je film feministički jer se ne radi o spolu što mislim da je jako važno. Radi se o strukturama, ljudskoj prirodi. Za mene je to također feminizam jer snimamo različite vrste priča s ženskim likovima. Tada možemo govoriti o jednakosti.

Nije me strah mračnih priča. Trebaju nam i priče iz sjene da bi dobili potpunu sliku i razumjeli nešto o ljudskoj prirodi. Da postanemo svjesni što možemo promijeniti – tvrdi Dyrholm koja se voli izlagati riziku na filmu.

- Život je rizičan. A u stvarnom životu sam jako plašljiva (smijeh). Uvijek mogu zamišljati i praviti se. Volim kompleksne likove. Uvijek pitam što je suprotnost. Ona je dobra majka ili nije dobra majka. Ovdje, ženski lik zavodi svog posinka, ali pitanje je gdje se može vidjeti kakva je iznutra. Bilo mi je važno da nije pre proračunata. Tako volim raditi. Kad čujem ”Akcija!”, ne znam što će se dogoditi.

Tako glumim, tako ulazim u lik jer tu leži kompleksnost. Nema zaštitne mreže. Ali, samo ispred kamere. To nije kao kazalište. Volim biti na rubu, u tom trenutku između svjesnog i nesvjesnog – priznaje danska glumica kojoj je sama gluma važnija od nagrada.

- Mislim da su nagrade glamur i fikcija. Obučete crveno odijelo i filmska ste zvijezda. Pričate s ljudima, igrate igru, i stalno srećete ljude koje ste upoznali na drugim mjestima. Svi smo u ovome zajedno. Dok god ne vjerujemo u mit. Ja imam puno nagrada, jako sam privilegirana, ali ako ih pogledam i kažem "Jao što sam dobra", to je laž.

Ako njegujem sve pozitivne trenutke, zabavu i igram igru na crvenom tepihu to je zabavni dio. Jednom je Emma Thompson rekla “Kad dođem na Oscare, pravim se da sam filmska zvijezda”. Ja sam rekla “Pa ti jesi filmska zvijezda”, ali onda sam se sjetila da sam i ja zvijezda!

Uvijek sam malo nervozna, no morate zapamtiti da većina ljudi ovo nikad ne doživi. Ali, rad mi je uvijek najvažniji. Kad dugo putujem i igram igru, budem nesigurna, iako sam dugo u poslu. Nakon putovanja želim nastaviti raditi – napominje Dyrholm.

Spominjući zvijezde, Dyrholm je glumila s Pierceom Brosnanom u romansi "Sve što trebaš je ljubav", njezinoj drugoj suradnji s redateljicom Susanne Bier nakon Oscarom nagrađenog filma "U boljem svijetu". Kako joj je bilo s Brosnanom, pitamo je za kraj.

- Bilo je super. Jako je velikodušan čovjek i to mi je važno. Volim dobru glumu, ali velikodušnost mi je najvažnija jer kad glumite morate biti hrabri, a to samo možete zajedno. Ako radna okolina nije takva, vlada tjeskoba i ne mogu raditi. On je jako velikodušan i, zapravo, što sam starija to mi je važnije jer život je kratak.

Imam skoro 50 godina. Otac mi je umro prije osam godina. Život je krhak i to je uvijek tako bilo, ali što sam starija sve mi je važnije iskoristiti vrijeme s dobrim ljudima. Iako pričamo teške priče, to je s namjerom širenja dobrog duha.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

28. rujan 2020 21:32