
Režija: Abderrahmane Sissako
Uloge: Ibrahim Ahmed, Toulou Kiki
Ocjena: ****
Otriježnjenje okupljenih filmskih kritičara/novinara uslijedilo je jednako brzo kao i prošle godine u Cannesu. Zvjezdani balon filma otvaranja “Grace of Monaco“ nije još ispuhao sav glamur oko canneske palače, a u kinosali “Debussy“ prikazao se “Timbuktu“ Abderrahmanea Sissaka, prvi naslov iz službene konkurencije. Dakle, povijest se ponovila. Sličan scenarij zbio se i 2013., kad je “Heli“ Amata Escalantea poslao kvragu Luhrmannova “Velikog Gatsbyja“. Tko se, takoreći, više sjeća da je 2012. takmičarski program startao s nevinim “Kraljevstvom izlazećeg mjeseca“ Wesa Andersona?
Dijametralno suprotan raskoši hollywoodske atrakcije “Grace od Monaka“, niskobudžetni “Timbuktu“ slijedi “Helijeve“ beskompromisne korake. Dobro, nije onoliko šokantan u poniranju u deveti krug nasilnog pakla i pornografske torture, no sadrži dva-tri prilično uznemirujuća prizora snimljena za otimanje uzdaha s usana pojedinih gledatelja koji su, moguće, očekivali nešto sasvim drukčije. Ovo “moguće“ je pod uvjetom da su se o filmu išli informirati na inače uglavnom pouzdanom IMDb-u.
![]() |
Počinili su zločin u njihovim očima i dobili djecu izvan braka. Dovedeni su u centar grada, zakopani u rupe u pješčanoj zemlji da im vire samo glave i kamenovani pred stotinama promatrača. Abderrahmane Sissako orkestrirao je neugodnu scenu na vrhuncu filma i zadržao neko vrijeme kameru na beživotnim licima kamenovanih da prizor slučajno ne promakne i onim gledateljima koji provjeravaju poruke na mobitelu. Stvarni video kamenovanja, koji su krvnici postavili “online“, svojom je nesnosnošću i inspirao Sissaka da snimi film, no bez hollywoodskog sentimentaliziranja.
![]() |
Nakon što nehotice upuca ribara koji je ubio njegovu najdražu kravu kad se zaplela u mreže, Kidane je suočen sa strogim zakonom u kojemu nema mjesta za toleranciju. Prizor stradavanja životinje pokošene kopljem jedan je od snažnijih u filmu, ovjekovječen u krupnim planovima njezinog izdisaja. Impresivan je i dugi kadar epiloga Kidaneova koškanja s ribarom. Uopće, kamera Sofiane El Fani (“Adelin život“) izvrsno je uporabljena, bilo da zuri u ljude ili priča priču vizualnim jezikom diveći se pješčanim prostranstvima u kojima bi George Lucas mogao snimiti Tatooine scene iz “Ratova zvijezda“.
Paralela sa “Star Warsima“ nije nategnuta s obzirom da “Timbuktu“ postavlja izoliranog protagonista protiv represije, ovdje konkretno džihadista dobrano zašlih na “tamnu stranu“ islama u potrazi za strahovladom i neograničenom moći. Džihadisti vitlaju automatskim puškama, voze se unaokolo pustinjom, dolaze u miroljubiva sela i tlače lokalni narod pod izlikom vjere. Zvuk rafala otvara film i slika se pretvara u potjeru za gazelom kao nedvojbenim simbolom slobode. Džihadisti ne moraju nužno ubiti životinju, ali će je “izmoriti“, kao i - sa svojim činovima poniženja i brutalnosti - seljane koji radije koriste glavu nego oružje.
Za svako protivljenje slijedi odgovarajuća kazna, od javnog bičevanja do kamenovanja do smrti u pijesku do vrata. Za to što su slušali muziku i bili zajedno u sobi, mladić i djevojka su kažnjeni s 40 udaraca. Zapadni svijet jedva da penetrira u zatvoreno društvo (uporaba mobitela, rasprva o Messiju i Zidaneu). Glazba je zabranjena, žene moraju imati pokrivenu glavu, nositi čarape i rukavice. Zabranjen je i nogomet kojeg klinci svejedno igraju bez lopte u možda i najupečatljivijoj sceni filma. Proplamsajevi otpora se naziru jer “poniženje se treba zaustaviti“, ali brzo ih guše religiozni fundamentalisti šireći teror. Zato sela izgledaju kako izgledaju – beživotna, praznih ulica, zatvorenih vrata, bez smijeha, sa sjenama od ljudi. “Sve ovo će završti jedan dan“, govori Kidane. Da je bar Sissako tako optimističan.
Duga povijest s CannesomRođen u Mauretaniji, odrastao u Maliju, Abderrahmane Sissako ima dugu povijest sa Cannes Film Festivalom, ali “Timbuktu“ mu je prvi film u takmičarskom programu. Godine 2002. u sekciji Un Certain Regard bio je prkazan njegov “Waiting For Happiness“ (“Heremakono“) i osvojio nagradu FIPRESCI. Njegov film “Bamako“ (2007.) osvojio je nominaciju za nagradu César.Afrika u FrancuskojCannes posljednji godina u službenu konkurenciju voli ubaciti jedan afrički film. Godine 2010. to je bio “A Screaming Man“, prošle “Grisgris“, a ove - “Timbuktu“. |
![]() |