StoryEditor

S ONE STRANE Iz Haaga s ljubavlju

5. ožujka 2016. - 22:56
Ksenija Marinković kao Vesna i Lazar Ristovski kao Žarko

Ženijalni vikend ili Kino 8. mart, filmska revija povodom Dana žena, u svom drugom izdanju od 5. do 8. ožujka u nezavisna kina diljem Lijepe naše donosi filmove posvećene “ženskim pričama“ s “kompliciranim, duhovitim, ranjivim, ali i hrabrim junakinjama“ koje, među ostalim, glume oskarovske nominentice Jennifer Lawrence (“Joy“), Cate Blanchett (“Carol“) i Saoirse Ronan (“Brooklyn“). Pa ipak, glavni adut Ženijalnog vikenda ponovno je jedan hrvatski film. Prošle godine to je bio “Zagreb Cappuccino“ Vanje Sviličić, a ove “S one strane“ Zrinka Ogreste.

Komplicirana, ranjiva i hrabra junakinja kod Ogreste se zove Vesna i tumači je Ksenija Marinković (“Neka ostane među nama“, “Korak po korak“, “Šuti“) u dosad vjerojatno najboljoj ulozi karijere. Vesna nije jedino “duhovita“ junakinja, koliko god Žarko (Lazar Ristovski) volio njezin smijeh. Jer, “S one strane“ je prilično daleko od humorne radosti filma “Joy“, premda manju ulogu igra hrvatska Jennifer Lawrence - Tihana Lazović. Pred našim očima vrti se film prepoznatljivog tematsko-stilskog rukopisa redatelja s jednim od najujednačenijih opusa unutar hrvatske kinematografije, od “Ispranih“, preko “Crvene prašine“ do napose dojmljivog trolista “Tu“, “Iza stakla“ i “Projekcije“.

Ogresta je obilježen ovim prostorom, njegovim “ispranim“ ljudima i bliskom prošlosti neraščišćene “crvene prašine“, još uvijek prisutnom u sadašnjosti. Nastao u koprodukciji Hrvatske i Srbije, “S one strane“ dolazi kao svojevrsna točka na “i“ filmaševih autorskih preokupacija. Ovo je “Tu“ koji je i “Tamo“. Ovo je ljubavna priča ispred “Iza stakla“. Ovo je film koji “projicira“ eksperimentalnost “Projekcija“. Uz pomoć scenarista Mate Matišića (“Svećenikova djeca“), Ogresta sada više eksperimentira u žanru i konceptu hrvatske poratne/posttranzicijske drame o Hrvatima i Srbima nego u slici, iako kamera direktora fotografije Branka Linte, znanog po radu na “Kinu Lika“, “Crncima“, “Projekcijama“ i “Happy Endings“, njeguje veoma moderan vizualni izričaj “au pair“ s europskim filmovima, zbog čega se “S one strane“ i našao na Berlinaleu te, na koncu, osvojio nagradu žirija u programu Panorama.

Film naizgled starta razmjerno ordinarno, u okviru hrvatske drame. Sredovječna patronažna sestra Vesna živi zagrebačku svakodnevicu današnjice – brine se za pacijente i dvoje odrasle djece, Jadranku (Lazović) i Vladu (Robert Budak). Jadranka je diplomirala pravo, traži posao i ubrzo bi se trebala udati za Božu (Toni Šestan), dok Vlado ima dijete sa svojom suprugom i čeka bebu s ljubavnicom. Vrlo brzo doznajemo da im je ime njihova oca, Vesnina muža Žarka, veliki teret, posebice Jadranki u vezi s vjenčanjem i zaposlenjem. Žarko je odigrao negativnu ulogu u ratu u BiH kao oficir JNA, za što je odgulio dužu robiju u Haagu i upravo je pušten na slobodu.

Zaplet se diže u trenutku kad Vesna jednog dana iz Beograda iznebuha primi telefonski poziv od njega, čovjeka s kojim nije prozborila 20 godina. Isprva Vesna ne želi čuti Žarka, kamoli pričati s njim nadugo i naširoko. No, kako se Žarko sve češće raspituje za nju i djecu te predlaže da se vide, postupno u ženi prevladaju nekadašnji osjećaji i međunarodni razgovori se ustale, čineći telefonsku liniju toplijom, ako ne vrućom, te budeći stara sjećanja na njihovu ljubav i zajedničke prijatelje.

Taman kad gledatelj pomisli da je uronio u staromodnu dramu na temu pokajanja, oprosta i ljubavi preko žice, Ogresta i Matišić iznenađuju intrigantnim, neočekivanim, gdješto i šokantnim preokretom. Obrat, dakako, nećemo odati, no možemo zapisati da romantično-politička pozadina naglo dobiva konstrukciju misteriozne psihološke zagonetke s prethodno posijanim “detektivskim“ tragovima kao što su mobilni telefoni, obiteljske fotografije i neke (ne)izgovorene riječi, odnosno promatračkim kutovima kamere koja Vesnu nijemo ćiri iza stakla, snima je kroz vrata, prozore, zavjese, a ponekad se i povlači u stranu iza listovima prekrivene grane stabla kako ne bi možda odala neki detalj viška kao u sceni na groblju. “S one strane“ je dvosmisleno interpretativan film, stvoren da ga se nakon gledanja pokuša pojmiti s ove i one strane srca i uma.

Visoki gosti

“S one strane“ ove nedjelje ima svečanu hrvatsku premijeru baš u splitskom kinu “Karaman“ u 20.30 sati, kojoj će nazočiti redatelj Zrinko Ogresta, scenarist Mate Matišić te glavni glumci Lazar Ristovski i Ksenija Marinković. Osim premijere u nedjelju, projekcija “S one strane“ zakazana je još u utorak u 19.30, a od četvrtka film kreće u redovnu kinodistribuciju. Također, u sklopu Ženijalnog vikenda u splitskom “Karamanu“ će se prikazati i grčki film “Lekcija“ (utorak 17.30 sati), zapažen na FMFS-u, te oskarovska drama “Carol“ (utorak 21 sat).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. rujan 2021 06:18