
Režija: Zrinko Ogresta
Uloge: Jelena Miholjević, Bojan Navojec
Ocjena: **** 1/2
Filmovi iz Nacionalnog programa koji se vrte u kinu “Valli“ ne dobivaju ocjene publike, već samo oni prikazani u “Areni“. Koliki bi prosjek “Projekcije“ redatelja Zrinka Ogreste dobile, ostat će tako tajna. Pa ipak, pitate li dolje potpisanog, filmu ne bi smjele ginuti barem kritičarske četiri zvjezdice. Kratko i jasno: “Projekcije“ su ponajbolji hrvatski uradak zasad viđen na ovogodišnjoj Puli. Štoviše, uz “Vis-a-Vis“ Nevija Marasovića i “Obranu i zaštitu“ Bobe Jelčića, u ovom trenutku tvore trolist osobnih favorita, tik ispred poštenog trilera “Nije sve u lovi“ Darija Pleića.
U populističkijem kinu pod zvijezdama, “Areni“, Ogrestino ostvarenje se, dakle, nije ukazalo, premda se tu našao i jedan slovenski film (“Sretan do kraja“) nastao u koprodukciji s Hrvatskom. No, Zlatna arena svejedno bi mu mogla zamirisati, ako se već neće natjecati za glasove publike. Veteranu među hrvatskom redateljskom elitom i jednom od najnagrađivanijih domaćih filmaša (“Tu“, “Iza stakla“) utjehu treba predstavljati činjenica da je prošle godine pobjedu odnio gotovo jednako “autsajderski“ naslov, “Pismo ćaći“ Damira Čučića, stiješnjen u kino “Valli“.
![]() |
Snimiti film sveden na jedan jedini (nimalo privlačan) interijer, k tome da njegova radnja nije prekinuta temporalnim skokovima u prošlost ili budućnost i odvija se “in continuo“, teška je forma zbog ograničenosti izražajnih sredstava u oblikovnom smislu - režiser je, naizgled, naoružan samo tekstom (scenarijem), glumcima i kamerom. Ogresta je, međutim, pokazao da je dorastao smionom izletu u nepoznato, velikom stvaralačkom izazovu, najvećem u njegovoj karijeri. “Projekcije“ ničim ne odaju 55-godišnjaka iza kamere.
![]() |
Režija je izvrsna: Ogresta često snima iz prvog lica, mijenja pripovjedne perspektive sa Simone na Bojana (Bojan Navojec), Irenu (Ksenija Pajić), Natašu (Polona Juh)... Kamera je iznimno mobilna i aktivno sudjeluje na seansi grupne psihoterapije pod vođenjem američkog psihijatra Benjamina (Vladimir Jurc) koji kasni na poprište radnje. U press-releaseu je Ogresta naveo da je stručnjake, mahom ženske, na dodatnu edukaciju dovela njihova profesionalna ambicija i svjetska reputacija američkog profesora.
Stilski je Ogresta možda drukčiji. Sadržajno je, pak, još uvijek autorski prepoznatljiv. Simona i ekipa ambiciozno su okrenuti Zapadu, no kad se zahuktaju olujni odnosi među okupljenim ekspertima i počnu pokazivati njihova prava lica, “napirlitane kokoši“ i pasivno-agresivni pijetlovi ostaju duboko ukopani između zidova učmale hrvatske stvarnosne kolotečine koji se približavaju i podrazumijevaju doticanje 1991. godine, srpsko-židovske urote...
Grupna psihoterapija Ogresti je instrument pomoću kojeg (do)seže do teme filma skrivene “iza stakla“. Seansa je na određeni način Lijepa naša u malome, a njezini akteri hrvatsko društvo načeto kolektivnom psihozom. Subverzivni Ogresta bio je i nadomak filma strave/užasa sa zaključanim vratima prostorije, nestankom signala za mobitel. Nije otišao u tom smjeru, ali nije ni trebao. Već je dovoljan horor što je sesija postavljena kao “perfidni eksperiment“ srodan jezivom “bigbrotherovskom“ reality showu, uhvaćen u povremenim c/b snimcima nadzorne kamere, bez tona.
Kritika protiv publike“Zagonetni dječak“ prešao je u otvoreno vodstvo ispred “Svećenikove djece“ i “Majstora“ na listi top-filmova publike. Nastavak “Koka i duhova“ dobio je ocjenu 4.71. Gledatelji u “Areni“ nisu bili tako široke ruke u vezi “Simona Čudotvorca 3D“ (3.46), “Vis-a-Vis“ (3.72), “Obrane i zaštite“ (2.82) i “Nije sve u lovi“ (3.73). No, zato potonja tri filma vrlo dobro kotiraju kod kritičara. a |
![]() |