StoryEditorOCM

POZIV Napetost u krupnom planu

Piše PSD.
29. lipnja 2013. - 10:51
Film: THE CALL; triler; SAD, 2013.
Režija: Brad Anderson
Uloge: Halle Berry, Abigail Breslin
Distribucija: Discovery
Ocjena: *** 1/2

Zvonjava telefona okupira ušne kanale. Operateri losangeleske linije za hitne slučajeve, 911, odgovaraju na pozive. “Kakav hitan slučaj imate“, čujemo pitanje dispečer(ic)a, a s druge strane žice same loše stvari. Ulazimo u telefonski 911 centar visokog postotka stresa, takozvanu Košnicu, oči i uši grada. Dosad smo na takvom mjestu jedva ovlaš boravili u svijetu pokretnih slika. Urgentni broj 911 uglavnom se do filma “The Call“ kultnog redatelja Brada Andersona (“Session 9“, “The Machinist“) i scenarista Richarda D’Ovidija (“13 Ghosts“, “Exit Wounds“) okretao u drugom planu u američkim filmovima.

Filmofili vjerojatno pamte trenutak iz prvog dijela “Umri muški“ serijala - akcijski junak John McClane (Bruce Willis) nekako uspije dobiti 911 iz nebodera u opsadnom stanju, a ženski glas s druge strane žice priopći mu da je, “tko god on bio“, “ova linija rezervirana samo za žurne pozive“. “Ma dajte, gospođo, zar zvuči da naručujem pizzu“, ironičan je bio McClane, “beštimajući” joj sve po spisku. U Andersonovu trileru nema akcijskoherojske ironije, a 911 telefonistice imaju karakterizaciju i nisu svedene na tamo neki glas.
Naša junakinja je Halle Berry, Willisova partnerica iz “Savršenog stranca“ (2007.). Halle je u trilerima često na kraju ispadala ubojica, od navedenog filma natrag do “Bogataševe žene“ (1996.), no nema straha - njezina heroina Jordan Turner neće neugodno iznenaditi. Jasno je to kad pri početku filma Jordan zaprimi poziv tinejdžerice kojoj neki manijak provaljuje u kuću. Već tu Anderson priopćava da će nervoznu napeticu snimati u krupnim planovima. Jedan dobar Jordanin savjet doći će u paketu s kobnom greškom – otmicom i stradavanjem cure - koja će heroinu proganjati pola godine. Šest mjeseci kasnije, Jordan se nastavlja kljucati kapsulama protiv tjeskobe i podučava nove snage.

No, spletom okolnosti preuzet će poziv još jedne tinejdžerice u pogibeljnoj situaciji - kidnapirane Casey (Abigail Breslin) - i pokušati se iskupiti za prethodni propust, posebice kad ubrzo shvati da je otmičar (prilično jezivi Michael Eklund) isti čovjek, serijski ubojica kojemu policija nije uspjela ući u trag poslije prethodnog slučaja. Minute polako istječu na kapaljku pješčanog sata, a u filmu su one sve. Nakon kratkog uvoda, “The Call“ se dobre dvije trećine odvija u realnom vremenu i na samo nekoliko svedenih lokacija – u 911 centru i na cesti. Anderson maksimalno puni film “suspense” energijom i pokretom vozeći paralelni slalom agoničnih tenzija i osjetne pogibelji.
Jordanina spasilačka nastojanja u Košnici ispresijecana su s očajem utamničene Casey u prtljažniku vozila - frka je u tome što Casey zove s mobitela na bonove kojeg je teže pratiti, plus zna se samo da se nalazi u crvenom autu nepoznatog modela i smjera kretanja. Ekstremni “krupnjaci“ sijevaju ekranom na relaciji Jordan-Casey. Redatelj ih nameće radi kršenja “emocionalnog odmaka“ s pozivateljima koji zagovaraju operateri. Bliska doživljajnosti publike i njezino identificiranje s likovima s nesigurne distancije krucijalni su za ovakav tip filma.

Publika se nalazi s Casey na rubu živčanog sloma dok djevojka maše iz auta kroz rupu razbijenog stop-svjetla, prolijeva boju iz limenke pronađene u prtljažniku u nadi da će je netko vidjeti ili se pokušava provući kroz uski procjep stražnjeg sjedišta. Neki su se gledatelji u tom trenutku počeli micati prema naprijed kao da će joj pomoći “interaktivnim” pokretom. Takve se reakcije odavno nisu vidjele u kinu, možda i zato što na repertoaru nasušno nedostaje solidnih trilera (ugroženi žanr!) koji se gledaju na rubu sjedalice i isporučuju zatreperena uzbuđenja.


U tom smislu, treba biti blagonaklonjeniji prema Andersonovu hitiću kad u zadnjoj trećini navru određene formulaičnosti/proizvoljnosti, ubojica u finalu počne podsjećati na Buffalo Billa (Ted Levine, “Kad jaganjci utihnu“) ili Normana Batesa (Anthony Perkins, “Psiho“) i film nazove nastavke “Slagalice strave“ radi brutalnog nasilja nepotrebne pornografske torture u zabitim podrumima. Ipak, katarzična, intrigantna posljednja scena iskupljuje “The Call“ i lijepi “girl powerovski” šamar na lice dežurnim (muškim) dušebrižnicima. “Poziv“ je naprasno prekinut dobrodošlo neočekivanim krajem. Halo, Halle?!

MARKO NJEGIĆ

Halle Berry još nije za otpis

Halle Berry u posljednje vrijeme nema sreće s projektima. Oskarovka (“Bal čudovišta“) i jedna od najplaženijih glumica s početka novog milenija (“X-Men 1-3“, “Operacija Swordfish“, “Umri drugi dan“) nikako da zarola megahit. “Tamna plima“ i “Frankie & Alice“ loše su prošli na blagajnama, a očekivalo se više i od “Atlasa oblaka“. Srećom, sa zaradom od 50-ak milijuna dolara samo u Americi, niskobudžetni “Poziv“ je pokazao da Halle još uvijek može iznijeti film. No, gladna blockbustera, Berry je za svaki slučaj pristala i reprizirati ulogu mutantice Ororo Munroe/Storm u spektaklu “X-Men: Days Of Future Past“ koji izlazi 2014. pod paskom Bryana Singera.

Abigail Breslin u zaletu

Za razliku od njezine starije kolegice, s kojom je glumila u rom-comu “Sretna nova godina“, mlada Abigail Breslin niže projekte jedan za drugim. Čudo od djeteta iz “Male miss Amerike“ nije se pogubilo u prijevodu hollywoodskog puberteta i teen-godina (“Dobrodošli u zemlju zombija“, “Čuvarica svije sestre“). Abigail ima nekoliko zanimljivih filmova pred sobom, od kojih se ističu horor “Final Girl“, romantična komedija “Virgin Mary“ i SF spektakl “Ender's Game“ koji bi mogao iznjedriti franšizu prema seriji romana Orsona Scotta Carda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. siječanj 2023 23:25