
Režija: Richard Linklater
Uloge: Ellar Coltrane, Patricia Arquette
Distribucija: Blitz
Ocjena: *****
Svatko može fotografirati. Umjetnost, to je nešto posebno. Što ti novoga možeš donijeti, a da netko drugi ne može - pita profesor fotografije protagonista “Odrastanja” Masona (Ellar Coltrane) koji “želi fotografirati, stvarati umjetnost”. Slično pitanje samome sebi često postavlja i redatelj filma “Boyhood” Richard Linklater. Ako svatko može snimiti film, onda je donijeti nešto novo u umjetnost pokretnih slika sasvim druga priča. Američki nezavisni režiser od debija sa “Slackerom” (1991.) sustavno pokušava donijeti nešto novo u svijet filma, eksperimentirajući dvaput i s animacijom (“Probuđeni život”, “Replikator”).
Već je njegova romantična trilogija “Prije svitanja” (1995.), “Prije sumraka” (2004.) i “Prije ponoći” (2013.), s Ethanom Hawkeom i Julie Delpy u ulogama Jesseja i Celine, bila jedinstven pothvat unutar kinematografije. Svakih devet godina, u rasponu od dvije dekade, Linklater je uranjao u živote muško-ženskog para kroz njihovo upoznavanje, ponovni susret i vezu okrunjenu brakom. Nadmašiti originalnu i ambicioznu trilogiju “Before Sunrise/Sunset/Midnight” bila je gotovo nemoguća misija. Međutim, s filmom “Boyhood” Linklater je uspio i u tome i nanovo je donio “nešto novo”.
![]() |
Francois Truffaut se u četiri dugometražna filma i jednom kratkometražnom periodički vraćao u život lika Antoinea Doinela (Jean-Pierre Leaud), od “The 400 Blows” (1959.) do “Love On The Run” (1979.), a Michael Winterbottom je u “Everyday” (2012.) tijekom pet godina pratio odnos zatvorenika i njegove obitelji. Ne smije se zaboraviti ni dokumentarni serijal “Up” Michaela Apteda, koji je od 1964. svakih sedam godina posjećivao protagoniste od dječje dobi nadalje pronalazeći ih u različitim fazama života. No, ni jedan od njih nije nastajao “in continuo” toliko dugo kao “Boyhood”, na godišnjoj bazi ovjekovječujući svaki mali-veliki korak u životnom putovanju glavnog lika, ali i njegove obitelji u tumačenju nepromijenjene glumačke ekipe.
![]() |
Rizik je bio golem i fascinira odvažnost Linklaterova pokusa nekonvencionalne konstrukcije kojemu je pristupio nakon kompletiranja filma “Tape” (2001.), snimljena u realnom vremenu od 86 minuta; toliko je likovima (Uma Thurman, Ethan Hawke, Robert Sean Leonard) trebalo da pretresu bolne uspomene na srednju školu u sobi jeftinog motela. Svašta se moglo dogoditi u razdoblju od 12 godina, koliko je Linklater snimao ultrarealističan film prema šturom fikcionalnom scenariju o dječaku koji će postupno izrasti u brucoša, skupljajući kratkometražne vinjete za jedan cjelovečernjak.
![]() |
Utemeljen na fragmentima života, film o odrastanju dobio je svoju istinsku, ultimativnu inačicu s Linklaterovim unikatnim i trijumfalnim postignućem na tehničkom i emocionalnom planu. Kronološki prijelaz od djetinjstva do mladosti nikad nije ovako prikazan na velikom ekranu - u realnom vremenu Linklater je umješnošću tzv. nevidljivog reza 12-godišnju odiseju u ljudskom svemiru sabio u 165 minuta filmskog trajanja. Masona upoznajemo u prvom razredu osnovne škole kako živi s razmaženom starijom sestrom i samohranom majkom uz povremene posjete oca, a ostavljamo ga na koledžu i tada nam se čini kao netko koga dobro poznajemo, kao sebe samoga ili prijatelja iz djetinjstva-dječaštva-mladosti, razdoblja koje nam se često zavrtjelo pred očima prilikom gledanja filma.
![]() |
Ekstraordinaran u izvedbi, ordinaran u opservaciji običnog, svakodnevnog života iz svih kutova, kao u kompilaciji nazvanoj “The Black Album” s najboljim “solo” pjesmama Paula McCartneyja, Johna Lennona, Georgea Harrisona i Ringa Starra nakon raspada Beatlesa koji ovdje zrcali Masonovu razlomljenu obitelj. “Paul te odvodi na tulum, John priča o ljubavi...”, vokalizirajući misli “liverpoolske četvorke” tata se obraća Masonu i poklanja mu kompilaciju za 15. rođendan. Tulumi, ljubav... sve je u filmu. I više od toga. Majstorskim okom i uhom za mikrodetalje Linklater promatra čitav život u Masonovim interakcijama s okolinom.
![]() |
Letimičan dokumentaristički pogled na prvu dekadu 21. stoljeća uključuje politiku i društvo, od predsjednikovanja Georgea Busha do kandidature i pobjede Baracka Obame, od čitanja prvog “Harryja Pottera” za laku noć do ponoćne prodaje “Princa miješane krvi”, od starih kompjutora do dolaska iPoda, Skypea i Facebooka. “Ne želim život preko ekrana, nego pravu interakciju”, govori otac Masonu preko Skypea, reflektirajući Linklaterov suodnos filma i života prelomljen na jednoj obitelji. U prvom planu “Boyhood” drži Masona i njegovu obitelj na čijoj je interakciji sagrađen film.
![]() |
“Život je proletio, što je iduće, moj sprovod? Mislila sam da će toga biti više”, kroz plač će Olivia, koja je u tom trenutku vjerojatno požalila što je sinu rekla “Odrasti, Masone!” jednom kad su se posvađali. Život se događa, stalno razvija i nezaustavljivo prolazi pokraj likova. Mali Mason gleda kako se svijet oko njega mijenja, a njegovi roditelji i njihovi vršnjaci ne mogu se načuditi kako se klinci mijenjaju i rastu, jedva ih prepoznavajući. “Jesi to ti? Nevjerojatno, bio si mali dječak, osjećam se staro”, indikativna je rečenica na tu temu.
![]() |
Olivia i njezin bivši muž zasigurno se osjećaju kao Cooper (Matthew McConaughey) kad je u “Interstellaru” vrtio videoporuke svoje djece i plačnim očima gledao kako su postali veliki tijekom 23 godine, nemoćan da zaustavi vrijeme, iako je ono u svemiru sporije protjecalo. Roditeljska ljubav kroz prostor i vrijeme okosnica je i Linklaterova filma. “Odrastanje” transcendira (filmsko) vrijeme na dosad neviđen način u sklopu kinematografije, bez utjecaja znanstvene fantastike, a prostorno ostaje u okvirima Linklaterova autorskog opusa takoreći spajajući sve njegove filmove u jedan “ultimate movie”, krunu redateljskog magnum opusa.
Inicijacija Masonove muškosti podsjeća na “Dazed And Confused” (1994.), igranje realnim vremenom preuzeto je od “Tape”, a konceptualna ideja u temporalnom smislu od trilogije “Before”, kao i romantična “walk&talk” poetika, pa i protagonist koji počinje poprilično nalikovati na Jesseja iz “Sunrise” filma. S Nicole (Jessi Mechler), njegovom potencijalnom Celine, Mason će u završnici šetati i razgovarati o svemu, pa i o vremenu. “Znaš kako svatko uvijek kaže ‘iskoristi trenutak’? Ja mislim da je obratno, da trenutak iskoristi nas”, Nicole veli Masonu. Linklater ih ostavlja u tom trenutku za pamćenje. Prije sumraka, ponoći i svitanja.
Najava novih ‘Ratova zvijezda’Kad otac i Mason odu na kampiranje, razgovaraju o “Ratovima zvijezda” i mogućnosti novog filma iz serijala. Scena datira iz 2008., a novi “Star Wars” film (tzv. Epizoda VII naslovljena “The Force Awakens”) najavljen je 2013. i u kina dolazi 2015. godine. Ispada da je Linklater predvidio planove studija Disney, koji je od LucasFilmsa otkupio prava na “Ratove zvijezda” i odlučio zarolati novu trilogiju.Nakon ‘Boyhooda’ - ‘Adulthood’?Poznavajući Linklatera (šifra: trilogija “Before”), nije isključeno da Ellar Coltrane, Ethan Hawke, Patricia Arquette i ostatak ekipe upravo negdje potajice snimaju nastavak “Boyhooda”, naslovljen, recimo, “Adulthood” ili “Manhood“. |
![]() |