
"To je samo aplikacija." - "Odbrojavanje" (2019.)
Prigodan film strave i užasa za Noć vještica 2019. u hrvatskim kinima je potrošan komad žanrovske konfekcije za mlađu publiku. Instant horor za jednokratnu uporabu, usporediv s ljubavi za jednu noć odrađenoj bez osjećaja, čisto da se odradi.
Mladi će pogledati "Odbrojavanje" danas za Halloween i zaboraviti što su gledali do prvog idućeg horora, kamoli Noći vještica 2019. godine. "Namjenski" gledljiv film je negdje u izvedbenoj razini generičkih "PG-13" hororčića poput relativno nedavne "Istine ili izazova" i friškog "Polaroida", ali nije posve nezanimljiv ispod štancerske površine kao kritika na račun internet/mobitel-generacije.
Hrvatskim naslovom zove u sjećanje akcijski triler s Jeffom Bridgesom i Tommyjem Lee Jonesom ("Blown Away"), no jedino što ih povezuje jest otkucavanje brojčanika. U ovom filmu, međutim, otkucavanje se ne odnosi na minute i sekunde preostale do eksplozije tempirane bombe.
Brojčanik na pametnom telefonu bilježi koliko je nekome ostalo vremena do kraja života. U čemu je kvaka? Nakon što studenti na nekom tulumu otkriju aplikaciju koja proriče vrijeme smrti, odluče je skinuti i provjeriti koliko će živjeti. Na upit "Prihvaćate li svoju sudbinu" bez puno razmišljanja stisnu "prihvaćam" i brojke se počnu vrtjeti.
Većini su naklonjene, ali jednoj curi među njima, Courtney (Anne Winters), aplikacija kaže da joj je preostalo još tri sata života. Prenuta djevojka nastoji izbjeći potencijalnu smrt i izlazi iz automobila pijanog dečka zlu ne trebalo, no svejedno umire točno kad je aplikacija predvidjela.
Usto, doznajemo i kako je njezin dečko Evan (Dillon Lane) istovremeno doživio prometnu nesreću te da je grana probila suvozačevo sjedalo gdje je trebala sjediti ona. Evan je to ispričao u bolnici mladoj medicinskoj sestri Quinn (Elizabeth Lail) i otkrio da sada i njemu sat otkucava. Klasika, Quinn odluči i sama skinuti aplikaciju, iako će se netko u filmu s pravom (ironično) zapitati "Zašto bi itko želio znati kad će umrijeti?".
Zaslon joj pokaže kako ima dva dana i 22 sata prije smrti, ali ona to uzme zaozbiljno tek kad Evan umre pod sumnjivim okolnostima, počnu joj se priviđati grozomorne stvari i otkriva da se aplikacija hrani njezinim strahom i može se sama instalirati na mobitelu s tvorničkim postavkama kad ga kupi kao zamjenu za prijašnji pametni telefon.
Quinn se potom upušta u grozničavu utrku s vremenom da promijeni predodređenu sudbinu zajedno sa sestrom (Talitha Eliana Bateman) i Mattom (Jordan Calloway) koje je također aplikacija na sličan način uklela. Motiv varanja smrti, tj. razbijanja prokletstva tehnologije već je (bolje) iskorišten u "Putu bez povratka" i "Krugu".
"Countdown" je njihova tehnološki "apdejatana" kopija za modernu generaciju kinogledatelja, jednako kao što Elizabeth Lail izgleda kao "kopija" Terese Palmer i Evan Rachel Wood. Ipak, ovaj "Final Destination" ili "Ring(u)" sa smrtonosnom aplikacijom pokušava publici dati tračak svoga, premda ulazi i na "demonski" teritorij popularnog "Conjuringa".
I ovdje je problem što je svaki pokušaj da se promijeni sudbina kažnjiv smrću, stoga za razbiti kletvu preostaje preživjeti sekundu duže ili - umrijeti prije vremena. Baraža "bu" scena je pretežno tipična, no mogu se izdvojiti barem dva trenutka kad redatelj Justin Dec radi zgodnu varijaciju na klasičnu žanrovsku ugrozu u krevetu (čiju to ruku onda držim ako nije tvoja?) i javnom toaletu (prolazak nečijih bosih nogu kroz odjeljke s kulminacijom u "body" hororu).
Nadalje, dobri, pozitivni likovi (Quinn, Matt), kojima se pokušava udahnuti kakva-takva karakterizacija (osjećaj krivnje zbog smrti majke/mlađeg brata), imaju svega koji dan do kraja života, a oni odvratni, negativci (dr. Sullivan), mogli bi doživjeti stotu.
Tu su i likovi kakve baš i ne gledamo u sličnim nadnaravnim hororima. Protiv demona se bori mladi "geekovski" svećenik John (P.J. Byrne; zanimljivo, glumio u "Putu bez povratka 5"), a junacima će pomagati i prodavač mobitela/haker (Tom Segura) spreman za "tinder date".
Prvi Bibliju u jednom momentu nazove "ultimativnim grafičkim romanom", potonji se, pak, dotiče suvremenih štiva, od "Igre prijestolja" ("Aplikacija je velika kao sezona 'GOT-a' na mobitelu"), do superjunačkih blockbustera ("Koliko će još trajati Marvelov svemir?").
Film pošto-poto želi ići u korak s vremenom pa krajnje nepotrebno provlači #MeToo u sceni kad Quinn "weinsteinovski" zaskoči spomenuti doktor (Peter Facinelli) prilikom "vižite". Taj "ekstra" podtekst je suvišan i odvlači pažnju od centralnoga, uperenoga kontra tehnologije - interneta, pametnih telefona, aplikacija - koja je preuzela korisnike, postala sastavni dio njihova svakodnevnog života i načinila ih sve rastresenijima.
Primjerice, kad aplikacija izda obavijest da je "korisnički ugovor prekršen", Quinn shvaća da nitko, pa ni ona sama, nije niti pročitao one famozne "terms and conditions", kakvima nas posljednjih godinu-dvije napose dave brojne internetske stranice, već samo kliknuo "accept" i prihvatio sudbinu. Jer, tko ima vremena za to dok konzumeristički nezasitno skida/instalira jednu aplikaciju za drugom?
"Odbrojavanju" se mora priznati stanovita hrabrost što se na određeni način sprda s ciljanom publikom - mladima koji konstantno čeprkaju po mobitelu i možda to rade i na projekciji ovog filma, preskačući "dosadne", nehororske pasaže kad ništa ne iskače iz mraka u "jump scare" modu.
Lail se kalila na TV-u
Mladoj Elizabeth Lail je ovo tek drugi film. Kalila se na TV-u i konkurirala za ulogu Supergirl u istoimenoj seriji koju je na kraju osvojila Melissa Benoist.