
Režija: Denis Villeneuve
Uloge: Jake Gyllenhaal, Sarah Gadon
Distribucija: Blitz
Ocjena: ****
“Ne ideš u kino, zar ne“, iznebuha zapodjenjuje ćakulu s profesorom povijesti Adamom Bellom (Jake Gyllenhaal) njegov kolega s posla. Adam baš i nije od odlazaka u kino. U tjeskobnom psihološkom trileru “Enemy“, nadahnutom romanom nobelovca Joséa Saramage “The Double“, njegova se kanadska svakodnevica sastoji od začaranog kruga predavanja na faksu o totalitarnim režimima, ispijanja crnog vina i seksa s djevojkom Mary (rado viđena Francuskinja Melanie Laurent; “Nemilosrdni gadovi“, “Početnici“) s kojom, izuzev toga, nema posebnu interakciju. Kanadski režiser Denis Villeneuve (“Naša majka“) dvoznačno orkestrira predavanja, uostalom kao i čitavog “Neprijatelja“.
Profesor govori o ponavljajućem obrascu kroz povijest (diktatura), počevši od drevnog Rima koji narodnim masama odvraća pažnju zabavom do modernih organiziranih da ograničavaju kulturu i sredstvo osobnog izražavanja. Denis Villeneuve je počeo snimati filmove na engleskom jeziku (“Zatočene“), no njima ne odvraća narodnim masama pažnju zabavom i uspijeva zadržati neograničeno kulturno sredstvo osobnog izražavanja. Zbog Villeneuvea, jednog od najzanimljivijih filmaša današnjice (sjajan trolist “Incendies“, “Prisoners“ i “Enemy“), podržavamo Adamovog kolegu kad veli kako “uvijek ima materijala za gledanje“.
![]() |
DVD će Adam pogledati uoči spavanja, a onda usnuti pojedine scene iz filma kao da im je nazočio u prvom licu, vratiti se u gluho doba noći za laptop i vidjeti - sebe. Odnosno, glumca Anthonyja Claira (Gyllenhaal u dualnoj ulozi) koji mu je nevjerojatno nalik, otprilike kao da sebe gleda u zrcalo. Sličnost je frapantna kao na primjeru inverzije Madeleine Elster-Judy Barton (Kim Novak) iz “Vertiga“. “Glas ti je kao moj, zvučat će ludo, ali izgledamo potpuno isto“, Adam uvjerava Anthonyja preko telefona. Anthony je oprečan Adamu koji studente uči kako se sva svjetska zbivanja prema filozofu Hegelu događaju dvaput i s njime će, svojim “doppelgangerom“, drugom stranom istog novčića, postati opsjednut.
![]() |
Fotografija crta Adamovu (s)egzistenciju bolesničkim bojama usamljenosti i izolacije da sva zbivanja u filmu možda mogu biti san/noćna mora odsanjan(a) u bolničkom krevetu, recimo u stanju kome nakon prometnog udesa. Možda su halucinacija, iluzija, svakako alternativna stvarnost. Pitanje je i jesu li Adam i Anthony jedna osoba kao što su to bili Narator (Edward Norton) i Tyler Durden (Brad Pitt) u Fincherovu “Klubu boraca“. Nikad ih Villeneuve ne drži u kadru zajedno s drugim likovima, primjerice razmjerno istovjetnim boljim polovicama, hladnim “hitchcokovskim“ plavušama, stoga bi jedan lako mogao biti alter ego onog drugog, i to prije Anthony Adamov kako potonji djeluje zasićeniji svakidašnjicom.
![]() |
Utjecaji su primjetni od angažmana Sarah Gadon i Isabelle Rossellini do uznemirujuće bizarnosti i nehvatljive “mindfuck“ enigmatičnosti u redateljskoj egzekuciji na razgraničenju sna od jave i svijesti od podsvijesti. Redatelj plete paukovu mrežu u tamnom zakutku ljudskog uma. Snovi ili snomorice postaju sve češći i luđi što film odmiče. Tako se Adamu ukazuje žena blago rečeno neobične glave kako hoda naopačke po stropu, to jest divovski pauk koji mili gradom velik poput nebodera kao da je dospio iz nekog “monster movie“ znanstveno-fantastičnog horora. Prisutnost pauka simbolična je za razumijevanje filma, ključ koji otključava vrata protagonistova života zapletena u paučini.
|
U sporadičnim kadrovima ukazat će se paukova mreža u vidu kovrčastih žica od tramvaja ili na razbijenom vjetrobranskog staklu od automobila koje tvori njezin oblik. Ugroza muškosti i kriza identiteta isprepleću se kroz film pa bi zapravo Anthony mogao biti neka moguća budućnosna inačica Adama s trudnom Helen/Mary. Pauci vjerojatno označavaju žene koje guše Gyllenhaalov lik zapetljan u mreži u paničnom strahu od gubljenja slobode, (ob)vezivanja i podrazumijevane svakodnevne rutine. Nadodajmo svemu ovome i metafilmsku konekciju. Gyllenhallova veza s paucima i Gadon ne prestaje s filmom “Enemy“. Glumac je 2004. zamalo utjelovio Čovjeka-pauka, a Gadon igra u friškom “Čudesnom Spider-Manu 2“. Zamršeno.
Dupli Gyllenhaal kao treći izbor“Neprijatelj“ je druga suradnja Denisa Villeneuvea i Jakea Gyllenhaala nakon “Zatočenih“. No, Gyllenhaal je bio treći izbor za dvojnu ulogu. Villeneuve je u liku najprije vidio Javiera Bardema koji se zahvalio na ponudi smatrajući da uloga nije za njega, a drugi izbor je Christian Bale – on je bio zainteresiran, ali nije se mogao obvezati zbog već potpisanih glumačkih ugovora. Zanimljivo da je baš Bale bio u optjecaju, jer “Neprijatelj“ vuče neke paralele s njegovim “Nestajanjem“. |
![]() |