StoryEditor

JAKO GLASNO I NEVJEROJATNO BLIZU Nazovi 9/11 radi katarze

Piše PSD.
14. ožujka 2013. - 12:21
Film: EXTREMELY LOUD AND INCREDIBLY CLOSE; drama; SAD, 2011.
Režija: Stephen Daldry
Uloge: Thomas Horn, Sandra Bullock
Distribucija: Continental
Ocjena: *** 1/2

Visoka očekivanja za film “Jako glasno i nevjerojatno blizu“ redatelja Stephena Daldryja (“Billy Elliot“, “Sati“) postavio je foršpan, jedan od najboljih u posljednje dvije-tri godine.Papiri koji poetski lete zrakom među neboderima newyorških ulica. Pogled kroz prozor na goruće tornjeve blizance. Klinac koji zuri u nebeski svod i prošapće “Tata, jesi li tu, jesi li tu?“. Plus, mitska “Where The Streets Have No Name“ kako sviće u podlozi poput najljepše zore na svijetu. Pjesma grupe U2 poljubila je nebo koje je rasparao zrakoplov prije nego što se zaletio u WTC zgradu, udarivši u samo srce New Yorka.

Osjećaji su bili podijeljeni prilikom gledanja “trailera“ za “Extremely Loud & Incredibly Close“ (tuga, nada...), no činjenica jest da je nakon njegove dvije minute i 33 sekunde stomak bio vezan u mornarički čvor.Hoće li film, ekranizacija romana Jonathana Safrana Foera, raspetljati čvor ili ga još više stegnuti, kopkali smo se tada. A onda su uslijedile nominacije za Oscara i odgovor je naizgled išao u prednost stezanja, posebice jer naslovi koji se, na ovaj ili onaj način, dotiču terorističkog napada 11. rujna 2001. rijetko bivaju nominirani za zlatni kipić (“Let 93“ je iznimka); “Jako glasno i nevjerojatno blizu“ bio je predložen za dva, uključujući naj-film.
Pa opet, pomislili smo, oskarovski filmovi često znaju biti malčice kalkulantski nastrojeni, baš poput Daldryjeva “The Readera“ (2008.), a da potvrdimo njegov pedigre, navedimo i kako je adaptirani scenarij za “Extremely Loud&Incredibly Close“ napisao Eric Roth (“Forrest Gump“, “The Curious Case Of Benjamin Button“).
U “Ženi kojoj sam čitao“ britanski filmaš se dotakao holokausta. Sad se, pak, mašio najveće moderne tragedije – 9/11, s time da i holokaust, za svaki slučaj, potajice čuči u prikrajku.

Ipak, “Jako glasno i nevjerojatno blizu“, izvorno tempiran za premijeru na desetu godišnjicu 9/11, unatoč određenoj kalkulaciji i manipulaciji (gledateljima), uspijeva sačuvati onaj čvor da se ne raspetlja do kraja. Zasluga je to režije, ali i glavnog glumca. Thomas Horn tumači 11-godišnjeg Oskara. Mali Oskar je 11. rujna izgubio oca (Tom Hanks) u jednom od dvaju devastiranih “blizanaca“. Otac je umnim igrama i (p)ostavljanjima tragova rastezao Oskarovu inteligenciju koja nadmašuje njegovu dob.
Kad godinu dana nakon tragedije Oskar, daleko od očiju distantne majke (Sandra Bullock; iz prve ruke svjedočila zabijanju drugog aviona u WTC) i bake (Zoe Caldwell), pronađe kuvertu s ključem i natpisom “Black“, odluči otkriti što otključava i posjećuje sve ljude u New Yorku s tim prezimenom. “Ako postoji ključ, postoji i brava, ako postoji ime, postoji i osoba“, zaključuje klinac i kreće u potragu naoružan tamburinom za samopouzdanje, uvjeren da je posrijedi još jedna očeva zagonetka, možda poruka, dok mu se u misiji pridružuje misteriozni starac (za Oscara nominirani Max Von Sydow), stanar kod njegove bake koji je proživio nešto “grdo“ u prošlosti i izgubio moć govora.

Oskarovo putovanje u Daldryjevu filmu katarzičnog je karaktera za sve New Yorčane - i, šire, Amerikance – nečete post-traumatičnim stresom nakon 9/11, “najgoreg dana“ kako ga dječak naziva. Scena kad Oskar prisiljava starčića da presluša svih šest glasovnih poruka koje mu je otac, zatočen na 105. katu ranjenog WTC-a, ostavio na sekretarici prije nego se neboder srušio, a on od straha nije podigao telefonsku slušalicu, snimljena je da Ameri posegnu za papirnatim maramicama, isplaču dušu za stradale, nekako se pomire s nenadoknadivim gubitkom i pronađu utjehu.


S obzirom na osjetljivu tematiku 11. rujna, “Extremely Loud&Incredibly Close“ je, reklo bi se, jednostavno morao imati takve prizore. U rukama nekog  (pro)ame-ričkog  redatelja,  dobili bismo nepodnošljivi festival patetike. Britanac Daldry, srećom, inzistira na pohvalnoj mikro vizuri, pogledu na nemili događaj iz dječje perspektive. U priči o sazrijevanju i prevladavanju vlastitih fobija jednog momčića, postavljenoj “univerzalno“ (mogao je biti i neki drugi događaj umjesto 9/11), tajnoviti ključ i tihi starac imaju razmjerno bajkovitu ulogu.

“Jako glasno i nevjerojatno blizu“ posjeduje trenutke bajkovite ljepote, od Oskarovih sramežljivih pogleda na svijet kroz prste ruke, do zamišljanja kako mu otac pada s nebodera u ambis poput anđela. Daldryjev film otključava bravu zatvorenog, emotivno intenzivnog svijeta djeteta pritisnuta grižnjom savjesti u pokušaju da zauvijek produži istekle minute s ocem i tako svemu dade neki viši smisao.
MARKO NJEGIĆ

Mala zvijezda hrvatskih korijena

Thomas Horn redovito je, do snimanja “Jako glasno i nevjerojatno blizu”, svakog ljeta boravio u Našicama kod bake i djeda Mirka i Nadežde Novaković, roditelja njegove majke Biljane. Malac rođen 1997. oprvi put je Lijepu našu posjetio kao trogodišnjak, a tečno govori hrvatski jezik, što je zasluga bake i djeda koji ga je posjetio na newyorškom setu Daldryjeva filma koji je kod nas preskočio kina i premijerno se pojavio u videotekama. Horn upravo snima novi projekt, obiteljski “Space Warriors”, u društvu Dermota Mulroneyja, Josha Lucasa, Mire Sorvino i Dannyja Glovera.

Hanks i Bullock u potrazi za hitom

Tom Hanks možda više nije jamac za blockbuster kao u devedesetima, no još uvijek znade ubosti hit (“Da Vincijev kod”, “Anđeli i demoni”) osigurava filmovima u kojima glumi barem pristojnu gledanost (“Larry Crowne”, “Atlas oblaka”), zbog čega je ove i iduće godine do guše u novim projektima i izazovnim ulogama. U drami “Saving Mr. Banks” Hanks glumi Walta Disneyja, a u “Captain Phillips”, snimljenom prema istinitoj priči, kapetana broda kojeg su oteli somalski gusari. Valja spomenuti i da će reprizirati ulogu junaka Roberta Langdona u “Izgubljenom simbolu”. Hanksova partnerica iz “Jako glasno i nevjerojatno blizu” Sandra Bullock ove godine nastupa u dva potencijalna blockbustera. To su akcijska komedija “Heat” u kojoj će se prepucavati s Melissom McCarthy (“Djeveruše”), te SF “Gravity” u režiji Alfonsa Cuarona.

item - id = 196236
related id = 0 -> 266728
related id = 1 -> 265166
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. listopad 2021 20:02