
Režija: Jacques Audiard
Uloge: Marion Cotillard, Matthias Schoenaerts
Distribucija: Continental
Ocjena: ****
Suvremeni francuski film inspiraciju pronalazi u hendikepiranim osobama s tijelima prikopčanim za invalidska kolica (“Skafander i leptir“). Početkom godine, u “Nedodirljivima“ redateljskog dua Olivier Nakache-Eric Toledano, siromašni crnac (Omar Sy) gurao je imućnog kvadriplegičara (Francois Cluzet). U drami “Hrđa i kost“ Jacquesa Audiarda, premijerno prikazanom proljetos u Cannesu, belgijski šljaker (Matthias Schoenaerts; “Bullhead“) gura djevojku amputiranih nogu (Marion Cotillard; “La Vie en Rose“) ili je nosi na leđima.
Osim prepoznate metafore, po kojoj, zapravo, “sarkozyjevsku“ Francusku naprijed tjeraju/na leđima tegle ubogi imigranti/niža klasa, žilave ruke protagonista guraju i francuski film ka svjetskim multipleksima i(li) Oscarima. “Intouchables“ je pomeo publiku i zaradio 355 milijuna dolara u kinima diljem planeta. “De rouille et d'os“ je iznjedrio kritičarske laude i računa na oskarovsku nominaciju za ulogu već “pozlaćene“ Marion Cotillard (uistinu blistava uloga Edith Piaf).
![]() |
Uz to što glavni lik, invalid, nije muškog spola, “Hrđa i kost“ je daleko od populističkog, uobičajenog komada drame a la “Nedodirljivi“ koji pati od sentimentalnog hendikepa karakteristična za hollywoodske “oskarovske“ filmove da mu ni emotivna iznuda, tako, nije strana. Vjerojatno zato nije dobio široku distribuciju u Lijepoj našoj, već limitiranu u sklopu šeste “Filmomanije“, dok je “Intouchables“ mjesecima “dodirivao“ hrvatske multiplekse i ostala kinima. Superiornija drama glumački je naturalističnija i umjetnički svedenija u režiji, što se vidi po eksperimentalnoj, apstraktnoj uvodnoj špici tragova na ljudskoj duši, svojevrsnog života koji prolazi pred očima.
![]() |
Ipak, ona je princeza izvan njegove lige i njihov se susret čini beznačajnim, teško ponovljivim, premda je odvozi kući i ostavlja joj broj telefona. Audiard hvata kako Alainove oči lete na duge noge ispod minice, koje se, inače, prve ukazuju u kadru prilikom vizualnog predstavljanja Stephanieine lika, te koristi priliku da se kamerom nadivi njezinoj ljepoti, pokaže što će sirotica izgubiti u idućoj sceni. Jedan će kit izletjeti iz bazena i srušiti nastrešnicu po Stephanie koja ostaje bez obje noge.
“Što ste mi uradili s nogama“, uzvikne u šoku kad se probudi u bolničkoj sobi s udovima (dosad digitalno najimpresivnije) odsječenim ispod koljena koje Audiard često drži u kadru kako bi se publika naviknula na njezino stanje. Depresivna Stephanie okrenut će Alainov broj i zapaliti sporogoreći odnos između dvije oštećene duše, isprve animalistički (šifra: neuvijene scene seksa) koji se s vremenom pretvara u “nešto više“ kad postane njegova menadžerica u uličnim borbama “na crno“.
Stephanie nedostaju noge, Alain nema srce. Ona će njemu pomoći da pronađe srce i ustane nakon borbe, on nju nanovo seksualno probuditi i simbolički osoviti na noge. U nekom drugom filmu o novim počecima i pronalasku sreće u inat sudbini, njihova romansa bila bi puna melodramske patetike uz koju bi se gledatelji u isti mah smijali i plakali. Ljubavnu “ljepotica i zvijer“ priču Audiard snima kroz deromantizirano nježnu optiku, ostavljajući mjesta za šačicu poetskih trenutaka - otisci aviona na nebu, igre sjena na zemlji - u slavu jednog od najneobičnijih parova velikog ekrana u posljednje vrijeme. Djevojka zahrđalih snova. Boksač slomljenih šaka. Hrđa i kost.
'Iskupljenje' Marion CotillardMarion Cotillard je izvanredna i iskupila se za tragikomičnu scenu umiranja u “The Dark Knight Rises“. Cotillard je napose divna u ponajboljim scenama filma kad se, nakon nesreće, vrati u akvarij vidjeti orke, odnosno dok u disku promatra dugonoge djevojke u minicama koje je i sama nekoć ponosno nosila. Nevjerojatno je da barem ona nije bila nominirana za europskog Oscara ako je već Audiard ignoriran za film nauštrb - “Nedodirljivih.“ |
'I Follow Rivers' u disco-sceniHit-pjesma “Fireworks“ Kathy Perry nije se baš najsretnije uklopila u filmu, no zato je Lykke Li i zarazno sjetna “I Follow Rivers“ izvrsno legla u disco-sceni. |