StoryEditor

BUĐENJE Budni pored sklopljenih očiju

Piše PSD.
10. srpnja 2012. - 21:59
Film: THE AWAKENING; horor; Velika Britanija, 2011.
Režija: Nick Murphy
Uloge: Rebecca Hall, Dominic West
Distribucija: Blitz
Ocjena: ***1/2

Predigra za ključnu scenu strave u još jednom hororu u hrvatskim kinima počinje s privlačnom, nagom djevojkom u kadi. U “Buđenju” debitantskog redatelja Nicka Murphyja to je Florence Cathart (nanovo dojmljiva Rebecca Hall; “Vicky Cristina Barcelona”, “Grad lopova”), lovac na duhove i bestselerska spisateljica čija se knjiga drži na polici, tik uz Bibliju.

Ispostavit će se da je Florence nestašnija od Maddy iz “Pirane 3DD”. Na trenutak će “nevaljalica” krenuti rukom prema “dolje”, slično liku Sharon Stone u “Sliveru”. Ubrzo, nešto joj odvrati pažnju. Nekakav šum. Užasnu tišinu narušava tek cvrkutanje kapljica vode. Krasotica ustaje iz kade i dolazi do rupe na zidu. Baca oko unutra. Zvjerka lijevo, desno. Nema ničega. Lažna uzbuna, pomišlja gledatelj. Kad ono, iz rupe, kad se najmanje nadao, proviri nejasno izobličeno lice dječaka s Munchovim “Krikom” na usnama. Booo!

Florence nije sanjala prikazu kao Maddy piranu u direktnoj referenciji na Freddyja Kruegera. Horor “The Awakening” ne bavi se snovima, već (potisnutim) sjećanjima u labirintu ljudskoga uma. Pa ipak, zanimljivo, u filmu čujemo da su “sva sjećanja na neki način varka”, poput snova. Vraćeni smo unatrag u košmarno razdoblje nakon Prvog svjetskog rata. “Rat i gripa odnijeli su milijune života”, upozorava natpis na ekranu u uvodnim sekundama nakon kojeg slijedi zaključak: “Ovo je doba za duhove”. Mnogi se u Britaniji pokušavaju okoristiti tom egidom.

Junakinja “Buđenja” na početku radnje pomaže policiji u hvatanju šarlatanskih “spiritualista” koji su prevarili jednu ožalošćenu majku obećavši joj “kontakt” s pokojnim sinom na “onome” svijetu. Kako Florence i sama oplakuje nestalog, moguće smrtno stradalog vojnika-zaručnika, slične situacije za nju nose emotivnu težinu jer, usamljena, želi vratiti svoga muškarca.

No, posrijedi je realistična, skeptična i “moderna” heroina koja ne vjeruje u postojanje duhova, a u jednoj sceni nosi - hlače. “Ne možete hvatati nepostojeće”, reći će stamena “dama za duhove” u filmu koji govori da život s duhovima nije život, jer tako i sami možemo postati duhovi. Njezina (ne)vjera bit će testirana kad je stanoviti Robert Mallory (solidni Dominic West), kojeg također proganjaju demoni (s ratišta), angažira za sličan zadatak u jednom internatu - nekoć privatnoj kući - primjereno ambijentiranom u sivi, magloviti britanski krajobraz.

Ondje su svima živci u rasulu: internat, po pričama preplašenih klinaca, opsjeda utvara dječaka, stoga Florence treba istražiti jesu li posrijedi “besmislice o duhovima”, objasniti fenomen i spasiti djecu od bojazni. Nadnaravni horor raste kad klinci napuste internat zbog odlaska na odmor i u golemu zdanju takoreći ostanu samo Florence, Robert, ljubazna domaćica Maud (Imelda Staunton) i mali Tom (Isaac Hempstead-Wright) kojemu su roditelji u Indiji, a tvrdi da je vidio “iskrivljenu” sablast.


Nelagodnu atmosferu (ne)odganjane smrti i groze u rangu “Uljeza” ili “Sirotišta” Nick Murphy kreira suptilnim nagovještajima onoga što će se dogoditi (“bu” scene), kao u briljantno režiranoj sekvenciji kad Florence otkriva unutrašnjost jezive kuće za lutke. U “old school” priči o duhovima, inteligentno konstruiranoj i funkcionalnoj u više slojeva, Murphy se oslanja na opustjele hodnike i sjene, lupanje i škripanje usred mrkle noći koju, poput krijesnice, djelomično osvjetljuje tek lampa u ruci protagonistice.

“The Awakening” napetošću drži budnim do samoga kraja. A sa završnim preokretom Murphy ostavlja obmanuta gledatelja da zadrhti od trepeta kao preplašeno, istraumatirano dijete, šćućureno bez plišanog mede u mraku, očiju sklopljenih od straha. “Moram zatvoriti oči”, kaže Florence, pozivajući publiku da sa njom zažmuri i probudi se u vlastitoj tami. Najmračnije je kad držimo oči (širom) zatvorene.
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. svibanj 2022 07:50