StoryEditorOCM
KorčulaKORČULANI KAŽU DA SU OTOČANI ‘GRAĐANI DRUGOGA REDA‘

Zašto trajektna linija 634 svako malo kasni ili je otkazana?

Piše Dora Lozica
29. studenog 2022. - 14:13

Prošle srijede Jadrolinijina trajektna linija 634 Orebić-Domiče kasnila je pola sata, obavijest o kašnjenju linije nije se mogla pronaći na službenim stranicama, a na trajektu ne radi jedna rampa. Korčulani su revoltirani, poručuju da su građani drugog reda!

Otočani se u Hrvatskoj prečesto osjećaju kao građani drugog reda, a to se pogotovo odnosi na izolirane otoke na jugu Lijepe naše. Osim cijena koje su i do 20 posto skuplje nego na kopnu, zdravstvene zaštite koja bi u najmanju ruku morala biti bolja, najveći je problem otočana prometna izoliranost pogotovo u zimskim mjesecima. Jadrolinija, najveći hrvatski brodar, kao da se ponekad trudi produbiti taj jaz između otočana i ostatka Hrvatske odnosom prema putnicima. Iako Korčulani i djelatnici Jadrolinije ovise jedni o drugima, njihov odnos najbolje se može opisati engleskim izrazom love-hate, malo se vole, malo se ne podnose, a svatko ima svoju priču i opravdanje.

„Ponašaju se prema nama kao da smo stoka“, revoltirano je zaključila jedna putnica iz Korčule prošle srijede, 23. studenog dok je čekala trajekt na Orebiću ne znajući hoće li i kad će doći. Te večeri priličan broj osobnih automobila skupio se na rivi u Orebiću čekajući trajektnu Jadrolinijinu liniju 634 Orebić-Dominče (Korčula) i obrnuto koja je trebala krenuti u 21,10 sati. Trajekt za Korčulu prije toga vozio je u 19,30 pa je već oko 20 sati na rivi bilo putnika koji su strpljivo čekali. U 20,30 trajekt Supetar iskrcao je na Orebić, kako su napisali iz Jadrolinije, „opasan teret“ i potpuno se prazan vratio na Dominče. U 21 sat i nekoliko minuta trajektu još uvijek nije bilo traga u Pelješkom kanalu nakon čega je na orebićkoj rivi započelo komešanje, a nakon što u 21,20 trajekta još uvijek nije bilo, putnici su započeli s pozivima. Bilo je trudnica i male djece, neki su otočani putovali doslovno cijeli dan, nisu ni temperature bile najugodnije, a na pitanje hoće li trajekt doći i kad nije bilo službenog odgovora.

Na službenim stranicama Jadrolinije i HAK-a nije bilo nikakve informacije o prekidu linije. Prvo smo se prošetali do kućice Jadrolinije u kojoj se prodaju trajektne karte, djelatnika smo pitali zašto trajekt kasni i kad će doći. Službenik se počeo smijati govoreći – „odakle ja znam zašto trajekt ne vozi, nemam pojma, valjda će doć“, odgovorio je potpuno nezainteresirano. Nazvali smo broj ureda Jadrolinije u Korčuli, no nitko se nije javljao. Nakon toga zovemo call centar Jadrolinije, javlja nam se službenik koji ljubazno moli da pričekamo dok ne dobije informaciju. Informaciju koju nam je prenio zvučala je otprilike ovako – trajekt kasni, za to postoji neki razlog, ne znamo kad će doći. Revoltirano pitamo odakle mu informacija, molimo da nam proslijedi broj koji je nazvao pa nas je uputio je ured Jadrolinije u Orebiću. Zovemo na taj broj, javlja se službenik koji otkriva kako će trajekt uskoro krenuti iz Dominča. Oko 21,30 Supetar se pojavljuje u Pelješkom kanalu.

„E, da je obrnuto, da netko od nas kasni, možeš mislit kako bi nas čekali“, ljutito dobacuje putnik, a među nervoznim putnicima kreće debata zašto trajekt kasni. Možda su čekali vozilo Hitne pomoći, dobacuje netko, u nadi da je razlog kašnjenja i nepravodobnog pružanja informacije putnicima neko dobro, ljudsko djelo, a ne potpuna nezainteresiranost djelatnika Jadrolinije za putnike koji im osiguravaju plaću. Trajekt pristaje na Orebić, no iz njega se ne iskrcava vozilo Hitne pomoći, već jedan veliki šleper.

Prilikom ukrcaja pitamo mornare zašto kasne, jedan nam dobacuje s visoka „tehnički problemi“, nervozno i otresito. Trajekt kreće za Korčulu oko 21,40, kasni pola sata, na otok pristaje nešto nakon 22 sata pa kasni i sljedeća linija koja je iz Dominča za Orebić trebala krenuti u 21,45, a prevozi, drugu, vitalnu prometnu liniju, tzv. autobusnu liniju Zagrebačku.

„Nije problem pola ure kašnjenja“, objašnjava nam na trajektu jedna trudna Korčulanka – „problem je što se ovo događa svako malo. Dođete na Orebić i nemate pojma hoće li trajekt doći, a nigdje nema obavijesti za putnike da je linija u prekidu. Često je navodni razlog nevrijeme, u prošlosti se rijetko kad događalo da trajekt ne vozi zbog nevremena, sad se to događa svako malo. Kad je bonaca kao večeras onda su tehnički problemi, a koji tehnički problemi?“, pita se putnica.

Upit o tehničkim problemima i kašnjenju linije uputili smo Jadroliniji, dobili smo odgovor koji smo i pretpostavljali, kvar na rampi. Naime, djelatnici Jadrolinije već neko vrijeme imaju novu modu, otočani nakon ukrcaja na trajektu okreću svoja vozila, ulazi se i izlazi na istu rampu.

„Trajekt Supetar koji održava liniju 634 dana 23.11. isplovio je iz Orebića u 21,40 sati zbog kvara na rampi koji je posada trajekta sanirala u najkraćem mogućem roku. Kada je rampa osposobljena, što je bilo unutar 30 minuta, trajekt je isplovio. Budući da je kašnjenje bilo unutar 30 minuta od redovnog polaska, o kašnjenju  su bile informirane Agencije Jadrolinije Orebić i Dominče, te su putnici sve informacije mogli dobiti upravo u Agenciji na licu mjesta“, objasnili su iz Jadrolinije.

Inače, trajektna linija 634 Orebić-Dominče najfrekventnija je na otoku, a ovog je ljeta nakon otvaranja Pelješkog mosta postala izrazito popularna. Red za trajekt krajem srpnja protezao se gotovo dva kilometra, promet je bio blokiran, gužve su bile neviđene. Jadrolinija je doskočila problemu pa je trajekt Sv. Krševan koji inače vozi na toj liniji i koji je brat blizanac trajektu Supetar koji trenutno vozi, zamijenila većim trajektom Mljet, a jedno je vrijeme vozio i dodatni, manji trajekt Kijevo. To je bilo u sezoni, izvan sezone ipak nemaju toliko razumijevanja za putnike. Linija 634 je subvencionirana od države, to u pravilu znači da tijekom zimskih mjeseci nije isplativa, ali je važna za kvalitetu života otočana. Zašto trenutno liniju održava Supetar kojemu ne radi jedna rampa za sad nije poznato, isto tako nije poznato utječe li to na sigurnost putnika. Upit o kašnjenju linije uputili smo i Agenciji za obalni i linijski pomorski promet, no do pisanja teksta nismo dobili odgovor.

Problem je što se kašnjenje trajekta i otkazivanje linije događa često. Putnici koji su te večeri bili na trajektu ispričali su nam kako trajekt nije vozio ni 5. studenog, čekali su na Orebiću od 18 do 22,30 sati. Iz Jadrolinije objašnjavaju kako trajekt taj dan nije plovio zbog izuzetno nepovoljnih vremenskih uvjeta te je obavijest bila objavljena na službenoj stranici Jadrolinije i na službenoj stranici HAK-a, iako putnici tvrde da nisu mogli pronaći informaciju o otkazivanju linije koja je bila objavljena tek naknadno.

„Sve informacije o kašnjenjima ili prekidima linija uvijek pravovremeno objavljujemo na našoj web stranici te su o istome informirani i djelatnici naših Agencija“, poručuju iz Jadrolinije.

Međutim, otočani vrlo dobro znaju da to nije uvijek istina. Prisjetili smo se otkazivanja linije 17. travnja ove godine kad su putnici čekali trajekt nekoliko sati na Orebiću ne znajući razlog otkazivanja niti hoće li i kad trajekt doći. Informacija o otkazivanju linije nije bila dostupna, a iako su iz Jadrolinije kasnije tvrdili da se radilo o lošim vremenskim uvjetima, putnici su slali fotografije bonace na orebićkoj rivi. Da ipak ne objavljuju pravovremeno informacije na službenim stranicama, priznali su tom prilikom i iz Jadrolinije.

“O neisplovljenju zapovjednik je obavijestio šalterske djelatnike u Dominču i Orebiću. Greškom nije obaviješten i djelatnik operative te zbog toga obavijest nije objavljena na web stranici Jadrolinije niti HAK-a”, odgovorili su iz Jadrolinije u travnju.

Kad zapovjednik odluči da trajekt ne vozi radi lošeg vremena i sigurnosti putnika, tu je odluku teško preispitivati, slažu se Korčulani, no sumnjaju da su motivi uvijek opravdani. Koji god da je razlog, kvar rampe, loše vrijeme, vozilo Hitne pomoći, inzistiraju da se informacija pravovremeno objavi i da bude dostupna kako bi mogli bolje organizirati svoje putovanje, a to je, složit ćete se, osnova profesionalnosti i korektnosti prema otočanima kojima životi ovise o trajektnoj liniji, ako već nećemo posezati za pravednosti i ljudskosti.

Kako doznajemo, trajekt danas vozi regularno, linije ne kasne, a Korčulani se trenutno vozilima ne okreću u trajektu, pretpostavljamo da je rampa popravljena, do sljedećeg puta.

24. travanj 2024 23:09