StoryEditorOCM
DubrovnikAUTOBUSERI VS. FRANKOVIĆ

Ragusa bus pita tko su gradonačelnikovi prijatelji koji se iščuđuju njihovoj inicijativi i plaćaju li oni poreze i doprinose ovdje

Piše Silvia Rudinović
30. studenog 2021. - 18:02

Libertas će biti prvi izbor za prijevoz turista od hotela i gruške luke do Pila, poručio je dubrovački gradonačelnik Mato Franković još prošlog tjedna prilikom potpisivanja ugovora za nabavu 18 novih autobusa javnom gradskom prijevozniku. Na to su, razumljivo, reagirali autobuseri kojima gradska uprava sa svojim poduzećem uzima posao, a čitava je priča kulminirala gradonačelnikovim prozivanjem udruge Ragusa bus u ponedjeljak na predstavljanju proračuna Grada Dubrovnika za 2022. godinu.

„Ne znam što je sporno da Grad Dubrovnik koristi vlastiti prostor, vlastiti sadržaj s interesom za bolje naših sugrađana, nekome smeta. To je svačije pravo. Međutim, pričajući sa svojim prijateljima, dugogodišnjim poznanicima i suradnicima koji su autobuseri, svi se od toga ograđuju. Dakle, ne znam tko stoji iza Raguse bus. Znate da sam turistički djelatnik, da sam više od osam godina radio u Generalturistu i nema autoprijevoznika u Dubrovniku s dugogodišnjim stažem da ga ne poznam i oni se svi iščuđuju“, izjavio je Franković.

image
Gradonačelnik Mato Franković: "Ne znam tko stoji iza Raguse bus"
Božo Radić/cropix

Osobno je prozvao i predsjednicu udruge autobusera Ragusa bus Vesnu Lukić: „Gospođa Lukić ne zastupa javne interese; javni interes zastupa Grad“, izjavio je Franković s govornice, dodavši kako su „Pile vlasništvo građana Grada Dubrovnika i služe za javno, a ne privatno dobro“.

Prava će osigurati pravnim putem

Vesna Lukić pismeno se očitovala o gradonačelnikovom istupu i za početak odgovara na njegovo pitanje, tko stoji iza udruge Ragusa bus. Udruga je osnovana 2004. godine, a iza nje stoje njezini članovi – prijevoznici koji obavljaju povremeni prijevoz putnika u cestovnom prometu. U očitovanju se prenosi članak zakona koji govori o kojoj se vrsti posla radi.

- U praksi, navedena odredba predstavlja prijevoz turističkih grupa prema uvjetima koji su ugovoreni s turističkim agencijama te prijevoz turističkih grupa predstavlja osnovu povremenog prijevoza, osobito u Dubrovniku kao svjetskoj turističkoj destinaciji, a upravo 32 prijevoznika, s 90 vozila i 90 zaposlenika s dubrovačkog područja, čini udrugu Ragusa bus pa je s tim činjenicama jasan odgovor na gradonačelnikovo retoričko pitanje tko stoji iza naše udruge, a jasno je i da predsjednica udruge ne zastupa vlastiti interes nego interes svih članova naše udruge – stoji u očitovanju.

image
Vesna Lukić: "Udrugu Ragusa bus čine 32 prijevoznika s 90 vozila i 90 zaposlenika s dubrovačkog područja"
Božo Radić/cropix

Opovrgavaju izjavu kako nisu partner Gradu i Libertasu, jer autobuseri pružaju kvalitetnu i sigurnu uslugu svojim korisnicima. Gradska uprava i Libertas  Dubrovnik d.o.o. dosad ih, navodi Lukić, nisu uvažavali kao gospodarske subjekte koji doprinose kvaliteti i količini turističkih usluga. Jedini način da osiguraju prava i djelatnost, kako piše u očitovanju, je „putem pravno dostupnih načina“.

- Nadalje se postavlja i pitanje legalnosti, koje je vrlo lako objasniti činjenicom da Grad Dubrovnik putem javnog poduzeća Libertas Dubrovnik d.o.o., obnovom voznog parka putem europskih fondova, javna sredstva umjesto za poboljšanje javnog linijskog prijevoza koristi kako bi ostvario i prihode od povremenog prijevoza te na taj način uništio naše članove, jer ne koristi privatna nego javna sredstva, te tako postao monopolist u svim djelatnostima prijevoza putnika u cestovnom prometu. Navedeno se osobito očitovalo u ovoj godini, jer je nakon prve tranše novih autobusa Libertas Dubrovnik d.o.o. s nižim cijenama prijevoza preuzeo poslove povremenog prijevoza na prijevozu turista iz luke Gruž do Pila i natrag te na takav način postao nelojalna konkurencija članovima naše Udruge – navodi Lukić.

Udruga je u listopadu ove godine od Grada i Libertasa, sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama, zahtijevala dostavu informacija o prihodima od povremenog i posebnog linijskog prijevoza koje je javni gradski prijevoznik ostvario u prethodne tri i u ovoj godini do 31. kolovoza. Navode kako od gradske uprave nisu primili nikakvu informaciju, a Libertas im tražene podatke nije dostavio. U tijeku je žalbeni postupak kod Povjerenika za pristup informacijama, a kažu i da će tema korištenja europskih sredstava dobivenih radi poboljšanja javnog linijskog prijevoza na području grada Dubrovnika, koji se na ovome području u praksi koriste radi konkuriranja privatnom poduzetništvu u povremenom i posebnom linijskom prijevozu, tek biti otvorena kod nadležnih tijela Republike Hrvatske i Europske unije.

Tko se iščuđuje?

- Kod toga je vrlo bitna činjenica da Libertas Dubrovnik d.o.o., prema javno dostupnim informacijama o izdanim dozvolama za županijski javni linijski prijevoz putnika i registrima ugovora o javnoj nabavi, zajedno s prijevoznicima Autotrans d.o.o., Rijeka, Čazmatrans Nova d.o.o., Čazma i povezanim društvima te Croatia bus d.o.o., Zagreb i ostalima, izvršava i značajan dio županijskog javnog linijskog prijevoza i posebnog linijskog prijevoza učenika osnovnih škola na području Dubrovačko-neretvanske županije, iako mu je osnovna funkcija i zadaća izvršavanje javnog linijskog prijevoza na području grada Dubrovnika i ostalih osnivača. Nastavno na navedene informacije, očitujemo se i o izjavi gradonačelnika da se njegovi prijatelji, poznanici, suradnici, autobuseri (!?), iščuđuju našoj inicijativi te postavljamo pitanje koji su to gospodarski subjekti? Odnosno, imaju li isti, kao mi, sjedište na dubrovačkom području te plaćaju li isti poreze i doprinose na istom području – pita Lukić.

image
Udruga je je tražila, ali nije odbila odgovor o Libertasovim prihodima od povremenog i posebnog linijskog prijevoza
Tonci Plazibat/Cropix

Iz udruge Ragusa bus, među ostalim, ističu kako gradska uprava i gradsko društvo Libertas javna sredstva mogu koristiti isključivo radi poboljšanja javnog linijskog prijevoza putnika na svom području i ne smiju ih koristiti radi nelojalne konkurencije. Na navedeni način, Libertas bi postao isključivi pružatelj usluga prijevoza putnika na tome području, upozoravaju iz udruge i poručuju kako bi njihova 32 člana u tom slučaju ostala bez posla i propala, „što je nedopustivo prema pravilima tržišne ekonomije i tržišnog natjecanja“.

- Osobito je za napomenuti da se prema članku 12., stavak 2., Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja smatra da je poduzetnik (javno poduzeće!?) u vladajućem položaju te time i monopolist ako drži više od 40 posto mjerodavnog tržišta, što u konkretnom slučaju znači da je javno poduzeće putem europskih sredstava postalo monopolist na području ne samo Dubrovnika i/ili općina osnivača, nego da na ostatku područja Dubrovačko-neretvanske županije surađuje sa svim ostalim prijevoznicima putnika (Autotrans d.o.o., Rijeka, Čazmatrans Nova d.o.o., Čazma i povezanim društvima te Croatia bus d.o.o., Zagreb i ostalima), osim s prijevoznicima putnika s domaćeg područja, odnosno još se trudi i kako bi domaćim prijevoznicima putnika uzelo i povremeni prijevoz turističkih grupa – očitovanje je dubrovačkih autobusera okupljenih u udruzi Ragusa bus.

24. travanj 2024 10:55