StoryEditorOCM
DubrovnikDIGITALIZACIJA STRUJE

Pametna brojila izludjela potrošače u Gradskom kotaru Grad: Promijenili su nam satove, a nakon toga ispraznili špage!

Piše Kristina Filičić
25. siječnja 2022. - 13:43

Na facebook stranici Gradskog korata Grad više stanovnika povijesne jezgre potužio se na 'nerealne' (ob)račune mjesečne potrošnje električne enegije. 'Ljudi, pripazite na račune od struje, masa ljudi u Gradu kojima su mijenjali sat ima krive obračune' napisao je predsjednik GK Marin Krstulović, pa je uslijedio niz komentara.

‘Taman pala u nesvijest od računa’, ‘I u mene račun boli glava, nitko se na telefon ne javlja’, ‘očitavanje na daljinu ispada očitavanje ‘od oka’’, 'malo prećeran račun', ' 1500 kuna, pali smo u nesvijest. Platili smo, kako ćemo se žalit'..., tek su neki od komentara sugrađana koje su zgrozili iznosi računa. Jedna sugrađanka pita se kako je za prosinac u kojem njezina trgovina 'nije ni dana radila, potrošila 192 kw'.

Proteklih mjeseci HEP je na području povijesne jezgre mijenjao postojeća brojila onim pametnim, s daljinskim očitanjem. To su uređaji koji, kako je pojašnjeno, točnije mjere potrošnju, pa se računi temelje na obračunu stvarne, a ne procijenjene potrošnje.

- Kod nas su dva brojila, u prizemlju je mijenjano u studenom, a na gornjem katu ranije. Tamo gdje živimo došao je račun na dvije tisuće kuna, čak je uvećan i račun za apartman u kojem nikoga nema od ljeta, nekih 500 kuna. Nisam sigurna je li to povezano s mijenjanjem brojila budući da je prije listopada mijenjan, ali je očito neka greška posrijedi! Je li ta digitalizacija uzrokovala tu zbrku? Da nije i drugim ljudima slično, promislila bih 'dobro, upalili smo dodatne dvije peći u kući jer je bila velika zima', pa bi opravdala toliki iznos, ali ovako, stvarno mi se čini da tu nešto nije u redu – kaže stanovnica povijesne jezgre Nila Miličić Vukosavić.

image
Ilustracija računa za struju
Ante Cizmic/Cropix

Potrošači su na starim brojilima otprilike znali koliki trošak za struju mogu očekivati koji mjesec. U slučaju naše sugovornice iznos novog prosinačkog računa za struju veći je za čak tisuću kuna od lanjskog.

- Ljudi kažu da su ih pokušavali kontaktirati ali da su nailazili na 'ne znamo, kontaktirajte Zagreb'. Bilo bi dobro znati ako ljudi sad plate i pretplate, hoće li vratiti novce ili će to računati u nekim idućim mjesecima. Teško je ljudima, čak i ako je greška, stvorit' te novce baš sad, tisuću i pol, dvije, tri.., za račun od struje. A moraš platit! Problem je i taj nedostatak komunikacije i HEP-a i našeg Elektrojuga. Ne znam, mi još nismo platili, a vjerojatno ćemo morati – dodaje Miličić Vukosavić i nastavlja:

- Ljudi su bespomoćni, dobili su ogromne račune, što sada? Previše se ljudi uznemirilo da bi to bilo slučajno, da se dogodila nekome greška ili da je netko stvarno napravio baš toliki trošak. Nešto se dogodilo.

Nastavi li se 'serija' čudnih računa, uložit će žalbu, ali i strahuje 'hoće li ta žalba biti pro forma kao i brojne žalbe, primjerice kod telefona...'.

- Dok nisu u listopadu promijenili sat, očitavala sam sama potrošnju. Promjenom sata rekli su 'više ne očitavate vi, mi ćemo sami na daljinu'. OK! Međutim, za listopad i studeni računi došli nešto sitno. Bilo mi je sumnjivo, odmah mi je palo na pamet 'ovo će odjednom doći neki veliki račun'. I stvarno je došao, za prosinac, ali prema njihovoj procjeni. Oni su trebali točno očitavati odmah, od trenutka promjene sata. Da je trebalo, dostavila bih im moje očitanje brojila. Zašto su dolazili takvi bezvezni računi za 10, 11 mjesec? Da su rekli 'dva mjeseca nismo, sad ćemo vam obračunat za sva tri', ovako ljudi su zbunjeni, takav odnos nije u redu – kaže sugrađanka Marica Šapro Ficović i pita se:

- Hoćemo li sad ovako prema procjeni ili ćemo dalje sami očitavati? Ne znamo na čemu smo. Baš nas je strefilo za prosinac! Da je uvijek bila veća potrošnja u prosincu, jest. Ne bunim se da je previše, možda sam ja stvarno toliko potrošila, ali ne znam jesam li ili su to oni skontali za tri mjeseca unatrag – kaže sugovornica koja je smatrala kako će digitalizacijom praćenja potrošnje električne energije 'obračuni biti precizniji'. Nažalost, račun za prosinac došao ju je gotovo 500 kuna više u odnosu na iznose na kakve je navikla u zimskim mjesecima.

image
Ilustracija za samoočitanje električnih mjerila
Duje Klaric/Cropix

- Kuham na plin, meni je plin isključivo potrošnja. Grijanje jest na struju, imam ugrađen sustav klima. Ali interesantno, kad ljeti rade radi hlađenja, ne dođe veliki račun. Ne znam po čemu bi sad bilo nešto drukčije, a rade na isti princip. Meni se para da je to uvijek procjena, nikad prema stanju brojila – kaže Šapro Ficović. Buni je i što je dobila i zaseban račun u kojem je obračunata potrošnja električne energije za tri dana siječnja.

- Zašto za ta tri dana, ne razumijem? Drugi su mi rekli da su njima došli računi za 12 dana siječnja. Trebali bi obavijestit građane što rade – poručuje ova Dubrovkinja, svjesna kako će račun svakako morati platiti, iako su računi za struju za protekla tri mjeseca daleko od očekivanih, onih na koje je navikla kroz godine.

Pitali smo HEP o ovom problemu, kao i pojašnjenje gdje se i kome sugrađani mogu obratiti za moguće nedoumice. Čim dobijemo odgovor, objavit ćemo ga.

25. travanj 2024 02:35