StoryEditorOCM
DubrovnikKAKO DOŠLI, TAKO POŠLI |

KAKO SU ‘NESTALI‘ RETARDERI IZ AUTOBUSA ISPORUČENI LIBERTASU? Poljaci iznenađeni, poručuju kako će učiniti sve da se situacija čim prije riješi

Piše Bruno Lucić
29. svibnja 2020. - 20:33
Nakon što je u Dubrovnik u četvrtak stiglo 11 novih gradskih autobusa, poljske tvrtke Solaris Bus & Coach S.A., proveden je tehnički pregled te autobusi nisu zadovoljili sve tehničke karakteristike.

Naime, prilikom pregleda tehničkih karakteristika na autobusima tvrtke Solaris Bus & Coach S.A., utvrđeno je kako navedeni autobusi nemaju ugrađen sekundarni retarder. Iz navedene tvrtke ranije su dostavili službeni dokument u kojem su naveli kako su autobusi opremljeni sekundarnim retarderom, a što je bilo i traženo sukladno tehničkim uvjetima natječajne dokumentacije. Unatoč navedenom autobusi koji su stigli u Dubrovnik imali su ugrađen primarni retarder.

image
Direktor JGP Libertas Dubrovnik Ante Vojvodić
CROPIX


No, nameće se pitanje koje su daljnje procedure i gdje su na putu iz Poljske do Dubrovnika 'nestali' traženi retarderi?! Direktor javnog  gradskog prijevoznika „Libertas Dubrovnik“ Ante Vojvodić osvrnuo se na situaciju.

- Kao što je od ranije poznato, tijekom tehničkog pregleda koji je obavljen u četvrtak, utvrđeno je nepodudaranje u jednom dijelu značajki isporučenih vozila točnije prijeporan je sekundarni retarder. Vrijedi napomenuti kako je uz komisiju Libertasa pregledu nazočio i u njemu sudjelovao nezavisni vještak za sljedeća područja: promet, vozila i plovila/cestovni promet, tehnika i procjena vozila, promet, vozila i plovila/procjena plovila. Prilikom ranijih dostavljanja dokumentacije, dobavljač je službeno potvrdio kako će vozila koja su predmet isporuke biti opremljena sekundarnim retarderima, istaknuo je Vojvodić te nastavio:

- U konstrukcijskom smislu postoje dva tipa retardera - primarni i sekundarni. Primarni se vrti brzinom vrtnje motora (i ugrađen je na ulaznom vratilu mjenjača ili na ulaznom dijelu mjenjača). Sekundarni se vrti brzinom vrtnje kardana (i ugrađen je u mjenjaču na izlaznom dijelu ili na izlaznom vratilu mjenjača) Moment kočenja primarnog retardera ovisi o brzini vrtnje motora, što znači da mjenjač mora češće‘šaltati’ u nižu brzinu, kako bi se motor i retarder brže vrtjeli I dali dovoljan moment kočenja. Veći broj promjene stupnjeva prijenosa, razvija više topline u mjenjaču, pa stoga između ostalog automatski mjenjač s primarnim retarderom općenito radi na višim temperaturama. Daljnje procedure su propisane aktima Europske unije i pozitivnih zakonskih propisa Republike Hrvatske te uključuju vremenski rok ispravka nepravilnosti te odluku SAFU-a. O konačnom ishodu će javnost biti pravovremeno informirana, komentirao je Vojvodić.

image
Tonći Plazibat/HANZA Media


Iz Grada Dubrovnika dali su pregled budućih scenarija i eventualnih raspleta cijele priče.

- Sukladno ugovoru između JGP Libertas i isporučitelja ako se tehničkim pregledom utvrdi da autobusi nisu isporučeni sukladno tehničkoj specifikaciji Libertasa postoji rok od 21 dan da se otklone tehnički nedostatci. Ukoliko se navedeno ne otkloni u navedenom roku poduzet će se sve mjere kako bi se zaštitio interes Libertasa i kako bi se isti obeštetio za cjelokupnu nastalu štetu, a zbog neispunjenja ugovornih obveza. Druga mogućnost jest da se u suradnji sa SAFU prihvate izmjene ugovorne obveze te da se primopredaja može okončati i s primarnim retarderom umjesto sekundarnim.

Tvrtka Wawa d.o.o. ekskluzivni je predstavnik kompanije Solaris Bus & Coach S.A. u Hrvatskoj, ali su iz tvrtke poručili da se "za sva pitanja u svezi ovog događaja obratite službi za odnose s javnošću". Iz tvrtke Solaris je pak stiglo očitovanje.

image
Tonći Plazibat/HANZA Media


- Solaris Bus and Coach pobijedila je na javnom natječaju JGP ”Libertas” za nabavku 11 gradskih autobusa. Sukladno uvjetima ugovora svi autobusi su spremni za korištenje te su isporučeni u Dubrovnik. Iznenađeni smo prvim mišljenjem našeg kupca, ali u nadolazećim danima dat ćemo sve od sebe da pojasnimo situaciju. Nadamo se kako će uskoro putnici javnog gradskog prijevoznika u Dubrovnik moći doživjeti visoki standard kvalitete i udobnost autobusa tvrtke Solaris.

Isto tako, volio bih dodati kako je s vodeći europski proizvođač autobusa od 1996. Naši proizvodi prisutni su u 32 države diljem Europe, Izraela i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Preko 19 tisuća autobusa tvrtke Solaris prometuju svakim danom u otprilike 800 gradova. Godine 2017. električni autobus Solaris Urbino nagrađen je europskom titulom ”Autobus godine”. pojasnio je Mateusz Figaszewski iz tvrtke Solaris Bus & Coach S.A.
 
24. travanj 2024 05:21