StoryEditorOCM
Dubrovniknajmlađi su dubrovački taksisti

Frano Duždević i Matej Grubišić: Gosti nas pitaju jesmo li dovoljno stari da imamo vozačku dozvolu

Piše Maja Rilović Koprivec
17. rujna 2022. - 07:51

Frano Duždević ima tek 21 godinu, ove je godine položio ispit za taksi vozača, kupio škodu i radi svoju prvu turističku sezonu. Kolega i prijatelj, 25-godišnji Matej Grubišić također je počeo taksirati u 21. godini, no uz zadnje dvije  pandemijske godine ovo je prva ‘prava‘ sezona od one kad je započeo. Dva mlada taksista, a kažu nam i najmlađi među kolegama, dali su nam presjek  ove turističke sezone u njihovom poslu u Gradu. Kad ih vidite onako mlade, pomislite, imaju li uopće i vozačku dozvolu? Njihova mladost i putnike kažu nam, često iznenadi:  - Više puta su me gosti pitali imam li vozačku i komentirali kako smo mladi, jer u njihovim zemljama taksi voze uglavnom stariji ljudi, pa im je to neobično – govori Matej, a Frano potvrđuje da mu se to često događa.

Između broda i taksija

Iako mladi, ne fali im poduzetničkoga duha:   

- Volim vozit, biti u autu, a puno vozim i u slobodno vrijeme pa sam mislio zašto to ne iskoristiti u poslovne svrhe? S 21. godinom čim se stvorila prilika  da polažem taksi ispit, to sam položio – priča nam Frano kako se upustio u poduzetničke vode. - Završio sam inače Pomorsku školu za brodostrojara i sad sam nekako na ljuljački, hoću li ići navegavat‘ ili ću ostati raditi nešto ovdje. Karijera na brodu, ili možda u turizmu, još nisam odlučio. I dok sam išao u školu radio sam svašta, razvozio pizze i druge stvari i tako pomalo  skupio novce za auto, položio ispit i počeo taksirati. U početku, a taksiram od petog mjeseca,  bilo je malo teško jer se trebalo naviknuti, ali sad je dobro. Meni je, a mislim i drugima, sezona bila odlična - govori Frano. Na vrijeme se raspitao da kupi auto norme „euro 6“  kako bi mogao voziti taksi i po najnovijim pravilnicima, i o svim drugim tajnama posla, pa sad vozi škodu octaviju, radi lakšeg održavanja i jeftinijih dijelova. Vjeruje da je budućnost u električnim automobilima, no da bira auto za sebe, a ne za taksiranje, bio bi to BMW serije 3.

image

Frano Duždević i Matej Grubišić, mladi su dubrovački taksi vozači

Tonći Plazibat/

Taksi u digitalnom svijetu

Digitalni svijet, društvene mreže i aplikacije za Mateja i Frana su normalna stvar, no kaže Frano, vožnje preko aplikacija Uber ili Bolt  uz sadašnje visoke cijene goriva gotovo se uopće ne isplate.

 - Isplati se Instagram, nemam puno pratitelja, ali već mi se preko Instagrama javljaju ljudi kako bi bukirali vožnju. Danas je sve digitalizirano pa se preko društvenih mreža i može dobiti više posla - objašnjava Frano ono što je njegovoj generaciji sasvim razumljivo.

 – Roditelji su me podržali, a stariji su mi kolege na početku govorili: mani se taksija, ‘ajde na brod, nema ti tu sreće. Vjerujem kako  su oni dugo godina u poslu pa su se zasitili, a meni je sve zanimljivo. Kad vozim po noći ima svega, čudnih ljudi,  ali i to je dio posla – govori Frano. Organizacija vremena, najteže mu pada, priznaje, kad želiš što više zaraditi za sezone jer je ona kratka, a zima  je jako duga. – Prijatelji mi se često ljute jer zovu me vanka, a ja sam uvijek u poslu. ‘Ajde više ugasi malo to auto, zafrkavaju me  - kaže Frano. Najdraže mu je voziti dulje ture, izlete, do Mostara, Splita u Crnu Goru, i dodaje uza smijeh kako nema curu, ali je njegove babe Ane i Glorija traže za njega.

 Matej je Šibenčanin i konavoski zet, danas Mokošanin, taksiranje je počeo u Zagrebu još kao student  sportskog managementa. - Imao sam auto, pa sam tako počeo, najprije kao Uber vozač, a pomalo sam ušao u posao pa sam nastavio s taksijem i kad sam diplomirao i došao ovdje. Želja mi  je dakako da se zaposlim u struci, a vidjet ćemo kako će se situacija na tržištu razvijati – govori Matej zaljubljenik u sport i golman u futsalu. I njegova očekivanja su po pitanju ove turističke i taksi sezone, nadmašena, pa sve što posla bude do kraja godine, kaže, bit će još bolje.

image

Frano Duždević i Matej Grubišić, mladi su dubrovački taksi vozači

Tonći Plazibat/

 Najgore je čekanje

 – Zadovoljan sam i sa klijentima, s kolegama taksistima i onima iz sindikata autotaksi prijevoznika. Mada smo konkurencija, većina je korektna prema nama i svaka im čast, tako da sam  zahvalan što sve uspijemo iskomunicirati, a posla hvala Bogu ima za svakoga – kaže Matej, a i Frano potvrđuje kako mu je većina starijih kolega na početku pomagala.  U poslu taksi vozača u Dubrovniku, tumače,  Pile uvijek ‘gore‘, tamo svi taksisti imaju najviše posla, pa onda Gruž, a po noći i Ploče.

Izazovno je raditi po noći, tada ima svega, pričaju, ali to treba prihvatiti kao rizik posla, a tko ne želi i ne mora raditi noć, zaključuju.  Sami su gospodari svog vremena, a to im je i najteže, jer želiš raditi što više, pa su onda i previše u autu. Nekad im to stajanje izazove glavobolje, teško je stalno biti na  vrućini, stalno na cesti, čekati vožnju, nema WC-a…

- Teško je sve uskladiti, i žena se nekada ljuti što me nama doma – govori Matej. Noćni izlasci mu, kaže ovaj 25-godišnjak, ne fale niti malo, jer ne izlazi u klubove već sedam, osam godina.  Razumljivo, jer doma ga uz suprugu Isabellu čeka 8-mjesečna kćerkica Tabita.

image

Frano Duždević i Matej Grubišić, mladi su dubrovački taksi vozači

Tonći Plazibat/

O problemima i rješenjima dubrovačkog  gustog prometa, uskim cestama i velikom  broju auta i autobusa koji začas zatvore krug oko Grada, svatko ima svoje mišljenje i rješenje. Evo što o dubrovačkom prometu misle naši mladi taksisti, što im je najgore na dubrovačkim cestama:

 - Vozači koji voze auto jednom mjesečno u spenzu su najgori na cesti, a onda odmah turisti koje vozi GPS, ne koriste signalizaciju niti žmigavce, malo su dezorjentirani, što može biti opasno.  Opasnost su i romobili, ali na njih smo se već naviknuli. S kolegama taksistima, profesionalcima najlakše je u prometu.  Nismo ni mi sveci u prometu, damo nekad po gasu kad nas stranka čeka, ali kad bi taksistima ponovno dopustili vožnju niz Pile, to bi nam puno pomoglo. I kad bi uredili cestu prema Srđu da nam se gosti u strahu ne drže za rukohvate dok vozimo prema žičari – kaže Matej.

 - Ne mislim da je dobar prijedlog zatvaranje ceste prema Srđu, jer imamo puno posla s gostima koji se boje žičare i visina, pa preferiraju da ih gore vozimo autom. I o njima treba voditi računa – objašnjava recentne gradske  prometne ideje Frano, no zato su obojica kao učestali sudionici prometa oko gradske jezgre  jako  zadovoljni radom prometnog redarstva koje, podvlače, “osigurava neometan tok prometa u najizazovnijim trenucima“.

image

Frano Duždević i Matej Grubišić, mladi su dubrovački taksi vozači

Tonći Plazibat/
17. travanj 2024 14:55