StoryEditorOCM
DubrovnikNEMOGUĆA MISIJA|

BRUXELLES BI SUFINANCIRAO UGRADNJU DIZALA U VIŠEKATNICAMA: Lakše je liftom, ali su Dubrovčanima suđene skale

Piše Gabrijela Bijelić
2. prosinca 2020. - 19:48
Na stotine Dubrovčana koji stanuju u neboderima i drugim višekatnicama pažljivo osluškuju vijesti iz Bruxellesa, gdje je Europska komisija kroz novu strategiju 'Renovacijski val' potvrdila spremnost na sufinanciranje ugradnje dizala u privatne stambene zgrade. Istina, uz uvjet da liftovi ne budu sami sebi svrha, već sredstvo za viši cilj, primjerice energetsku obnovu ili prevenciju institucionalizacije slabo pokretnih osoba...
 

Uz energetsku obnovu


O sufinaniranju ugradnje novih dizala iz EU fondova, direktor dubrovačke Domouprave Konsuelo Končić kaže kako je i dosad praksa bila da se samo u sklopu cjelokupne energetske obnove zgrade može aplicirati i projekt ugradnje dizala:

image
Konsuelo Končić


- To se odnosilo samo za zgrade gdje postoji tehnička mogućnost ugradnje i to samo dizala prilagođenih osobama s invaliditetom koji zahtijeva posebne uvjete i u principu je skuplji od "običnog" dizala. Po mojim saznanjima, dosad niti jedno dizalo u Hrvatskoj nije ugrađeno na ovaj način. Usprkos tomu, inicijativu za ugradnju novog dizala gdje ga po projektu i izvedbi zgrada nema, pokrenuo je jedan neboder u Lapadu u Ulici Ivana Meštrovića koji ima mogućnost izrade okna i ugradnje dizala u postojećem zajedničkom stubištu koji bi mogao zadovoljiti tehničke uvjete dizala za osobe s invaliditetom. Za ovu zgradu je izrađen Glavni projekt energetske obnove i spremna je cjelokupna dokumentacija za budući javni poziv a trenutno smo u postupku izrade projekta novog dizala koje po odabiru suvlasnika izrađuje ovlaštena tvrtka – otkriva Končić i dodaje kako po izradi projekta slijedi odabir izvođača za izradu i ugradnju, a nakon toga, sukladno visini investicije, odluka suvlasnika o mogućoj prijavi na sufinanciranje iz EU sredstava u sklopu Glavnog projekta energetske obnove.

Zamjena dizala i do 350 tisuća kuna
Direktor Končić podsjeća kako je obveza upravitelja, u ime i za račun suvlasnika zgrade, ovlaštenim serviserom održavati sigurnost dizala u uporabi koja su ugrađena i trajno se upotrebljavaju u građevinama.
- Takvih zgrada na upravljanju kod Domouprave je 58. Dosad je novim zamijenjeno 5 dizala, u realizaciji su još 2, ozbiljan remont ili rekonstrukciju dizala je dosad je obavilo 20-ak zgrada, nekolicina dizala je novijeg datuma u novoizgrađenim zgradama ali ostatak dizala, uglavnom u Mokošici, stara su 30 do 40 godina i zahtijevaju nužnu i žurnu obnovu koja nažalost nije jeftina. Ozbiljan remont dizala, ovisno o stanju i broju stanica, košta između 100 i 150 tisuća kuna dok zamjena postojećeg gdje nije moguć ili je neisplativ popravak je, ovisno o opremi i broju stanica, od 300-350 tisuća kuna. Financiranje remonta ili zamjenu dizala suvlasnici realiziraju iz pričuve kroz kreditna zaduženja i akumuliranim sredstvima u samoj pričuvi.


- Osim ove zgrade Domouprava je, uz sufinanciranje Grada Dubrovnika, za sljedeći javni poziv pripremila dokumentaciju i izradila projekte energetske obnove za 31 zgradu, od kojih samo spomenuti neboder želi i ugradnju dizala uz energetsku obnovu – pojašnjava direktor Domouprave.
U Hrvatskoj je dosad kroz projekt Energetske obnove višestambenih zgrada obnovljeno 596 nekretnina, a podaci Ministarstva regionalnog razvoja pokazuju da nijedna nije iskoristila mogućnost ugradnje dizala.

 

HSU ne odustaje


Svojedobno je Hrvatska stranka umirovljenika inicirala da se novcem EU fondova pomogne ugradnja dizala kakvih u Dubrovniku kronično nedostaje. Predsjednica gradske organizacije Olga Muratti bila je među najglasnijim pobornicima akcije koju su prije četiri godine poduprle umirovljeničke udruge. Ideja je propala na korak do ostvarenja, no Muratti ne odustaje:

image
Olga Muratti
 


- Liftovi ne trebaju samo starijima i invalidnim osobama, nego i mlađim teže pokretnima, roditeljima s djecom...nama nije cilj uvesti lift u samo jednu zgradu, već dugoročno, gdje god je to moguće, od Zlatnog potoka, preko Lapada do Kineskog zida do mojih Sedam smrtnih grijeha. Naravno da negdje tehnički uvjeti ne dopuštaju, ali šteta je da stanari nemaju dizalo tamo gdje ima uvjeta. Primjerice, u Šipčinama preko puta Karingtonke u zgradama postoji okno pogodno za ugradnju. Prioritet, naravno, ima i viša katnost. Pričekat ćemo točne upute Europske komisije, a onda je na potezu Vlada kojoj smo već u prošloj kampanji dostavili popis zahtjeva i sve materijale za prijavu projekta na EU fondove – izjavila je Muratti.

- Zašto se tamo gdje se to može, ne bi ugrađivala dizala izvana i usput obnavljale fasade? To bi svakako poboljšalo standard stanovanja i uštedu energije – smatra predsjednica dubrovačkog HSU-a koji je svojedobno diljem Hrvatske potaknuo akciju ugradnje dizala za zgrade s prizemljem i 3 dodatna kata. Muratti se sjeća kako je inicijativu podupro gradonačelnik Mato Franković i pristao da, ako 85 posto ugradnje budu financirali europski fondovi, grad preuzme ostatak kroz inicijalna sredstva u proračunu, ovisno o broju zahtjeva, no korona je sve poremetila.

Lift pred Dvorom 1 na čekanju
Kod ugradnje dizala u višekatnice, u 2019. godini na inicijativu Udruge umirovljenika i velikog iskazanog interesa, Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova EU je pokušalo izmijeniti Operativni program 2014.-2020. radi osiguranja novca za ugradnju dizala u višekatnice.
Financiranje EU iznosilo bi 85 posto pojedinog projekta ugradnje dizala, a Grad Dubrovnik, kroz Upravni odjel za europske fondove, mogao bi pomoći građanima u plaćanju preostalih 15 posto (slično kao kod projekta Energetska obnova višestambenih zgrada).
Nažalost ta inicijativa je tada propala te se čeka novo financijsko razdoblje i Operativni programi, kažu iz gradske uprave.
Kroz Fond za energetsku učinkovitost novi poziv za projekt Energetska obnova višestambenih zgrada, predviđen u prvom kvartalu 2020. godine, zbog korone i potresa u Zagrebu odgođen je, a sredstva preusmjerena na financiranje zdravstva i poduzetništva.
Za dizalo u zgradi Pred Dvorom 1 izrađen je glavni projekt te je bila raspisana javna nabava za ugradnju na koju nije pristigla ni jedna ponuda. Stoga je odlučeno kako će se javna nabava ponoviti no zbog pandemije covida i taj je postupak privremeno zaustavljen.
24. travanj 2024 01:28