StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetNeki novi kupci

Veliki lanac jeftine mode zatvara dućane u Njemačkoj, gubici će biti u stotinama milijuna eura, nisu prepoznali dvije važne promjene u svijetu trgovine

Piše dv
16. prosinca 2022. - 15:55

U poslovnom svijetu događaju se usponi i padovi, nagli uzleti i strmoglavljivanjima. Cijene se naravno mjere u tisućama, pa i u milijunima eura, donosi Slobodna Dalmacija.

Razloge za to vlasnici mogu tražiti u promjenama okolnosti, pandemiji, hirovitosti kupaca, pa i u teorijama urote, ali najčešće trebaju pogledati sami u sebe i vlastitu poslovnu politiku.

Za ilustraciju navedenoga dovoljno je pogledati u poslovnu situaciju u kojoj se u Njemačkoj zatekao irski prodajni lanac jeftine odjeće Primark.

Početkom 2023. godine bit će zatvorene dvije podružnice Primarka Weiterstadtu i Berlinu. Utvrđeno je da se te poslovnice tvrtki više financijski ne isplate. Ugovori stoga iduće godine neće biti produženi, javlja portal Textilwirtschaft.de.

image

Red lani u svibnju u Duesseldorfu

AFP

Primark je sada najavio da će se u 2023. godini morati zatvoriti još dvije trgovine. To ne čudi: prema pisanju Wirtschaftswochea, prodaja tvrtke pala je s 926 milijuna eura u financijskoj godini 2018./19. na 380 milijuna eura u financijskoj godini 2020./21.

Euforija je bila velika kada je lanac došao u Njemačku 2009. godine. Kupci su s velikim smeđim papirnatim vrećicama oduševljeno trčali centrom grada. Što se dogodilo s nekadašnjim uspjehom lanca jeftine mode? Zašto se Primark suočava s rasprodajom?,, piše Marin Marić za Fenix-magazin.

image

Iz Primarka Nijemci su prije dvije godine odlazili s punim kesama

AFP

ABF – matična tvrtka Primarka – "od početka je precijenila njemačko tržište". Profitne marže u Njemačkoj uvijek su bile niže nego u drugim zemljama zbog visokih troškova osoblja, najma i troškova održavanja, piše Wirtschaftswoche.

Visoki troškovi energije uzrokovani ratom u Ukrajini sada dodatno opterećuju Primark. No postoje i drugi problemi. Ako želite naručiti jeftinu odjeću za ponijeti kući, bit ćete razočarani Primarkom. Diskont tekstila ne vodi internetsku trgovinu. U budućnosti bi se htjeli osloniti na mogućnost click-and-collect, ali na njemačkom tržištu ta opcija još ne postoji.

Ima država gdje ih žele

To znači da ako želite kupovati u Primarku, morate se probiti do centra grada ili do shopping centra. Za mnoge je, međutim, online kupnja jednostavno postala praktičnija. Ponašanje potrošača značajno se promijenilo kao posljedica pandemije.

Za ekonomista Gerrita Heinemanna, koji se bavi e-trgovinom i budućnosti maloprodaje, to je ključni faktor.

"Primark je uvijek govorio da online prodaja nije dobra za diskontne lance. Sada su prespavali vrijeme", kaže on u intervjuu za CHIP.

image

Prodaja preko interneta razbuktala se nakon pandemije (ilustracija)

AFP

Kineski online trgovac Shein u rangu je s Primarkom po cijenama i ponudi za mlade ciljne skupine gdje se majice prodaju već za 10 eura.

Ipak, čini se da poslovanje Primarka u drugim zemljama ide jako dobro. U Poljskoj je Primark otvorio novu trgovinu od 3.600 četvornih metara u Katowicama u studenom, samo 20 dana nakon što je otvorena trgovina u Krakovu. Grupa u budućnosti želi osvojiti i tržišta u Rumunjskoj i Slovačkoj, pa se trenutno snažno fokusira na istočnu Europu.

Tvrtka je na svojoj web stranici objavila da se tijekom sljedećih nekoliko godina planiraju velika ulaganja i daljnja otvaranja i u Španjolskoj, Francuskoj i SAD-u. Grupa trenutno ima 400 podružnica u više od 14 zemalja. Do kraja 2026. to bi trebalo rezultirati s 530 podružnica.

Nijemci mu nisu vjerovali

Zašto se čini da Primarkov koncept jeftine mode funkcionira svugdje u svijetu osim u Njemačkoj, gdje imaju sve lošiju reputaciju. Nijemci smatraju da onaj tko nudi odjeću tako jeftino ne može biti održiv. U prošlosti je uvijek bilo kritika na račun tvrtke i njezinog koncepta.

Jedan argument je da niske cijene i loša kvaliteta odjeću čine ultimativnim proizvodom za jednokratnu upotrebu. Kako je pokazala jedna studija, svaki drugi Nijemac smatra da je važno, neki čak i vrlo važno, pri kupnji odjeće obratiti pažnju na održivost.

image

Tvrtka poput Primarka proizvodi u lošim uvjetima i vrlo je netransparentna, tvrdi njemački stručnjak (ilustracija)

AFP

Primark pokušava poboljšati svoju reputaciju. Do 2027. sav pamuk u Primarkovoj odjeći potjecat će iz organskog uzgoja, recikliranja ili održivog programa za pamuk, stoji na web stranici.

Neuvjerljivo za Heinemanna: "Ono što se tamo radi je marketinški spin kako bi se javnost uvjerila da je organizacijska politika ekološki prihvatljiva. Kada tvrtka poput Primarka, koja proizvodi u lošim uvjetima i vrlo je netransparentna, tvrdi tako nešto, to je neuvjerljivo."

Ima tvrtki koje dobru prodaju i preko interneta

U Heinemannovim očima modni dobavljači kao što su Zara i H&M učinili su jednu stvar bolju: oni nude svoju odjeću putem internetske trgovine.

"Posljednjih godina stvarno su ‘pritisnuli gas‘ i ostvaruju značajnu prodaju online, od trećine do četrdeset posto", kaže ekonomist.

image

Drugi veliki lanci masovne mode uspjeli su se uključiti u popularnu internetsku prodaju (ilustracija)

AFP

Heinemann procjenjuje da će se tvrtka u sljedećih nekoliko godina potpuno povući iz Njemačke: "Ovo je početak kraja – izlazak u ratama. Već sama činjenica da će 240 milijuna eura iz njemačkog poslovanja biti otpisano, govori o tome.", piše Fenix-magazin.

Primarku kao utjeha za neuspjeh na njemačkome tržištu ostaju milijuni koje imaju za investiranje. A tu su i drugi dijelovi svijeta, različiti od zahtjevnog njemačkog tržišta, koji zasad toliko ne mare za održivost i nije im teško za jeftini komad odjeće potegnuti do šoping centra.

image

I Primark se uključio u internetsku prodaju, ali čini se prekasno

AFP
19. travanj 2024 19:00