StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetNepopularni trend rasta cijena hrane

Koliko su u godinu dana porasle cijene namirnica? Novinari su pronašli letke iz prošle godine i usporedili. Evo što kažu brojke

Piše Dora Koretić/JL
29. studenog 2021. - 07:52

Ne moraš biti posebno obrazovan da bi shvatio kako je većina namirnica u trgovinama drastično poskupjela.

Vide to čak i oni poput mene koji inače slabo pamte koliko je svaki pojedini artikl stajao, no jednom kada trgovkinja izbaci konačni račun pa finalni iznos usporedim s težinom i sadržajem svoje vrećice, jasno mi je da je moja kupovna moć ove godine znatno slabija nego prošle.

Jutarnji list je odlučio stoga pokušati rekonstruirati koliko su namirnice doista poskupjele u pojedinim trgovinama, a kao neko referentno razdoblje uzeli smo usporedbu današnjih cijena s cijenama iz studenoga prošle godine, dakle prije vala poskupljenja o kojem se glasnije počelo raspravljati otprilike ovoga ljeta.

Za ovo malo istraživanje poslužili smo se javno dostupnim katalozima na stranici katalozi.net gdje smo odabrali kataloge iz studenoga 2020. godine za tri trgovine.

Odabir je pao na Konzum, Spar i Tommy - ne zato što bismo aludirali da su oni drastičniji primjeri poskupljenja od ostalih trgovina, nego zato što su se učinili referentni jer obuhvaćaju doista širok krug potrošača.

Istraživanje pritom treba shvatiti kao neslužbeno i amatersko - kako smo prošlogodišnje cijene proizvoda uzimali iz njihovih kataloga, istraživanje tako nije obuhvatilo sve proizvode, nego samo one koji su se u to doba nalazili u katalozima, a iz njih smo potom odabrali desetak proizvoda za svaku trgovinu, uglavnom onih za koje je bilo vidljivo da im je cijena narasla.

Također, uspoređivali smo njihove pune cijene, a ne cijene na popustu što se u nekim slučajevima pokazalo nepravednim.

Na primjer, tako ispada da je Zvijezdino suncokretovo ulje u Konzumu u godinu dana poskupjelo samo sedam posto, s 13,49 na 14,99 kuna, iako se ono lani uglavnom prodavalo po sniženoj cijeni od 10,99 pa je poskupljenje za potrošača u realnosti zapravo puno veće.

Ono što je primjetno za sve tri trgovine jest da su se najveća poskupljenja dogodila u kategorijama mlijeka i mliječnih proizvoda, brašna i proizvoda od žitarica, no prilično su poskupjeli i kava i neke proizvodi iz kategorije sredstva za čišćenje.

Primjera poskupljenja mesa bilo je pritom znatno manje - pronašli smo samo jedan u Sparu, a voće i povrće, barem prema cijenama iz kataloga, uglavnom nije značajnije poskupjelo.

Osim ulja o čijem su poskupljenju pisani traktati, najveći skokovi definitivno su među brašnom i proizvodima od žitarica.

Brašno je poskupjelo pod utjecajem klimatskih promjena i niskog prinosa pšenice pa je tako cijena merkantilne pšenice u vrlo kratkom roku prešla dvije kune za kilogram, a to je pokrenulo val poskupljenja ostalih pekarskih proizvoda, odnosno proizvoda od brašna.

Za kilogram brašna u trgovinama sada je potrebno izdvojiti od jedne kune do kune i 50 lipa više nego lani, paket riže u pojedinim je dućanima skuplji za dvije kune, a pronašli smo i jedan paket tjestenine koji je u odnosu na lani skuplji za čak pet kuna, odnosno 40 posto.

Kunu do kunu i pol više sada je u trgovini potrebno izdvojiti i za litru trajnog mlijeka, maslac je poskupio od deset do 25 posto, a za kunu do dvije poskupjeli su i jogurti, ovisno o trgovini, pakiranju i proizvođaču.

Poskupljenju mlijeka i mliječnih proizvoda pripomogla je i činjenica da je Vlada ove godine uvela naplatu u vrijednosti od 50 lipa za povratnu ambalažu, iako su proizvođači apelirali da se to ne dogodi najavljujući poskupljenje cijene svježeg mlijeka.

Kava koju smo pronašli u dvije trgovine skuplja je 14 posto, a za one koji je piju s mlijekom poskupljenje je u konačnici i znatno više od toga.

Na primjeru svake od ove tri trgovine izračunali smo na kraju i koliko je poskupjela pojedina košarica, no ovdje treba biti oprezan - naš izračun ne znači da će svaka kupnja u trgovini biti toliko skuplja, niti da ih se na temelju naših rezultata može rangirati.

One su samo slikoviti primjer posljedica pandemije i disrupcija na svjetskom tržištu namirnica, kao i malo upozorenje da pri kupnji dobro otvorimo oči.

19. travanj 2024 16:01