StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetNIJE ZADOVOLJAN

Bivši ministar Fižulić oštro kritizira gradnju Pelješkog mosta: Malo tko je u svijetu uspio sagraditi tako velebni i skupi most za tako mali promet

Piše slobodna dalmacija
3. kolovoza 2021. - 19:28

Goranko Fižulić, dipl.ing. građevine i bivši ministar gospodarstva, analizirao je gradnju pelješkog mosta, donosi Slobodna Dalmacija.

- Glavni projektant Pelješkoga mosta slovenski je inženjer Marjan Pipenbaher, koji je prije ovoga svog remekdjela među ostalim projektirao i dva cestovna mosta s kosim zategama preko Eufrata u Turskoj te veliki željeznički most kraj Jeruzalema. U jednome je svome intervjuu kazao kako je Pelješki most stvarna potreba za prostor Pelješca, Korčule i Mljeta jer će kroz „veću mogućnost pristupa taj prostor dobiti potpuno novu vrijednost.“

Napravio je usporedbu s još jednim svojim projektom, najdužim i najvišim slovenskim vijaduktom Črni Kal na autocesti između Ljubljane i Kopra, koji je građen za očekivani prosječni godišnji dnevni promet (PGDP) od 16 do 17.000 vozila. Marjan Pipenbaher sigurno je vrhunski projektant mostova, ali njegove usporedba s vijaduktom Črni Kal jednostavno ne stoji. Taj vijadukt građen je od 2001. do 2004. na ključnoj slovenskoj autocesti, a 2019. na dionici Kozina – Črni Kal PGDP je bio 28.000 vozila, što je za slovenske standarde vrlo skroman, a za hrvatske vrhunski rezultat - piše Fižulić za Telegram i nastavlja:

- U Hrvatskoj su 2019. jedino dionice autoceste Zagreb – Karlovac – Bosiljevo te Zagreb – Ivanić-Grad imale veći PGDP od 28.000 vozila. Najmanji PGDP zabilježen je na dionicama Mali Prolog – Ploče (4057), Čakovec – Goričan (3878), te Đakovo – Osijek 3502 odnosno 2760. Pelješki most grandiozan je građevinski poduhvat, njime je državna administracija u barem dvije vlade dokazala da je u stanju iskoristiti pozamašna sredstva Europske unije za primarno politički projekt, koji ima vrlo lokalno prometno značenje i marginalni gospodarski značaj.

Svi ključni politički akteri koji su u proteklih deset godina na ovaj ili onaj način sudjelovali u pripremi i izgradnji Pelješkoga mosta, premijeri Zoran Milanović i Andrej Plenković, ministri prometa Siniša Hajdaš-Dončić i Oleg Butković, nisu nikada javno priznali da je malo tko u svijetu uspio sagraditi tako veliki, velebni i skupi most za tako mali promet vozila.

Gradnju Pelješkoga mosta prvi je predložio Ivo Šprlje, SDP-ov župan Dubrovačko-neretvanske županije od 1998. do 2005. godine. U cijeloj Dubrovačko-neretvanskoj županiji živi 122 000 stanovnika, a na samome poluotoku Pelješcu i otoku Korčuli nešto više od 13.000. Nije sporno da će za ove potonje Pelješki most sa svim novim cestama bitno unaprijediti prometnu povezanost, a time i kvalitetu života, ali zbog premaloga broja stanovnika koji žive na tom području ukupna investicija od 536 milijuna eura može biti samo politički i simbolički opravdana.

Prema Godišnjem izvješću Hrvatskih autocesta za 2019. godinu PGDP kroz Neum bio je 5930, što je manje od prometa između Koprivnice i Novigrada Podravskoga, odnosno dva puta manje od prometa između Varaždina i Petrijanca ili Siska i Lekenika. PGDP između Stona i Orebića bio je 1768 što je slično prosječnom godišnjem dnevnom prometu između Sućuraja i Starigrada na Hvaru, Korčule i Vela Luke, Čazme i Garešnice ili Županje i Posavskih Podgajaca.

Bez ikakve namjere da remetim opći zanos i oduševljenje svekolikoga pučanstva ipak moram kazati da smo tih četiri milijarde kuna mogli potrošiti puno pametnije i, bez ikakve ljutnje, svrsishodnije - napisao je Fižulić za Telegram, a prenosi Slobodna Dalmacija.

18. travanj 2024 23:28