StoryEditor
Zagoranovi koncept

Sinjani razvili aplikaciju za upravljanje kriznim situacija, a svoje će komunalne probleme od sada moći dojavljivati i virtualno

Piše Renato Kragić
15. srpnja 2020. - 10:18
Vojko Bašić/arhiva HANZA MEDIA

U vrijeme 'pametnih gradova' prednosti koje takvi koncepti donose u upravljanju gradovima i u konačnici, građanima prepoznali su i gradovi u Republici Hrvatskoj. Jedan od onih koji je tim putem krenuo je i grad Sinj. 

Pred koji dan održana je prezentacija, prije implementacije i puštanja u rad, novog modula pod nazivom "Popravimo.hr", a riječ je o sustavu koji građanima omogućuje jednostavnu prijavu komunalnih problema. Prijaviti se može neispravna javna rasvjeta, oštećen kolnik, nelegalno odlagalište otpada ili bilo što vezano za komunalnu ili prometnu infrastrukturu, a negativno utječe na kvalitetu života na području grada. 

Ovaj projekt nastao je kao pilot projekt u sklopu doktorskog rada na Geodetskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu postdiplomanta Slavena Marasovića, zaposlenog u Vodoprivredno-projektnom birou, d.d. iz Zagreba, uz mentore doc. dr. sc. Vesnu Poslončec Petrić s Geodetskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te prof. dr. sc.  Joepa Crompvoetsa s Public Governance Institute na Katoličkom sveučilištu u Leuvenu, Belgija.

Mentorica Poslončec-Petrić kaže da su ovakvi projekti iznimno bitni iz više razloga.

- Jedan od razloga jest podrška akademske zajednice razvoju projekata koji imaju utjecaj na podizanje kvalitete života te utjecaj na razvoj gospodarstva na lokalnoj razini su put od kojih svi svi imaju koristi. S jedne strane koristimo znanje akademske zajednice za razvoj, a s druge imamo direktne koristi za lokalnu zajednicu, kaže Poslončec-Petrić.

- Postidplomantima je izazovnije raditi na projektima koji rezultiraju direktnom koristi društvu. Također,  infrastruktura prostornih podatka, kao obveza Hrvatske prema EU, treba ovakve projekte kako bi se promicale nove tehnologije te u konačnici ispunila obveza RH  prema EU, zaključuje Poslončec - Petrić.

Marasović govori da je cilj ovog  pilot projekta izraditi održivi webGIS sustav (temeljen na razvoju/uspostavi LIPP-a - Lokalne Infrastrukture Prostornih Podataka) koji bi njegovom uspostavom omogućio direktno uključivanje stanovništva u razvoj lokalne zajednice. 

- U svrhu izrade spomenutog sustava provedeno je kvantitativno, anketno istraživanje sa svim gradovima u RH te kvalitativno istraživanje, intervjui s dionicima vezanima za proizvodnju ili korištenje prostornih podataka na području grada Sinja. Doktorski rad će rezultirati modelom razvoja LIPP-a u svim gradovima u RH na održivi način na osnovu prepoznatih trenutnih indikatora koji pozitivno utječu na razvoj LIPP-a u RH te prepreke razvoju, kaže Marasović.

Dodaje da je podršku ovom projektu prije svega dala Državna geodetska uprava koja je, na korištenje donirala gradu Sinju, za potrebe izrade doktorskog rada, besplatne prostorne podatke na području grada Sinja čija protuvrijednost premašuje cjelokupno dosadašnje ulaganje u ovo rješenje. Iako je vrijednost ovakvih sustava na tržištu veća od onoga što je grad Sinj uložio, zahvaljujući podršci tvrtke "Promet i prostor" za ovaj znanstveni rad, gradu Sinju i građanima su ovu uslugu pružili za značajno nižu cijenu od tržišne.

Do sada su u webGIS grada Sinja implementirani sljedeći moduli: 'Komunalna naknada' za evidenciju i kontrolu postojećih obveznika te detekcija obveznika koji nisu u sustavu plaćanja, 'Javni WebGIS preglednik' koji na poveznici https://gis.sinj.hr/izmjene-prostornog-planova/novi-prijedlog?vrsta_prijedloga=zamolba pruža građanima mogućnost davanja mišljenja, primjedbi i prijedloga za izmjenu prostornih planova putem aplikacije preko mobilnih uređaja. Ovaj modul je ujedno nagrađen SMART City 2019 nagradom "Pametna uprava". 

Sugovornici kao poseban cilj projekta ističu povećanje produktivnosti rada djelatnika gradske uprave koji će, zbog očekivanog smanjenja broja građana koji dolaze u gradsku upravu po informacije, imati više vremena za rješavanje svih tekućih aktivnosti i obaveza. 

Smanjit će se, također, i troškovi papirnatih ispisa i poštanskih usluga jer će građani svoje prijedloge davati izravno u sustav. Sve navedeno će omogućiti brže i efikasnije rješavanje problema, učinkovite evidencije kumunalne nakanade i općenito učinkovitije upravljanje radnim procesima u gradu, ali i prikazati veću transparentnost u upravljanju Gradom.

U sustavu je i modul za pružanje informacija djelatnicima grada za, u današnje vrijeme aktualnu pandemije virusa "COVID-19-informacije", "e-ceste" (evidencija nerazvrstanih cesta), "Prostorna evidencija biciklističkih i pješačkih (hodočasničkih) staza", "Prostorni planovi", "Evidencija poljoprivrednog zemljišta".

Ivan Močnik, direktor tvrtke „Promet i prostor“, navodi da su sustavi fleksibilni i prilagodljivi, a aplikacije koje koriste građani su jednostavne i mogu se besplatno preuzeti kao npr. Popravimo.hr na Googleovom PlayStoreu, a više o samoj aplikaciji se može pronaći na www.popravimo.hr.

- Ne radi javna rasvjeta na zavoju u mračnoj ulici?  Otpad se nakupio u ulici pokraj kontejnera? Srušen je znak za zabranu parkiranja?...Odsad su takvi problemi za građane Sinja daleka prošlost. Sve što trebaju je otvoriti aplikaciju te uslikati i opisati problem nakon čega prate tijek njegova rješavanja - od prijave do same realizacije, objašnjava Močnik.

No, ono što bi naše čitatelje i Sinjane općenito moglo najviše zanimati jest da je Grad naručio izradu mobilne aplikacije za zaštitu i spašavanje, koja se prvi put u Hrvatskoj razvija upravo za Sinj, a svjedoci smo, kako se u današnje vrijeme takve situacije nažalost događaju, počevši od pandemije koronavirusa, poplava, požara do potresa kojem je grad Sinj posebno izložen.

Aplikacija "Upravljanje posljedicama prirodnih nepogoda" je sustav u kojem se građani mogu prijaviti i podijeliti svoju lokaciju u slučaju katastrofe, čime stožer civilne zaštite može pristupiti njihovoj lokaciji u slučaju nepogode.

Putem aplikacije, koja je nastala kao posljedica znanstvenog rada, stožer zna gdje su se građani nalazili neposredno prije nepogode i mogu kvalitetnije planirati svoje aktivnosti počevši od spašavanja i čišćenja. Ujedno aplikacija bilježi lokaciju svih svojih aktivnih dionika i logističkih sredstava te prati njihov položaj na karti i komunicira preko mobilne aplikacije. 

Komunikacija preko mobilne aplikacije ide i prema građanima, a navedena mobilna aplikacija je povezana s postojećim webGIS rješenjem koje Grad koristi, što čini jedinstveni sustav za upravljanje prirodnim nepogodama.

Marasović kaže da je dosta toga napravljeno, ali da ima još toga za odraditi te da je iznimno bitna kvalitetna suradnja i strpljenje kod uvođenja novih tehnologija u uvriježene dnevne radne rutine djelatnika.

Suradnja se nastavlja

– Zahvalio bih svima na suradnji i uloženom trudu, počevši od Jelene Kekez Poljak, vršiteljice dužnosti pročelnice Upravnog odjela za komunalne djelatnosti, koja je operativno sudjelovala na ovom projektu u ime Grada Sinja, te djelatnicima lokalne uprave. Vjerujem da će suradnja s Igorom Vidalinom, načelnikom gradskog Stožera civilne zaštite, i njegovim suradnicima u konačnici uroditi plodom kroz još jedan bitan servis građanima – naglašava Marasović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

05. rujan 2020 09:59