Dalmacija Split

'KO ĆE IM STAT NA KRAJ?!

Vozačima 'Prometa' prekipjelo: Taksi-šerifi se uporno parkiraju na našim stanicama i ugrožavaju putnike!; Grad najavljuje novu mjeru protiv okupacije uličnih stajališta

'KO ĆE IM STAT NA KRAJ?!
Vozač 'šesnaestice' jučer je na stanici kod Općine morao obilaziti 'Cammeovo' vozilo...
Vozač 'šesnaestice' jučer je na stanici kod Općine morao obilaziti 'Cammeovo' vozilo...

Svjedoci smo već nekoliko godina, a ove pogotovo, kako su autobusne stanice u stedištu Splita postale taksi stajališta i dostavni punktovi.

Svakodnevno se na inače frekventnim stanicama javnoga gradskog prijevoza najnormalnije zaustavljaju taksisti kojih je ionako preko svake mjere, prema nekim procjenama oko 3000, čime izravno ugrožavaju putnike koji izlaze iz autobusa, jer se u nedostatku prostora, moraju iskrcavati i ukrcavati doslovno - nasred ceste!

Na ovaj problem sustavno upozoravaju vodeći ljudi Inicijative "Poštujmo naše stanice", uz medijsku potporu, uključujući i naš list. Još su jednom izrazili svoje ogorčenje, kako navode, "stanjem bezakonja na prometnicama, a posebno trajnom okupacijom autobusnih stanica od strane nepropisno zaustavljenih i parkiranih osobnih i dostavnih vozila, koja je postala splitska tradicija".

- Uskoro možemo očekivati i turističke vodiče s grupama kako strancima objašnjavaju taj jedinstveni fenomen, potpuno nepoznat u europskim okvirima. Budući da to, izgleda, nije bilo dovoljno, od prošle godine dopušteno je i taksijima da staju na stanicama.

Ali nije im dopušteno na način kako oni tumače propise i svakodnevno rade, dopušteno im je zaustavljanje samo radi iskrcaja i ukrcaja putnika. Dakle, nikakvo zaustavljanje do tri minute! Naime, u novom Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu stoji kako "tvrtke i obrtnici koji obavljaju autotaksi prijevoz, isključivo radi zaustavljanja u svrhu ukrcaja i iskrcaja putnika mogu koristiti stajališta namijenjena za vozila javnog prijevoza i autotaksi stajališta" - navode u Inicijativi čiji je voditelj Ivan Barišić, "Prometov" zaposlenik i gradski vijećnik.

Prema njegovim riječima, iz Ministarstva prometa dobili su pojašnjenje koje potvrđuje njihov stav:
- Iz navedene odredbe je jasno da se ne radi o zadržavanju niti stajanju na autobusnim stajalištima već o vremenu potrebnom samo za ukrcaj/iskrcaj putnika.

Sukladno zakonskim odredbama, nadzor nad obavljanjem autotaksi prijevoza putnika provodi Ministarstvo prometa, službenici MUP-a i Ministarstva financija, carinici te komunalni i prometni redari.

- Inicijativa "Poštujte naše stanice" poziva sve spomenute službe, inspekciju cestovnog prometa, policiju, poreznu inspekciju, carinu i prometno redarstvo da napokon počnu kontrolirati što taksisti rade po Splitu! Lako će se ustanoviti da su oni vrlo često parkirani na autobusnim stanicama i čekaju tko zna što. U Zagrebu se to redovito kažnjava, pa isto očekujemo i u našem gradu.

Pozivamo sve mjerodavne službe da osiguraju poštivanje važećih zakona i propisa, normalan rad vozačima javnog gradskog prijevoza, a putnicima njegovo normalno i sigurno korištenje - podvlače u Inicijativi.

Od gradskog Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo i redrastvo zatražili smo podatke o uredovanju prometnih redara po pitanju navedenih prekršaja. Kako doznajemo u Banovini, komunalci su od početka godine do srijede (jučer) postupali prema 2208 vozila zatečenih na autobusnim stajalištima.

Pri tome je, navode, izdano ukupno 1486 naloga posadama "pauka" za premještanje vozila prekršitelja.
- Radi usporedbe, u istom razdoblju prošle godine postupano je prema 1956 vozila, što znači da je u ovogodišnjem nadzoru stajališta za javni prijevoz putnika postupano prema 12 posto više vozila u prekršaju nego lani - ističe se u odgovoru koji potpisuje Damir Ordulj, pročelnika za komunalu, uz napomenu kako se ne vodi statistika na osnovu vrste vozila zatečenih u prekršaju niti svrhe za koju se koriste, već isključivo po vrsti prekršaja.

Nadalje, iz resora komunale naglašavaju kako je nužno istaknuti da je rad splitskih prometnih redara istovjetan radu njihovih kolega na području cijele Hrvatske, pa tako i u Zagrebu.

- Prometni redari su u obavljanju nadzora nepropisno zaustavljenih i parkiranih vozila kao službene osobe dužni postupati sukladno svojim ovlastima, odnosno temeljem odredaba Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a za što ih je nakon provedene edukacije na Policijskoj akademiji u Zagrebu ovlastilo Ministarstvo unutarnjih poslova. Zakonom je definirano što je zaustavljanje, a što parkiranje te kome je dozvoljeno zaustavljanje na stajalištima za javni prijevoz putnika i u koju svrhu - pojašnjavaju u Upravnom odjelu za komunalno gospodarstvo i redarstvo.

Dodaju kako se očekuje da će se broj prekršitelja značajno smanjiti u onom trenutku kad se na stajalištima za javni prijevoz putnika osigura 24-satni video nadzor, što je zabilježeno u Zagrebu, a u Splitu se za to trenutačno provode pripremne radnje.

Poražavajuća statistika

Iz resora komunale također doznajemo kako su po broju postupanja prema vrsti prekršaja, stajališta za javni prijevoz putnika odmah iza vozila zatečenih u pješačkim zonama, nepoštivanja znaka zabrane zaustavljanja i parkiranja, ostavljanja vozila na nogostupima (gdje je ostavljeno manje od jednog metra nužnog za kretanje pješaka), ometanja prometa (s tim da je značajan dio tih prekršaja zabilježen na autobusnim okretištima) i parkirališnih mjesta za osobe s invaliditetom.

 

Naslovnica Split